У початок

Довгоочікуваний і несподіваний техрегламент

Також є російською мовою

Валентина Кравчук, директор ООО «Центр качества продукции «Карат»

Кабінет міністрів України відтермінував набуття чинності Технічним регламентом з якості скрапленого газу для автомобільного транспорту, комунально-побутового споживання та промислового призначення (ТР) до травня 2021 р.. І хоча зима як період зниженого попиту на скраплений газ – найкраща пора для перетворень, перенесення було необхідним: у країні так і не з'явилося жодного органу оцінки відповідності (ООВ). А без них впровадження технічного регулювання неможливе.

Що ж це за відповідність і як проходить її визначення? Приблизно так:

  1. власник ресурсу спрямовує заявку в ООВ;
  2. ООВ аналізує надані документи й визначає можливість проведення оцінки відповідності згідно з заявкою;
  3. фахівець ООВ виїжджає на відбір проб;
  4. проби доставляють у лабораторію, де проводять їх випробування;
  5. у разі успішних результатів випробувань видається сертифікат відповідності.

Залежно від географічних вихідних процес охопить 1-3 дні. Чимало, згодна. Та враховуючи, що органів відповідності на перших порах буде зовсім мало, дуже довго! Велика відповідальність у цій ситуації лежить на Національному агентстві з акредитації України (саме цей орган проводить акредитацію ООВ і лабораторій). Якщо процес розгляду кандидатів на ООВ не буде прискорено, то до травня 2021 г. «віз» залишиться там само.

Особливо багато побоювань звучить щодо ймовірних простоїв на кордоні через неможливість оцінювання відповідності або його тривалих термінів. Це справді дуже небезпечний момент. З одного боку, сертифіката відповідності немає в переліку обов'язкових документів для митного оформлення. Та й код ТН ЗЕД визначається у співвідношенні пропану і бутану в суміші, а не за якісними параметрами. Тому у митниці питань бути не повинно.

З іншого боку, митні органи як частина механізму ринкового нагляду можуть повідомити про неможливість визначити відповідність партії вимогам ТР Держекоінспекції, і та вже може влаштувати простої. Тобто, все залежить від трактування законодавства і настрою держорганів.

Через ймовірні затримки на першому етапі в дуже вигідній позиції виявляються ГНС з оформленою зоною митного контролю та лабораторією на території або в найближчій доступності. Це дасть змогу оперативно проводити відбір проб для проведення оцінювання відповідності, контролю якості партії, паспортизації.

Надалі для більшості постачань оцінювання проводиться як для продукції, що виробляється серійно. Понад те! Цим можна було б займатися вже зараз – були б ООВ. Чому їх немає – важке питання. Безумовно, в наявності нерозторопність державної системи. Проте у нас як завжди: поки не припече, ніхто не заворушиться. Хтось готувався та інвестував в інфраструктуру і лабораторії, хтось сподівався на чергове безстрокове перенесення техрегламенту. Одні вже майже повністю готові до впровадження ринкового нагляду, інші – поспішають і намагаються надолужити згаяне. А іншого варіанту й немає, якщо ми хочемо, щоб на державному рівні працювала система контролю якості палив. Не ком у документах, а саме якості!

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти