У початок

Підвищення акцизів: вважайте це донатами на ЗСУ!


Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95»

У ЗМІ розпочалася кампанія із залякування наслідками підвищення акцизів на пальне. Вчора ввечері телеграм-каналами-мільйонниками прокотилася синхронна хвиля про здорожчання бензину до 75-80 грн/л. Ця новина стала новиною також для Дмитра Льоушкіна, на якого йшло посилання у тих сенсаційних повідомленнях.

У мене залишилося одне питання: а чого не до 100 грн за літр?

Ну це ж набагато краще, ніж 75-80…

Справді, тема важлива, тому хочу відповісти на найбільш поширені запитання, які ставлять мені на «акцизну» тематику.

Отже:

1. На скільки зростуть ціни?  

Не факт, що вони взагалі зростуть. Перший етап підвищення акцизу, запланований на 1 липня (якщо урядовий законопроєкт схвалить Рада), у перерахунку збільшує податкову складову у бензині на 1,5 грн/л, у дизпальному – 2 грн/л, у скрапленому газі – 5,5 грн/л. Але.

Ціна на пальне складається з кількох складових. Податкова складова значна, проте не найбільша. Основна – це закупівельна вартість, читай, світова ціна. Наприклад, якби закон стартував сьогодні, то для дизпального взагалі ніхто не побачив би змін, бо тут ціна падає через гарну зовнішню кон’юнктуру.

Гадаю, не було б особливо помітних змін і для бензину.

А от підвищення на автогаз справді не уникнути, бо «проковтнути» 5,5 грн/л важко.

Отже, все буде залежати від ринкової ситуації у мить запровадження нових акцизів. Якщо ринок падатиме, для бензину й ДП минеться непомітно. Якщо зростатиме, відчуємо. Але за березень-квітень пальне здорожчало на 5 грн/л без будь-яких акцизів, у травні дизель уже скинув кілька гривень. Тобто це буденні коливання, яких багато хто навіть не помічає. Інша історія з LPG, про це далі.

2. Чому таке нерівномірне підвищення на різні марки пального?

Справедливість – запит на неї сьогодні найбільший. Нові запропоновані акцизи якраз про це. Вони передбачають, що за кожен кілометр шляху всі будуть платити однаковий податок незалежно від виду пального. Не буде так, що той, хто на бензині, забезпечить чотири бронежилети, а хто на газу – один. Усі мають бути рівними, особливо сьогодні.

Скраплений газ майже 15 років користувався «акцизною» пільгою. Утворився «паливний» офшор, з бензину люди почали переходити на газ, позбавляючи бюджет величезного обсягу податків. Як у будь-якої пільгової програми, у цієї теж мав бути кінець, саме це й відбувається.

Споживачі скрапленого газу мають подякувати державі за багаторічну підтримку й десятки мільярдів гривень, які вдалося зекономити за ці роки. Ці гроші дозволили комусь підвищити ефективність бізнесу, комусь просто заощадити сімейні бюджети.

А тепер сюрприз: попри вирівнювання акцизу з бензином скраплений газ і надалі гарантуватиме економію споживачам! Сьогодні ціна на нього становить 47% від бензину, а буде становити 55-57%. Кінець світу скасовується.  

3. Що ж буде з аграріями?!

Оце «село гине» ми чуємо 25 років, а тим часом аграрка непомітно перетворилася на локомотив нашої економіки! Так, зараз для всіх важкі часи, але казати про катастрофу – це, м’яко кажучи, перебільшення. Це вже не та аграрка з радянськими тракторами, які жерли солярку як не в себе. Паливна складова в цінах на аграрну продукцію мізерна, тому й помітних наслідків для цін на харчі й решту не має бути. Принаймні на перших етапах підняття акцизу. Це, до речі, стосується й абсолютної більшості товарів широкого вжитку. Задача уряду – контролювати ціноутворення й об’єктивну зміну цін. Щось я не помітив, щоб щось сильно здешевшало після того, як 2023 року ціни на дизпальне впали на 30% порівняно з кризовим 2022-им.

4. Чи не призведе підвищення податків до зростання тіньового ринку?

Якщо ми кажемо про акцизи, то насамперед ідеться про нелегальне виробництво пального. Зараз це проблемно. Багато міні-НПЗ зруйновані або припинили роботу. Ті ентузіасти, що залишилися, потихеньку легалізуються: почали платити акциз «БРСМ-Нафта» й «Сан Ойл» (тут окрема заслуга податківців).

Також зауважу, що контрабанди пального в країні не спостерігається вже років 10.

Отже, ризиків зростання «чорного» ринку не буде. Інша справа – «сірий» ринок, несплата ПДВ, податку на прибуток, зарплатних податків. Але це хронічна проблематика, яка є й сьогодні, у боротьбі з нею маємо певні успіхи.

Від підвищення податків ніхто не в захваті. Включно з продавцями пального, для яких підвищення цін загрожує зменшенням споживання, а відповідно продажів. Це страшний сон.

Але страшніше за це – війна. Вона потребує ресурсів, а фінансує нашу армію винятково державний бюджет. Запропоноване збільшення акцизів гарантовано додасть у казну 37 млрд грн до кінця року.

Просто вважайте це вашим донатом на ЗСУ!!!

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти