АРМА розірвала договір із «Нафтогаз Ойл Трейдингом» (НОТ, структура НАК «Нафтогаз України») на управління мережею «Глуско».
Й полізли мережею студійні відфотошоплені фото нової очільниці АРМА, якій після всіх скандалів із призначенням дуже потрібні швидкі перемоги.
«Глуско» для цього – ідеальний кейс. Платять зі скарбів Медведчука якісь смішні гроші, нарід обурюється, а отже, треба діяти. Реформи не спинити!
НАК звинуватили у неефективності й навіть фальсифікації звітності. Давайте з’ясуємо все без емоцій.
Весна 2022 року, націоналізовану мережу АЗС передають НАК за спецпроцедурою, тобто без конкурсу. Насправді вибору особливо й не було, на той час це фактично єдина державна профільна установа.
Передають із купою зарплатних і податкових боргів, із пошарпаними об’єктами, майже без автопарку.
Що робить НАК? Відновлює об’єкти, як кажуть на ринку, «підфарбовує губи». Піднімає державний бренд U.GO. На «красоту» та, пардон, зокррема на елементарний ремонт туалетів (так-так, дорогенькі, бо ніхто ж із нас не хоче ходити в інші) спрямовує 60 млн грн. Закачує в систему пального на 180 млн грн (грошики з «Глуско» попередньо вивели всі, в тому числі й за оренду АЗС за майбутні періоди). Відновлює ліцензії і починає потихеньку вилазити з ями. На сьогодні працює 81 комплекс.
АРМА заплатили за рік 1,5 млн грн. Жах! А як щодо майже 300 млн грн податків, які сплачено за цей період? Адже завдання держави – заробляти на цих активах. Буде це прибуток і податок з нього чи зарплатні податки, ПДВ тощо – для бюджету ці гроші не пахнуть. Якщо б цей бізнес стояв, то й тих 300 млн не було б. Але ж АРМА хочеться собі повісити медальку й доторкнутись до слави…
Щодо невеликого прибутку. Ну, по-перше, заяви про фальсифікації не сприймаю взагалі. Так пишуть і кажуть ті, хто не знає, що таке НАК – мега-бюрократична машина зі «смотрящих за смотрящими». АРМА – те ж саме, бо там усі розуміють – потім будуть наздоганяти.
Звідки береться прибуток АЗС? З обсягів продажів і розміру маржі. Скажіть, скільки може продавати мережа з невідомим брендом без магазинів, кави та інших ништяків, до яких усі звикли? Без рекламних бюджетів. Правильно, мало вона продаватиме. До того ж, далеко не всі станції стоять у «жирних» місцях (на станції, що належить «Глуско», в Щасливому на Бориспільській трасі я не бачив машин, мабуть, із місяць; щоправда, їх там немає ніколи, під будь-яким брендом, таке місце).
А звідки візьметься велика націнка, якщо а) ти купуєш пальне в гурті, як усі, б) змушений продавати дешевше, бо інакше взагалі нічого не продаси?
За моїми оцінками, в середньому станції «Глуско» качають 2 000 л на добу. Для розуміння, саме на цій позначці зараз перебуває нульова рентабельність середньої АЗС. Тобто маржі з продажу 2 000 л вистачає на покриття витрат станції. Та є об’єкти, які мають продавати чотири куби або навіть шість, наприклад, для покриття оренди землі в обласних центрах. Для порівняння, ОККО, WOG та UPG качають від 10 кубів на добу. Бо маркетинг, реклама, бургери й булочки з кленовим сиропом.
Тому я б здивувався, якби НОТ показав якийсь відчутний прибуток. Втримали, не дали розікрасти, погасили чимало боргів та ще й у бюджет 300 млн дали – це дуже непоганий результат. А ще, по ідеї, заробили для державної НАК на постачаннях пального, але кому це цікаво…
Саме тому наступний управитель має подякувати НОТ і «Нафтогазу».
Хто ним стане? Згідно зі спецпроцедурою це може бути лише держкомпанія. Крім «Укрнафти», на думку ніхто не спадає. А головне, що це логічно. У компанії вже є сформована структура управління й забезпечення мережі з 450 АЗС по всій країні. Їй байдуже, управляти 450 чи 850 АЗС.
Щось там пишуть про WOG, але я особисто сумніваюсь – не для тебе квіточку ростили (с).
«Глуско» значно підсились бізнес «Укрнафти», бо остання успадкувала від «Привату» переважно старі, зачухані й часто погано розташовані станції, які скирдували у 90-х і на початку «нульових» з радянських підприємств нафтопродуктозабезпечення. До речі, такий же непотріб переважно являють собою і станції «татнєфті», які теж прямують в «Укрнафту», адже це шматки «Полтава-» й «Харківнафтопродукту». А «Глуско» формували вже в умовах конкурентного ринку і вгатили у місця колосальні гроші.
Чи буде «Укрнафта» платити АРМА більше? Швидше за все, так.
По-перше, за рахунок уже існуючої структури й зменшених костів.
По-друге, бренд «Укрнафти» об’єктивно сильніший і має потенціал для зростання.
По-третє, «Укрнафта» – не НАК. Рішення приймаються швидше, компанія має маркетинговий бюджет і висококласних профільних фахівців.
Учетверте, консолідація державних активів під одним «дахом» дозволить ефективніше впливати на ринок.
Отже, все рухається у правильному напрямі, але, як завжди, кривою дорогою із непотрібними емоціями, звинуваченнями з боку жадібних до піару чиновників, які підривають і без того крихку віру у державне управління.
Так що все непогано, а буде ще краще.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти