У початок

Ангели і демони: опубліковано звіт зі сплати податків мережами АЗС 2024 р.

Усі без винятку ТОП-50 автозаправних мереж збільшили сплату податків 2024 року. Але це збільшення нерівномірне, а фактична сплата податків із перерахунком на ринкові частки або на одиницю продажів, як і раніше, перебуває у широкому діапазоні. Про це пише директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн в статті «Рекордні прибутки й мізерні податки».

«Основною «аномалією» залишається найбільший гравець ринку — ОККО. Мережа не просто продає найбільший обсяг пального через свої комплекси, а й демонструє недосяжні податкові показники», — пише експерт.

З 2,9 млрд грн, які держбюджет отримав додатково з ТОП-10 мереж за кількістю АЗС 2024-го, 980 млн припало на ОККО. Маючи 24% реалізації пального серед ТОП-10 мереж, вона забезпечила торік 35% загальної сплати податків.

Однак, як зазначає експерт, найбільш разюча картина з податку на прибуток — на ОККО припало 55% його надходжень серед ТОП-10. І це при тому, що роком раніше вага внеску команди Василя Даниляка (СЕО групи ОККО) становила 65%, а в окремі квартали перевищувала 80%.

Зниження частки ОККО в загальному казані, попри збільшення відрахувань, пояснюється початком сплати ПнП рештою ринку. Насамперед це стосується другого номера — мережі WOG. Торік вона додала бюджету майже стільки ж, скільки основний конкурент, — 955 млн грн.

Однак, на переконання експерта, ситуація з WOG неоднозначна. Попри збільшення сплати податків, мережа відстає від ОККО — головного конкурента. Хоча команда Андрія Пивоварського демонструє високі продажі й схожу з ОККО цінову політику, прибутковість удвічі менша, а податки на літр — на третину менші.

«Таким чином, WOG має потенціал для покращення податкової ефективності 2025 року», — вважає Сергій Куюн.

Третім гравцем, що зробив найбільший додатковий внесок у держбюджет 2024 року, стала мережа UPG — 422 млн грн. Це дозволило їй доповнити трійку мереж із річною сплатою понад 1 млрд грн податків. У 2,5 раза UPG наростила сплату ПДВ й удвічі — податку на прибуток.

Автор зазначає, що серед найбільших українських мереж АЗС є кілька гравців, податки яких повинні бути більшими, враховуючи платежі їх конкурентів. Зокрема це мережа «БРСМ», Avantage 7 і Мotto.

Як зазначив автор, розрахунки показують, що 2024 року автозаправні мережі недоплатили мінімум 6 млрд грн податків. Інакше кажучи, в «тіні» залишилося до 30% потенційних надходжень від цього ринку.

«Якщо орієнтуватися на показник 2,62 грн/л, з яким закінчила рік п’ятірка лідерів серед ТОП-10, потенціал «БРСМ» вимірюється у 680 млн грн. Це сума, яку потенційно недоплачено торік і яку бюджет зможе побачити поточного року, якщо податківці нарешті наведуть сюди свій «прожектор». Вельми перспективними можуть стати й поглиблені дослідження цього «родовища» за 2023 й 2022 роки, коли взагалі було не до податків», — пише автор.

Щодо мережі Avantage 7, то тут спостерігалася «класика жанру». Тобто, після потужного стусана наприкінці 2023-го у 2024-му податківці чомусь втратили інтерес до цього гравця, і він платив податки без особливого ентузіазму. Показник податків на літр залишився негідним — 1,43 грн. Це означає, що «податковий» потенціал мережі оцінюється у понад 300 млн грн на рік.

У повному маргінесі продовжує перебувати мережа Мotto. Оклад 9 418 грн/міс. у колективі Мotto у майже 1 500 осіб.

«Це означає, що власник мережі десь бере 18,5 млн грн готівки щомісяця, щоб платити робітникам ринкові 20 000 грн/міс. Де він їх бере, питання, яке нарешті мали б вивчити податківці. Втрати бюджету від цих та інших загадок Мotto можна оцінити в 150 млн грн», — йдеться у статті. 

«З нового року у Державній податковій службі новий керівник, який хоче показати результат. Власне, ринок пального буде найкращим маркером, оскільки є повна ретроспектива роботи «попередників» і база порівняння. А головне, навіть неозброєним оком видно, що запитання треба ставити половині заправних мереж. Мізерні зарплати, безприбуткова діяльність — роботи багато», — резюмує Сергій Куюн.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти