Постачання скрапленого газу в Україні за імпортом у серпні 2025 року становлять 88,7 тис. т. Це на 28% більше, ніж у липні. Показник став максимальним із вересня 2024 року. Про це йдеться у даних Консалтингової групи «А-95».
Порівняно з аналогічним періодом торік імпорт знизився на 28,4%, що пов’язано з рекордними постачаннями у серпні 2024 року перед суттєвим підвищенням акцизу.
Зі слів представників паливних компаній, збільшення імпорту газу в серпні обумовлене невеликими перехідними залишками липня, збереженням знижених обсягів пропозиції газу з боку внутрішніх виробників і хоч і незначним, але покращенням реалізації на АЗС.
«Ми не залиті по вінце, але надлишок є», — підсумував один із трейдерів.
Основний приріст відбувся через західний кордон — + 76% до липня і 33 тис.т у підсумку. Зміни пов’язані з певним зниженням цін у Польщі й неритмічністю надходжень продукту на південь.
Динаміка середніх цін на скраплений газ в Україні за напрямками у липні-серпні, грн/т
Вказані фактори дещо оживили постачання з Польщі, яка у 2022-2023 роках була однією з основних країн-відправників LPG в Україну — 5,4 тис. т у серпні проти 0,7 тис. т у липні. Зокрема вдалося реанімувати залізничні постачання. Якщо в січні-липні більш як 90% залізниці припадало на ОККО, то у серпні до цих постачань повернулися «БРСМ-Нафта», WOG і «Надєжда». 77% усіх залізничних партій надійшли з термінала Tezet.
«У нас немає плану щодо якихось видів транспорту. У серпні були гарні пропозиції на залізниці – ми ними скористалися», — зазначив один з імпортерів пального.
Ціни на залізничні партії на польсько-українському кордоні у серпні становили $640-665/т, тоді як у липні — $690-715/т. Водночас вартість автомобільних партій дорівнювала $621-695/т проти $640-729/т.
Традиційно найнижчі ціни на автопартії дали Pakar Jacek, Barter і Bialchem Group, через що відвантаження з терміналів цих компаній суттєво зросли. Причому Pakar Jacek, який зокрема постачав технічний бутан, став найбільшим польським постачальником газовозами. Основним його споживачем був «Авантаж».
У 9 разів (до 2 тис. т) зріс імпорт американського пропану з Латвії, а саме від Latvijas Propana Gaze. На початку серпня пропан у Ризі пропонувався за +€90-95/т до середніх липневих котирувань ARA, що знайшло відгук в українських трейдерів. Також невеликі партії продавалися за фіксованою ціною €475/т FCA (на той час це близько $550/т), що було на €10-15/т ($12-17/т) дешевше за формульні контракти. Вартість гуртових партій пропану у Гданську на ту мить становила $655-670/т.
Відвантаження з Угорщини зменшилися на 43%, до 2,1 тис. т. Головним чином це пов’язано з відсутністю пропозицій offspec від MOL, який купує «БРСМ».
Погодні умови й затримки у відвантаженні призвели до скорочення постачань на південь у другій декаді серпня. Сумарно з півдня було постачено у серпні 55,7 тис. т газу (+10% до липня).
Обсяги надходження газу з Румунії зросли майже на третину, до 29,3 тис. т. Основним постачальникам був Bulmarket, який у липні суттєво знизив активність, — 7,7 тис. т (+85% до липня). По 5,4 тис. т (+22%) і 5,9 тис. т (+44%) експортували Vixon Gas і Interport Gaz.
Постачання з Єгипту зросли на 29% (до 6 тис. т). Водночас з Туреччини й Молдови — зменшилися на 31% і 54%, до 16,1 тис. т і 0,2 тис. т відповідно.
Уже другий місяць зростає постачання газу з OMV Petrom. У серпні було відвантажено 3,6 тис. т (+42%), що є найбільшим показником з жовтня 2024 року. Основним покупцем ресурсу з OMV була компанія ОККО, яка, окрім автопартії, везла газ і залізницею. Також на OMV купували газ «Авантаж», «Газтрон» і «Надєжда».
Новинкою серпня стало надходження газу з Греції, які востаннє потрапляли в Україну в жовтні 2021 року. 1,4 т LPG алжирського походження трейдеру «Мартін Трейд» відвантажив Naftomar.
Майже всі основні трейдери у серпні помітно наростили закупівлі. За результатами місяця «БРСМ-Нафта» лише збільшила відрив від колег по ринку. Компанія наростила постачання ресурсу з Польщі і Єгипту (в 6 і 2 рази відповідно), при цьому знизивши на 75% (2,4 тис. т) відвантаження з турецького Likitgaz Dagitim.
До трійки лідерів у серпні потрапила «Надєжда», посунувши «Вігазтрейд». Компанія зокрема поновила імпорт залізничних партій у Польщі (2,5 тис. т) і автомобільних у Латвії (351 т).
Суттєво додав обсягів «АТ Енерго Трейд»). Як повідомляв enkorr, наприкінці серпня трейдер уперше здійснив пряме імпортне постачання близько 2 тис. т газу виробництва Tupras. Решту компанія імпортувала з Польщі газовозами.
Також збільшив імпорт пального WOG. Трейдер поновив залізничні відвантаження з Польщі (1,1 тис. т) і Німеччини (1 тис. т), які були відсутні з початку цього року.
Повернулися після двомісячної паузи до постачань в «Паралелі». Компанія розмитнила сумарно 2,4 тис. т газу з Туреччини (2,1 тис. т) і Болгарії (0,3 тис. т). Окрім того, поновили відвантаження з-за кордону «Маршал» і «Барс» (0,5 і 0,4 тис. т).
Імпортери |
Серпень, тис. т |
Зміна до липня |
БРСМ-Нафта |
13,4 |
12% |
Сентуріон |
7,8 |
18% |
Надєжда |
7,4 |
45% |
Вігазтрейд |
6,7 |
9% |
Авантаж |
5,3 |
-1% |
ОККО |
4,5 |
28% |
GT Group |
3,7 |
4% |
АТ Енерго Трейд |
2,6 |
661% |
Паралель |
2,4 |
— |
WOG |
2,1 |
316% |
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти