В начало
Тільки в профіль: як працювати з різними Е5

Тільки в профіль: як працювати з різними Е5

- Наталя Курган, кореспондент enkorr

З введенням обов’язкового вмісту біоетанолу в бензин А-95 учасники ринку зіткнулися з різними нюансами, зокрема й нормативними. З’ясувалося, що бензин Е5 може мати два коди УКТ ЗЕД залежно від виду використаного біокомпонента.

За своїми властивостями це однакові бензини, які ніхто не відрізнить ні на запах, ні на смак чи колір. Але для системи державної звітності це два різних продукти, через що можуть виникнути питання з боку податкової (від якої питань і так вистачає). Тож з'ясовуємо, що з цим робити. 

Чому вони різні

З 1 травня в Україні запрацював закон №3769-IX від 4 червня 2024 року щодо обов’язкового додавання біокомпонентів до бензинів з октановим числом менше, ніж 98 (за винятком пального для потреб Міноборони, Державного резерву й для створення МзНН). Згідно з ним пальне повинне містити не менше 5% біокомпонентів із допустимим відхиленням до 1%.

Через таке відхилення біокомпонентів, а також через використання європейськими НПЗ разом з біоетанолом етил-трет-бутилового ефіру (ЕТБЕ), з'ясувалось, що при розмитненні кодів УКТ ЗЕД може бути два:

– 2710124501 — бензин з октановим числом 95 або більше, але менше, як 98, із вмістом не менше як 5% біоетанолу або ЕТБЕ, або їх суміші із вмістом сірки не більше, як 0,001%;

– 2710124512 — бензин з октановим числом 95 або більше, але менше, як 98, із вмістом сірки не більше, як 0,001% (без вказівки щодо вмісту біокомпонентів — ek).

Наразі майже весь 95-й бензин, який імпортується, має у складі 4,7-4,9% біоетанолу, що відповідає новим вимогам до пального і за міжнародною класифікацією належить до Е5. А ось різниця по ЕТБЕ суттєва: від 0 до 2,5%. І саме його вміст впливає на код УКТ ЗЕД при розмитненні.

«Майже неможливо передбачити, який вміст ЕТБЕ буде в тій чи іншій партії бензину. Це виробничий процес», – зазначили в одній із великих паливних компаній.

Шляхи розв'язання 

Зі слів одного з імпортерів, через те, що на півдні перші великі партії бензину з біоетанолом надходили за кодом «501», паливні мережі були змушені розпочати новий життєвий етап з цієї марки. Своєю чергою на заході, навпаки, переважає код «512», бо саме його присвоюють бензину PKN Orlen, який є найбільшим постачальником бензину в Україну. Тобто виробник не використовує ЕТБЕ, а додає біоетанол.

Згідно з даними Консалтингової групи «А-95», з квітня по 18 травня було імпортовано 79,5 тис. т бензину А-95 по коду «512» і 34,7 тис. т — по «501». У травні 63% з 17,9 тис. т «501»-го надходило з Румунії, Болгарії й Молдови, решта — з Німеччини (PCK Schwedt для UPG) й Польщі.

Два різні коди на фактично один і той самий бензин А-95 «Е5» на колонці призводить до труднощів і подекуди нерозуміння мережами алгоритму ведення звітності пального, вимоги до обліку й документального супроводу таких продуктів.

«І так непорозумінь із податковою вистачає, а тут ще і ресурс з двома різними кодами, який незрозуміло як оформлювати, щоб не звинуватили у підміні кодів, і т.д.. Крім того, це й ще звужує клієнтську базу для імпортерів, коло постачальників — для роздрібних мереж», — зазначив один з операторів.

Вихід з цієї ситуації мережі обрали різний. Так, одні шукають бензин з потрібним кодом, щоб у документах не було пересортування. Але такий підхід проблематичний для великих мереж, які забезпечуються з різних джерел. Що вони роблять? Змішують продукти з різними кодами, й паспортизують отриманий бензин. Але це лякає окремих гравців.

Тим часом легальність такої маніпуляції підтверджують у ДПС. У відповіді на запит enkorr Державна податкова служба зазначила, що змішування пального, яке класифікується за різними кодами УКТ ЗЕД, у результаті якого отримується пальне, що належить до одного з кодів пального, що змішувалося, а також змішування пального (крім скрапленого газу) і добавок (присадок) до пального обсягом до 1% включно (ч. 3 ст. 26 Закону України від 18 червня 2024 року №3817- IX) не вважається виробництвом пального і не потребує відповідної ліцензії.

Таке змішування може здійснюватися у місцях зберігання пального, зокрема у місцях зберігання пального винятково для потреб власного споживання та/або промислового перероблення, місцях гуртової та/або роздрібної торгівлі пальним суб’єктів господарювання, які отримали ліцензію відповідно на право зберігання пального, на право зберігання пального винятково для потреб власного споживання та/або промислового перероблення, на право гуртової й роздрібної торгівлі пальним.

«При здійсненні змішування різних видів пального платник податку повинен скласти заявку на поповнення (коригування) залишку пального, якщо в результаті зміни фізико-хімічних показників пального збільшується обсяг пального за певним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, зокрема під час одночасного зменшення обсягів пального за іншим кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД», – повідомили у ДПС.

Можна, але обережно

Головний аудитор з оцінки відповідності нафтопродуктів і систем якості ТОВ «Сертифікаційний експертний центр АСУ» Олександр Лютий наголосив, що змішування може суттєво вплинути на якість пального.

«Змішування бензинів різних виробників може призвести до погіршення якості пального через виникнення несумісності компонентів (сировини, присадок тощо). Тому потрібно прискіпливо ставитися до перевірки його якості. А цього мережі іноді не враховують», – додав він.

З його слів, одним із рішень може бути додатковий контроль якості партій пального безпосередньо на кордоні або після змішування. А саме отримання від призначеного органу оцінки відповідності нового паспорта якості на підставі відбору проб на митниці. Але через вартість (біля €400-500 – еk) такий метод, швидше за все, недоцільний для автопартій, які потрібно сертифікувати кожну окремо.   

«Оксигенати, до яких належать біоетанол і ЕТБЕ, легколеткі, тому при транспортуванні можуть випаровуватись, через що фактичні показники вмісту біокомпонентів на митниці й ті, що зазначено у паспорті якості виробника, можуть несуттєво відрізнятись (у межах 1%). Однак навіть незначне відхилення може стати вирішальним під час визначення коду УКТ ЗЕД або оцінки відповідності новим вимогам до вмісту біокомпонентів у бензині», – зазначив експерт.

Як вважають у паливних компаніях, повністю виправити ситуацію може перегляд системи класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, за яку відповідальні митниця і Торгово-промислова палата України.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти