В начало
Без санкцій ЄС неможливо перекрити потік російського газу до Польщі — польські ЗМІ

Без санкцій ЄС неможливо перекрити потік російського газу до Польщі — польські ЗМІ

Ембарго ЄС скоротило імпорт російського палива у Польщу. Однак постачання з росії скрапленого газу, який використовується в Польщі в основному як автогаз, альтернативне паливо бензину, скоротилися лише трохи. Анонсований відхід від постачань LPG не відбувся, а польський ринок захлеснула нова хвиля дешевого палива зі Сходу, пишуть польські ЗМІ.

Менш ніж рік тому Сенат запропонував у рамках санкцій проти росії за повномасштабний напад на Україну заборонити імпорт скрапленого газу (пропан-бутану) з керованої путіним країни. У сеймових дебатах ініціативу Сенату заблокував віце-прем'єр Яцек Сасін. «Проте якби ми прийняли поправку, яку ви сьогодні пропонуєте, ми б позбавили близько 3,5 мільйона поляків – стільки сьогодні автомобілів, що працюють на скрапленому газі, – можливості заправлятися цим дешевшим паливом на автозаправних станціях», – цитує газета Wyborcza слова Сасіна від 14 квітня минулого року.

російський скраплений газ легально потрапляє на польський ринок, і, за даними галузевих інсайдерів, останніми місяцями його стає все більше. Однією з причин зростання російських постачань газу стали проблеми з логістикою через ембарго на вугілля з росії, зазначив генеральний директор POGP Бартош Квятковський. «Імпорт для покриття попиту зимового сезону надходив до Польщі значною мірою з росії, тому що залізнична інфраструктура в головних морських портах обслуговувала в основному транспортування вугілля. Труднощі з експортом газу з морських терміналів і значне зростання попиту на залізничні цистерни стандартної колії в Європі були головними проблемами з диверсифікацією, на які вказували компанії», — сказав газеті Бартош Квятковський. Крім того, росіяни запропонували конкурентні ціни на LPG.

Dziennik Gazeta Prawna повідомляє, що у січні почалися масові продажі російського газу за пільговими цінами. Така політика призвела до того, що різниця в ціні на російський і західний газ стала безпрецедентною.

Частина промисловості хотіла б, щоб уряд зупинив хвилю LPG зі Сходу. Gaspol, найбільший дистриб'ютор газу в Польщі, що належить голландській SHV Group, оголосив про вихід з російських постачань одразу після початку повномасштабного вторгнення рф в Україну. Закупівлі, зроблені в росії, дозволяють, на його погляд, місцевим концернам заробляти десятки мільйонів доларів. Президент Gaspol Ева Гаврись-Осіньська вважає, що найкраще було б, якби обмеження запроваджувалися на рівні ЄС, але оскільки таких обмежень немає, відповідні рішення мають прийматися у Варшаві. За розрахунками Gaspol, Польща здатна повністю задовольнити свій попит на LPG за рахунок постачань з альтернативних напрямків.

Більшість представників галузі скептично ставляться до змоги проштовхування санкцій на національному рівні. «Односторонні обмежувальні заходи реально означали б, що сировина потрапляла б до Польщі через європейських посередників, наприклад, через країни Балтії», – оцінює Бартош Квятковський. Зі слів співрозмовника Dziennik Gazeta Prawna, мінімумом для забезпечення виконання санкцій були б спільні дії Польщі й країн Балтії. Формулу ЄС підтримує і компанія Orlen, яка має близько третини частки внутрішнього ринку скрапленого газу. Концерн відмовився від закупівель у російських структур і наразі задовольняє свої потреби на 85% продукцією власних нафтопереробних заводів і морськими постачаннями від західних партнерів. «Частина, що залишилася, пов'язана з поточним балансуванням виробництва й коливаннями попиту, покривається закупівлями у вітчизняних суб'єктів», — наголошує компанія з Плоцька. Проте в галузі чути, що зі зростанням частки російського газу на польському ринку це «балансування» відбувається також за його участю. «Це пов’язано не з економічними причинами, а з логістикою й формою місцевих ринків», – заперечує Квятковський.

Павел Бєльський, президент компанії Polish Gaz, який також є головою Польської палати скрапленого газу, каже і про необхідність дій на рівні ЄС. «Без санкцій ЄС неможливо перекрити потік російського газу до Польщі, і ніякі санкції на національному рівні цього не змінять», – вважає він. Це, з його слів, принесе більше шкоди, ніж користі: польський підприємець, а за ним і споживач, купуючи той самий російський товар, імпортований посередниками з ЄС, заплатить вищу ціну.

Утім, пан Бєльський сумнівається в заявах конкурентів про те, що вони відмовились від російського палива. «Я ризикну сказати, що зараз на польському ринку немає жодної компанії, яка б імпортувала лише західний газ, навіть якщо вона стверджує або вірить, що це так», – каже він. Бєльський також стверджує, що відхід ринку від російських постачань триває, хоча на початку 2023 року цей процес дещо сповільнився. Замість занижених цін на російське паливо Бєльський воліє говорити про «жахливо високі», на його погляд, тарифи в європейських портах, для чого немає підстав, оскільки немає підвищеного попиту на LPG.

«Ринок ARA захопили кілька трейдерів, які законтрактували повну потужність місцевих перевантажувальних терміналів і не допускають нікого ззовні, отримуючи невиправдані прибутки на клієнтах із Центральної Європи», – стверджує президент Polish Gaz. Він також прямо звинувачує конкурента Gaspol у причетності до цієї практики через свою голландську материнську компанію і прагнення монополізувати польський ринок під виглядом дерусифікації. Про зростаючу залежність від російського газу каже не лише Gaspol. Менеджер іншої провідної паливної компанії в інтерв’ю DGp відкидає заяви про завищення цін у портах ARA і стверджує, що ознаки нестандартної цінової поведінки й ознаки «центрального контролю» проявляються в цінах на російський газ. «Потік російського газу руйнує польський ринок. Він настільки дешевий, що витісняє з ринку LPG, імпортований із західних ринків. Ті, хто «їздить на російському паливі», мають значно кращі фінансові показники, тому компанії відмовляються від раніше законтрактованих постачань у порти ARA».

«Восени наша залежність від росії може бути глибшою, ніж у той самий час торік», — каже джерело Dziennik Gazeta Prawna, додаючи, що зараз ці ризики переважають ризики, пов’язані з наслідками можливих санкцій.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти