Попри постійні російські атаки дронами і ракетами по нафтобазах і енергетичних об’єктах, український паливний ринок залишається стабільним: дефіциту немає, а система постачань здатна швидко адаптуватися до втрати окремих активів.
Про це у своїй авторській колонці «Чому в Україні є пальне, а в росії – немає?» для «Економічної правди» пише директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
Як пояснив експерт, з початку повномасштабної війни росія атакувала понад 70 нафтобаз і знищила всі нафтопереробні підприємства, однак це не спричинило дефіциту пального.
Лише цього літа, як зазначає Куюн, прилетіло вже на понад десять галузевих об’єктів. Зокрема було зруйновано великий термінал в Одесі й Фастові. На Кременчук летіли не тільки дрони, а й крилаті та балістичні ракети.
«А що ж тепер буде? Відповідь: нічого. Хіба хтось відчув наслідки руйнування 70 нафтобаз і НПЗ? У нас немає бензину? Дизпального? Скрапленого газу? Все є», — наголошує експерт.
З його слів, це завдяки тому, що замість традиційного накопичення великих запасів галузь перейшла на оперативну логістику.
«Сьогодні країну живлять пальним десятки маршрутів постачання: водним транспортом, залізницею, автоцистернами. Пункти переливу нафтопродуктів з європейської на українську колію розкидані вздовж усього кордону. Відповіддю на знищення нафтобаз стала робота «з коліс», коли пальне не накопичується, а оперативно підвозиться до місць реалізації», — пише Куюн.
«Так, нам довелось витратитись на придбання залізничних цистерн, бензовозів (їх кількість зросла вчетверо), танкерів, а дехто навіть придбав за кордоном морські перевалювальні комплекси. Але країна не зупинилась, і протягом останніх років нова система постачань склала декілька іспитів блек-аутами, обстрілами й блокуваннями кордонів польськими аграріями», — додав він.
При цьому, зі слів експерта, на відміну від України, російська нафтова система виявилась уразливою до точкових ударів.
«А що в росії? Державне регулювання цін і відсутність імпортних постачань… Пік споживання й пару нокаутованих нафтопереробних заводів – привіт, талони на АЗС», — зазначає очільник «А-95».
Ключовим фактором стійкості українського ринку він називає конкуренцію й лібералізоване ціноутворення.
«Саме завдяки цій системі, величезній конкуренції та ринковому ціноутворенню бензин у «безнафтовій» Україні є, а в «нафтовій» росії – немає. І саме тому, якими б прикрими не були удари по залишках нашої паливної інфраструктури, це вже ніяк не вплине на наявність пального або на його ціну на заправних станціях», — резюмував Сергій Куюн.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти