У початок

Техрегламент на СВГ: на старті чергового запуску

Також є російською мовою

Техрегламент (ТР) на скраплений вуглеводневий газ (СВГ) набуває чинності в листопаді 2021 р.. Головною причиною його чергового перенесення був брак в Україні призначених органів оцінки відповідності (ООВ). Сьогодні дві таких компанії вже є, однак чи все готово для запуску? Давайте ще раз подивимося на проблемні питання напередодні запуску нового регламенту.

Відверто дивує впевненість деяких колег щодо достатності двох ООВ. Ще недавно у багатьох учасників ринку викликало сумніви, що навіть п'ять ООВ вистачить для забезпечення роботи ринку СВГ, який споживає в пікові місяці до 200 тис. т ресурсу. Наприклад, роботу українського ринку світлих нафтопродуктів забезпечують сьогодні 5 ООВ, але специфіка сертифікації тут зовсім інша: вантажі приходять великими партіями, кількість автомобільного транспорту мінімальна, а процес відбору й аналізу проб в рази швидший, ніж з автогазом.

Якщо до листопада всі подані документи відповідатимуть заявленим вимогам, то до запуску в роботу техрегламенту в країні буде мінімум 5 ООВ.

Однак питання не тільки в кількості призначених ООВ, але й у якості робіт. Повноцінна організація роботи ООВ включає багато складових, таких як кваліфіковані сертифіковані аудитори з досвідом роботи, наявність сучасної акредитованої лабораторії, необхідні тренінги/навчання для підвищення кваліфікації персоналу й закупівлю необхідного інвентарю для відбору проб. Послуги з оцінювання відповідності (якщо проводити їх як регламентні роботи) не можуть коштувати дешево апріорі й відрізнятися ціною від схожих послуг визнаних лабораторій у рази. Аналогічно, як з пальним: якщо на заправці пальне коштує як на нафтобазі, то тут явні проблеми з легальністю.

На ринку сьогодні пропонуються лабораторні послуги, вартість яких не може покрити амортизацію обладнання й витратних матеріалів на проведення випробувань. Не зрозуміло, чи робляться взагалі ці випробування?! Важливим чинником може стати усталена репутація підприємств і провідних фахівців у цій галузі. Цікаве зауваження: на цю мить з усіх ООВ, які давно працюють на ринку бензину і ДП, «в газ» призначено тільки один ООВ. Останнім часом різко з'явилися «нові організації» й «колеги», які дуже активно прагнуть бути першопрохідцями в оцінці якості газу, і навряд чи їм потрібна прозора робота ринку, де присутній тільки «особистий інтерес».

Сподіваюся, що всі учасники ринку будуть максимально усвідомлено приймати рішення, за якими критеріями обирати ООВ. Адже від початку неправильно закладені алгоритми роботи руйнують ринок і приведуть до того, що споживач не отримає продукт встановленої якості, заради якого і затіяли впровадження цього документа.

Ще одне, не менш важливе питання, – серійна сертифікація. Поточний текст ТР не вводить такого поняття, як серійна сертифікація, хоч і не забороняє її проведення, про що неодноразово офіційно заявляли в Міненерго. Однак якщо імпортери не зможуть серійно сертифікувати СВГ, це призведе до значних простоїв – необхідно буде проводити сертифікацію кожної партії, у разі з газом – кожного автомобіля або залізничної цистерни. Тобто, час і витрати на процедурні (бюрократичні) процеси збільшаться в рази, що в кінцевому рахунку призведе до тривалих простоїв ресурсу і додаткових витрат. Все це відіб'ється на кінцевій ціні й без того недешевого ресурсу.

Це питання обговорювалося на нарадах в Міненерго влітку, і навіть були висновки робочої групи щодо потреби внесення змін до ТР... Але, на жаль, напрацювання групи досі не прийнято.

Очевидно, що переносити терміни набуття чинності «газовим» техрегламентом нескінченно не можна. Більш того, його потрібно було запустити ще вчора, з огляду на те, скільки рекламацій на якість газу було зафіксовано багатьма СТО з установки й сервісу газобалонного обладнання. І в той же час невирішені досі питання створюють ризик збою на старті. Одним із варіантів могло б стати набуття чинності ТР у тестовому режимі, скажімо, на 2 місяці, без нарахування штрафів за невідповідність регламентним вимогам. Тоді можна було б оцінити проблемні місця й оперативно прийняти негайні зміни в технічний регламент на СВГ для його подальшого повноцінного запуску.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти