В начало

ЄС уперше запровадив санкції проти танкерів «тіньового» флоту путіна

У 14-му пакеті санкцій, який 20 червня оприлюднив Євросоюз, міститься заборона 27 суднам, які перевозять російську нафту й допомагають вести війну проти України, заходити у європейські порти. Це дуже невелика частина «тіньового» флоту, але до ЄС санкції щодо нього почали запроваджувати США й Великобританія.

Серед суден, що потрапили під європейські обмеження, 11 російських, згідно з документом, з яким ознайомився EUobserver. До них входять чотири контейнеровози — Maya 1, Angara, Марія і Lady R, які з минулої осені доставляли снаряди й ракети з Північної Кореї у два російські далекосхідні порти.

Інші ходять під прапорами інших країн, зокрема тих, де росія почала ховати судна свого «тіньового» флоту. Серед них особливо популярний Габон, де кількість зареєстрованих суден за період після початку розв'язаної росією повномасштабної війни в Україні зросла у шість разів. У списку ЄС якраз п'ять габонських танкерів (наприклад, SCF Amur, танкер «совкомфлоту»), ще по одному – з Камеруну й з Коморських островів, які також почали активно використовуватися для перереєстрації. Інші танкери пов'язані з островами Кука, Панамою, Сингапуром і Гвінеєю-Бісау.

Крім заборони заходити у європейські порти, обмежувальні заходи включають відмову у наданні послуг, пов'язаних із судноплавством. «Цей захід повинен обмежувати діяльність суден, котрі беруть участь у транспортуванні товарів, які приносять дф кошти для фінансування війни, що ведеться росією, або суден, за допомогою яких реалізується політика, що сприяє діям росії проти України, йдеться в документі.

США з жовтня минулого року ввели санкції проти 40 російських танкерів, а тиждень тому до них долучилася Великобританія, яка покарала не лише мореплавців, а й «інгострах», який став одним із головних страховиків для танкерів, які займаються перевезенням російської нафти.

У травні 60% вивезених з росії нафти й нафтопродуктів доставлялися танкерами «тіньового» флоту, які не дотримуються цінової «стелі» й не мають західних страховок, йдеться в місячному огляді Центру дослідження енергетики та чистого повітря (CREA). Їхнього страхового покриття, ймовірно, буде недостатньо, щоб компенсувати витрати внаслідок катастрофи або розливу нафти — вони в цьому разі ляжуть в основному на європейські країни, повз береги яких проходить значна частина маршруту з портів на Балтиці й Чорному морі, зазначає CREA.

У разі сирої нафти до «тіньового» флоту належали 213 з 286 танкерів, які працювали в травні на російських маршрутах (74%). Середній вік цих суден «тіньового» флоту становив 17 років, причому 25% із них працюють уже понад 20 років, а один ходить морями 37 років.

Загалом із 5 грудня 2022 р., коли було введено ембарго на постачання російської нафти в ЄС і цінову «стелю» на рівні $60 за барель, у її перевезенні брав участь 1 431 танкер, підрахувало S&P Global. Це 24% світового танкерного флоту.

Розмір «тіньового» флоту агентство оцінило у 591 корабель, або 10% світового танкерного флоту. З березня 2023 р. кількість таких суден зросла на 33%, що S&P Global пояснює санкціями США проти танкерів у IV кварталі 2023-I кварталі 2024 р., продажем кораблів грецькими судновласниками російським організаціям і поповненням «тіньового» флоту новими власниками, й найчастіше ОАЕ.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти