У початок

«Балтійський» газ усе більше наповнює Україну

Профіцит на українському ринку, що утворився в результаті активних закупівель скрапленого газу у грудні минулого року, сприяє зменшенню обсягів імпорту продукту. За даними еnkorr, 16-22 січня імпортери розмитнили 15,7 тис. тонн СВГ, що на 27% менше, ніж попереднього тижня.

Закупівлі зменшились на всіх напрямках, окрім країн Балтії. Постачання газу з латвійських і литовських терміналів зростають кілька тижнів поспіль завдяки низьким цінам, що пропонують трейдери. У статті «Європейський газ з російським присмаком» експерти Консалтингової групи «А-95» зазначали, що з країн Балтії постачається переважно російська суміш. З початку року купувати газ у Латвії й Литві стало ще вигідніше, оскільки Кабінет міністрів не продовжив дію спеціального мита на російські нафтопродукти. За підрахунками «А-95», доля продукту, що містить російський ресур, становить від 27 до 37%.

Цього тижня угоди на відвантаження автомобільних партій ПБТ із терміналів Латвії укладались у діапазоні $458-518/т, з литовських ГНС та Мажейкяйського НПЗ — за $518-545, що з урахуванням доставки до українського кордону становить $630-680/т. Учасники ринку повідомляють, що на балтійських терміналах вишиковуються черги, оскільки бажаючих придбати газ за низькими цінами доволі багато. «Наші водії в дорозі отримують вказівки, на який пункт наливу потрібно їхати, тому що на мить прибуття машини до терміналу продукт там може закінчитись», — каже імпортер з Києва. Зі слів менеджера із закупівель великої трейдингової компанії, через профіцит ресурсу покупці балтійської суміші вимушені продавати її все агресивніше. «Кожного дня хтось дзвонить і каже, що машина вже під воротами ГНС, заберіть у нас газ. Ну, і ціни, зрозуміло, дуже привабливі», — каже він.

Утім, подальшого зниження цін на балтійських терміналах учасники ринку не очікують. «З оглядоу на поточний рівень котирувань ПБТ на білорусько-польському кордоні, значну частину вартості російського газу зараз складають транспортні витрати й комісії посередників», — вважає польський трейдер. За оцінками співрозмовника, доставка газу з російських заводів до балтійських терміналів коштує $220-280/т. Крім того, експортне мито на російський ПБТ у січні складало $67/т, у грудні — $80,9/т. Два українських співрозмовники повідомили, що Мажейкяйський НПЗ не відвантажуватиме газ наступного тижня, посилаючись на брак вільних обсягів для реалізації.

На східних терміналах Польщі автомобільні партії ПБТ здешевшали на $66-69. За даними еnkorr, ціни на автомобільні партії ПБТ на польських терміналах з урахуванням витрат на транспортування до українського кордону знизилися до $630-677/т. За такими цінами реально постачати тільки продукт зі сходу. «З російським газом, що продається з країн Балтії і терміналів на білорусько-польському кордоні, неможливо конкурувати. Наші ціни на $200 вищі», — коментує поточну ситуацію польський трейдер, який продає газ європейського виробництва.

У січні більшість українських імпортерів припинили укладати нові угоди на постачання газу з Румунії. Високі ціни на румунських терміналах роблять неефективними закупівлі продукту з цього напрямку. Наприкінці січня вартість румунського ресурсу з урахуванням доставки на $150-200 вища, ніж у Польщі або країнах Балтії. «Така різниця цін утворилася тому, що Польща продає дешевий російський газ. Румунія не приймає й не торгує російським продуктом», — зазначає представник Bulmarket. За даними Eurostat, востаннє російський газ потрапляв у Румунію в травні 2022 року. Зі слів учасників ринку, ціни на ПБТ у Галаці зараз становлять $815-820/т, у Мангалії пропан-бутанова суміш пропонується за $760/т на умовах самовивозу.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти