У початок

Справа не в «Приваті»: дискаунтери продовжують продавати пальне «у мінус»

Також є російською мовою

У сфері роздрібної реалізації нафтопродуктів й далі спостерігається аномальна ситуація, пов'язана з неадекватно низькими цінами в найбільш масовому сегменті ринку – мереж-дискаунтерів.

Зокрема, цей сектор практично не відреагував на підвищення цін на 2 грн/л у найбільшій національній мережі групи «Приват», а лише збільшив своє цінове відставання. Експерти Консалтингової групи «А-95» пояснюють це збільшеним обсягом фальсифікату бензину, що виробляється на міні-НПЗ і нафтобазах, а також масовим використанням схем з ухилення від оподаткування.

Експерти оцінили собівартість закупівлі імпортних нафтопродуктів на основі місячного котирувального періоду і зіставили їх із поточними цінами чотирьох груп гравців роздрібного ринку:

  • верхнього цінового діапазону – ОККО, WOG, Shell, Socar і низки інших (близько 1 200 станцій);
  • середнього цінового діапазону – KLO, Glusco, AMIC (400 АЗС);
  • консолідованої мережі групи «Приват» (1 500 АЗС);
  • нижнього цінового діапазону – «БРСМ», Мotto, «Авантаж», Marshal та інші (2 800 станцій).

При розрахунку було враховано типові дисконти від стели: 3,5 грн/л у преміальних мережах, 2 грн/л – у мереж середнього сегмента, 1 грн/л – у дискаунтерів і відсутність знижок у мережі «Привату». Також було віднято витрати АЗС на логістику і експлуатацію АЗС обсягом 1,5 грн/л.

У результаті станом на 26 січня роздрібна маржа досліджуваних груп АЗС на бензині А-95 склала:

  • верхнього цінового діапазону – 1,2 грн/л (тут і далі всі значення без ПДВ);
  • середнього цінового діапазону – 0,8-1,1 грн/л;
  • «Привату» – 0,3 грн/л;
  • нижнього діапазону – мінус 0,9-1,1 грн/л;

На дизпальному відповідно: 2,8 грн/л, 2-2,7 грн/л, 1,6 грн/л і -0,5–+ 0,5 грн/л.

Попри негативні показники ефективності, мережі дискаунтерів фактично проігнорували змогу підвищення цін після того, як найбільша мережа групи «Приват» підвищила ціни на початку лютого на 2 грн/л. «БРСМ-Нафта» зросла на 60 коп./л на бензині і на 25 коп./л на ДП. Marshal залишив без змін ціни на бензин, додавши до ДП 50 коп./л. Мережа «Авантаж» зберегла ціни на дизпальне недоторканими, бензин здорожчав на 50 коп./л. Motto також вдалася до косметичної корекції: 50 коп./л на бензини і 30 коп./л на ДП.

У Консалтинговій групі «А-95» зазначають, що продаж бензинів усіх марок у мережах дискаунтерів є збитковим, а реалізація дизпального йде з мінімальною рентабельністю, а в мережах Marshal і «Авантаж» – з негативною маржею (див. графік).

«Мережі дискаунтерів залишаються істотно нижче «Привату», що свідчить про те, що цей маркер уже для них не важливий», – кажуть в «А-95».

Водночас за перші три місяці підвищення цін «Приватом» найістотніше підтримали мережі верхнього і середнього діапазону – вони підвищили цифри на ціннику на 1 грн/л. Тим самим ефективність реалізації бензину А-95 у преміум-сегменту зросла на 40 коп./л, до 1,6 грн/л, а дизпального – на 60 коп./л, до 3,4 грн/л.

«Усі наші розрахунки справедливі лише в разі реалізації заводських нафтопродуктів і без урахування схем з відходу від оподаткування. Та результати проведених досліджень свідчать про те, що застосовувати їх до українського паливного ринку дуже передчасно», – заявив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

На його думку, аномальна ситуація з продажем палива в економ-сегменті ринку зайве підтверджує наявність у цьому секторі великого обсягу нелегальної продукції міні-НПЗ і активного використання схем з оптимізації оподаткування.

«Ми оцінюємо обсяг виробництва безакцизного бензину міні-заводами в 30 тис. т на місяць, в окремі місяці він досягає 20% ринку. Збитки держбюджету досягають 4 млрд грн на рік. Уряд має терміново вжити заходів щодо нейтралізації міні-НПЗ», – зазначав раніше директор «А-95».

В «А-95» також звертають увагу на високу динаміку імпорту розчинників із вмістом октанопідвищуючих компонентів за підсумками 2020 року і в січні 2021 р.. Серед імпортерів уже відзначено окремих дискаунтерів, зокрема компанії з орбіти мережі «БРСМ-Нафта».

На думку експертів, для боротьби з тіньовим ринком слід скасувати мораторій на перевірки бізнесу фіскалами, який було запроваджено на період карантину, а також посилити контроль за реалізацією вуглеводневої сировини, присвоївши їй статус підакцизного товару з нульовою ставкою.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти