Минулий тиждень ознаменувався зростанням дрібногуртових цін на пальне. Хоч і пропозицій було більше ніж достатньо, та й попит був незначним, але ріст європейських котирувань і послаблення гривні вплинуло на ціноутворення цього тижня.
Так, за останні п’ять днів (з 15 по 21 грудня) у Середземномор’ї ціни на бензин зросли на майже $10/т, дизельне пальне здорожчало на $26/т, до $758-780/т і $789-809/т відповідно. На півночі Європи котирування бензину збільшилось на $5/т ($792/т), ДП — в середньому на $31/т ($804-813/т).
І знову прощавай!
18 грудня о 15:00 польські перевізники знову поновили блокування польсько-українського погранпереходу «Ягодин-Дорогуськ». Як повідомив речник Держприкордонслужби України полковник Андрій Демченко у коментарі «Українській правді», станом на 20 грудня у черзі на в’їзд в Україну з Польщі перебувало 3 600 вантажівок: на Ягодині — 1 500, Шегінях — 1 000, Рава-Руській — 600, Краковці — 500. Зі слів паливних компаній, на Ягодині пропускають 1-2 вантажівки на годину.
Нагадаємо, в штатному режимі КПП «Ягодин-Дорогуськ» пропрацював 8 днів. Блокаду погранпереходу було припинено 11 грудня.
Відновлення роботи КПП збільшило постачання пального в країну через західний кордон автомобільним транспортом минулого тижня. З 11 по 17 грудня з Польщі й країн Балтії в Україну було ввезено бензовозами в два рази більше бензину (3,7 тис. т) і на 14% — ДП (6,8 тис. т) порівняно з тижнем раніше. Водночас загальне постачання бензину автомобільним транспортом збільшилось на 42%, а дизпального — на 5%.
24 грудня о 09:30 польські фермери завершили блокування КПП «Медика-Шегіни». Про це повідомила Державна прикордонна служба України. Оформлення й пропуск вантажівок на в’їзд в Україну здійснюється у звичайному режимі.
Довготривалі черги на кордоні змусили українських імпортерів шукати нові шляхи постачання пального в країну. І вони вкотре довели, що паливний фронт прорвати не так просто.
«Українські компанії обійшли польську блокаду трьома шляхами. По-перше — збільшили залізничні відвантаження. По-друге — поїхали в об’їзд Польщі, через Словаччину й Румунію. По-третє — збільшили закупівлі на південному напрямку, щоб не купувати в Польщі», — зазначив експерт паливного ринку директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн під час телемарафону «Єдині новини».
Одним із прикладів переорієнтації постачання пального із автодоріг на залізницю є компанія UPG. Раніше мережа була найбільшим імпортером пального бензовозами, а зараз майже 80% пального відвантажується залізничним транспортом.
У цій блокаді значно постраждали польські компанії, які втратили вагому кількість українських клієнтів. Згідно з даними enkorr, у грудні частка постачання бензину і ДП бензовозами з Польщі знизилась до 13%, коли, наприклад, у вересні вона становила 21%. З цього напрямку користується попитом постачання залізничним транспортом. Але не всі польські експортери мають таку технічну можливість. Тому ті, хто її не має, рахують чималі втрати.
«Протягом наступних 2-3-х місяців ми не плануємо щось везти через західний кордон автотранспортом», — зазначили в одній із українських паливних компаній.
На півдні картина не змінилася. З Констанци відвантаження автомобільним транспортом відбуваються швидко. А ось із залізничним проблеми лишаються: завантаження можна чекати до 2-х тижнів. Крім того, часу додає і завантаженість залізничних мереж.
З болгарського напрямку ДП їде з терміналів, які не підпадають під додаткові перевірки. Так, на ринку є пропозиції пального з Софії. Наприклад, компанія GTS Trаding пропонувала ресурс із цього напрямку за 40,59 грн/л, а Oilstart — за 40,50 грн/л.
Ціни пішли вгору
Згідно з моніторингом Консалтингової групи «А-95», протягом тижня середня вартість бензину марки А-95 збільшилась на 0,5 грн/л, до 44,25 грн/л, дизельного пального — на 1 грн/л, до 44,5 грн/л.
Основним постачальником пального країни залишається південь. На початку тижня пропозицій на придбання ДП на цьому напрямку було багато.
«Ми призупиняли на декілька днів продажі, щоб не штовхатися з іншими на ринку й не збивати ціну», — розповів один із трейдерів на півдні.
На заході пропозицій теж достатньо, а наприкінці тижня вони навіть збільшились. Як стало відомо з telegram-каналу «УНТК», у компанії з’явився ресурс у Житомирській і Закарпатській областях за ціною 44,40 грн/л і 44,50 грн/л відповідно.
Наразі чинниками збільшення цін на пальне в дрібному гурті є котирування і зростання курсу валют. Станом на 21 грудня європейські котирування мали позитивну динаміку, чого не можна сказати про курс валюти в країні. Якщо надалі ці чинники зберігатимуться, то наступного тижня ми можемо побачити ще «плюс» у ціні. Але непогана маржа на пальне в роздробі й незначний попит, ймовірно, втримає ціни на стелі від зростання вслід за гуртовими цінами.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти