В начало

Petroleum & LPG Ukraine 2024: щоденник конференції

О 9.30 у Києві розпочався об’єднаний форум українського ринку нафтопродуктів Petroleum & LPG Ukraine 2024 — центральне місце зустрічі представників найбільших роздрібних мереж, чиновників, гуртових трейдерів, виробників і постачальників обладнання.

У заході беруть участь понад 230 делегатів, які представляють більш як 80 комерційних організацій.

Головними темами форуму стануть: податкова політика держави, реалізація програм обов’язкового додавання біоетанолу та мінімальних запасів нафти й нафтопродуктів, альтернативна енергетика, інфраструктурні проєкти.

Enkorr веде текстову трансляцію заходу.

18.05. Конференція Petroleum & LPG Ukraine 2024 добігла кінця.

18.00. Як вважає CEO ОККО, ініціатива фіксованої сплати податку на прибуток не лише позитивна, а й необхідна для того, щоб струсити ринок. 

«Наш ринок чекають зміни. Для когось вони в плюс, для когось у мінус. Але загалом вони на краще», — підсумував Данилюк.

17.35. «Ми хотіли купити Shell, але всі заправні станції нам не потрібні були. Окрім цього, ну, купили б ми 51% і ще довго чекали на продаж решти 49%. Ми мали б жити в парадигмі того, що нам потрібно домовлятися в Фондом державного майна. Тому дуже не засмутилися, що не придбали», — пояснив Василь Даниляк рішення ОККО розкрити свою цінову пропозицію і дозволити «Укрнафті» перебити її на торгах Shell.

17.30. На думку Даниляка, наступні 5 років слід чекати низки злиттів і поглинань серед мереж, оскільки компанії будуть змушені оптимізувати операційну діяльність. При цьому маржа у роздробі падатиме.

«Ніде у світі таких марж, як в Україні, немає», — додав він.

17.15. «Рік був непростим. Слава Богу, що ми не ходили в рожевих окулярах і заздалегідь запланували зниження маржі. Також незважаючи на те, що ми недопродали у літрах, згідно з планами, ми добрали прибуток супутніми продажами, що було неочікувано для нас», — каже Василь Даниляк, СЕО ОККО.

17.10. «Ринок України більш комплексний і більш складний. Багато нюансів. Коли вперше приїхав у країну  червні цього року, дивним здалися алеї заправних комплексів», — відповів новий генеральний директор «Amic Україна» Гінтарас Маціяускас на питання Сергія Куюна про враження від українського ринку пального.

17.00. Результати арбітражної лабораторії за різними зразками бензинів і дизельного пального, які отримала  SocTrade.

16.50. Для оперативного контролю або оцінки якості пального не обов’язково надсилати зразки в лабораторію — все можна зробити у будь-якому місці, йдеться у презентації Олександра Плєвє.

Зокрема мовиться про флагмана портативних аналізаторів — Miniscan IR Vision. Крім октанового й цетанового чисел, цей аналізатор дозволяє визначити густину, фракційний склад, тиск насичених парів, вміст спиртів (етанолу, метанолу), бензолу, ароматичних вуглеводнів і ще понад два десятки показників для бензину, дизельного й навіть реактивного пального.

Ще одним варіантом оперативного визначення октанових і цетанових чисел є аналізатор ZX-101SQ від американського виробника Zeltex.

16.40. Олександр Плєвє, СЕО «Сок Трейд», привіз на конференцію нові зразки обладнання для перевірки якості пального.

15.55. При демонтажі нелегальних заправок БЕБ стикається з проблемами нестачі компаній, які якісно можуть його зробити, а також браком місць для зберігання вилученого пального.

«Виходили на благоустрій. Нам пішли назустріч, але це поодинокі випадки», — додав працівник БЕБ, запропонувавши учасникам конференції розглянути питання співпраці зі зберігання пального.

15.40. Представники Бюро економічної безпеки розповіли, що з початку року було відкрито 44 кримінальних провадження стосовно фігурантів нелегального ринку пального. Вже винесено 36 підозр, 24 справи спрямовано до суду, щодо решти тривають досудові розслідування. 

«Є 12 вироків. Вилучено понад 135 т палива, задокументовано близько 80 АЗС без дозвільних документів. Основна маса — це Київ і Київська область», — доповів представник БЕБ.

Сергій Куюн оцінив роботу БЕБ цього року закриттям станцій «Єврогазу» і «бочки» на Лобановського, 10, яка працювала близько 20 років.

15.30. «Біодизель свідомо не включали в закон про біоетанол. Бо є нюанс в його ціні. Він має свій окремий ринок. Використання біодизелю підніме ціну вверх. Цей продукт близький до олії, який потягне і цей ринок.  Ми виробляємо олію і вдало експортуємо її. Тому на порядку денному немає питання по біодизелю», — зазначив Герус.

15.25. «З 24 грудня вступає в силу закон, який зобов’язує вказувати вміст спирту на цінових стелах» — заявив Герус.

«5% біоетанолу в бензині — це не та кількість, яка може зіпсувати двигуни, тому проблем з впровадженням використання спирту не має бути», — вважає він.

15.12. Кажучи про «націоналізацію» «Укрнафти», Герус акцентував на тому, що «...теперішні її результати говорять самі за себе. Компанія й раніше була у державній власності, але результати після націоналізації кардинально відрізняються».

15.10. Зі слів політика, рівень конкуренції у паливній галузі такий, що дозволяє компаніям швидше адаптуватися до змін. «Іноді бізнес сам, а не держава, сам розв'язує проблеми з забезпечення пального — компанії самостійно налагоджують нові канали постачань», — каже він.

15.05. Андрій Герус, голова комітету Верховної Ради України з питань ПЕК і ЖКГ, під час свого виступу зазначив: «Впровадження мита на трубопровідний дизель свого часу було зроблено, щоб обмежити надприбутки, які потім використовувалися для скупки телеканалів і політичного впливу».

15.00. Як вважає Олег Гетман, Державну податкову службу має бути перезавантажено. «Потрібно визначити й законодавчо закріпити чіткі KPI для ДПС, ДМС і БЕБ», — додав він.

14.50. «Ринок пального був у «тіні» на 30%, після посилення контролю нелегальна частка впала до менш як 10%», — каже експерт.

Проте, з його слів, мережі демонструють різне податкове навантаження. Хтось може сказати, що це залежить від цін на паливо у роздробі. Але показовим є те, що вони платять і мінімальні офіційні зарплати, а решту видають у конвертах.  

14.40. «Щойно створили БЕБ, була цікава історія. Зустрілися профільні асоціації, які вказали на «найчорніші» бізнеси. Але рік потому жодну з компаній не було закрито. Якісь дієві зміни в цьому питанні почалися лише цього року», — почав свій виступ координатор експертних груп Економічної експертної платформи Олег Гетман.

14.10. Гетманцев, зачепивши тему диференціації акцизу на скраплений балонний (соціальний) газ, зазначив: «Зміни в оподаткуванні соціального скрапленого газу не буде. Його обсяги мізерні, тому ця тема не розглядається».

14.05. «На 34% зросла загальна сплата податків порівняно з минулим роком і на 94% більше, ніж за 11 місяців 2021 року. ПДВ збільшилося на 54% порівняно з 21 роком і на 61% — якщо порівнювати з 2023-м. Відбулося зростання податкової ефективності з ПДВ», — поділився податковими результатами паливного ринку голова парламентського комітету.

14.00. «Рейтинг проблемних галузей. Алкоголь дає найменшу цифру в бюджет, але там ситуація найбільш контрольована. Там є податкова ефективність. Тютюн — найбільший ринок підакцизних товарів, тому там найскладніше. Застосували заходи кримінального переслідування незаконних виробників тютюну. Але в «тіні» ще залишається 18-19 млрд. Пальне, власне, середнячок. Імпонує позиція галузі, яка серед великих гравців сама вимагає відбілювання ринку», — каже Данило Гетманцев.

13.50. Розпочав післяобідній блок виступів, який присвячений податкам, нелегальному ринку, реформуванню нормативної бази й інфраструктурним проєктам, Данило Гетманцев, голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики.

13.00. «Для відновлення енергетичної інфраструктури нам потрібно майже $44 млрд. Це перевищує поточні доходи українського бюджету. Великої допомоги від Європи не варто чекати, тому ми можемо розраховувати тільки на власні сили», — каже Ігнатьєв.

Також він розповів, що потенціал сонячних проєктів становить близько 2,6 ГВт. Наразі нараховується 120 проєктів. Щодо вітрової генерації, то наступного року заплановано введення в експлуатацію 800 МВт.

12.50. Як повідомив експерт, пошкодження інфраструктури на Закарпатті обмежує наші можливості з імпорту електроенергії зі Словаччини. Ситуація буде важкою найближчі 8-10 років, оскільки нам потрібно відбудувати наново багато об’єктів ТЕЦ.

12.45. Станіслав Ігнатьєв, голова ради Української асоціації відновлюваної енергетики, під час свого виступу зазначив:

«Основні обсяги нам давала атомна генерація, у пікові години споживання підключаються ТЕЦ і ГЕС. На сьогодні у нас окупована Запорізька АЕС, найбільша в Європі, й зруйновано 92% теплової генерації. Тому ми маємо ранкові й вечірні відключення, й тривати вони будуть ще довго».

12.35. «За 6 місяців 2024 року кількість продажів електромобілів у світі зросла до 16,7 млн, водночас кількість авто з ДВЗ знизилася на 9%», — каже вона.

Бразилія з Чілією — №1 у продажах, бо є дотації від держави.

12.25. «З 2019 року статистика перших реєстрацій електромобілів постійно росте. З лютого по квітень 2022 року було +800 електромобілів, а ось вже у травні кількість «електричок» постійно зростає, попри війну і блекаути», — зазначила Китіна.

12.20. Марина Китіна, експерт ринку електромобілів, на початку своєї доповіді відмітила компанію ОККО, яка була першою у встановленні зарядних станцій на своїх заправних комплексах.

12.15. Омельницький також розповів, що за період 2017-2024 рр. парк наливних цистерн збільшився на 3,6 тис. одиниць.

«Автоцистерн не вистачало, компанії тягнули нові й вживані цистерни звідусіль. Через це річні продажі цистерн-автопричепів зростали. Зараз ринок потроху повертається до довоєнного стану з погляду продажів цистерн», — зазначив він.

12.05. «Останнім часом відбувається зменшення частки нових електромобілів через постійні обстріли енергетичної інфраструктури. Але в річній динаміці зростання електропарку велике. 2024 року на електромобілі припадає 17% продажів нових авто проти 1% 2021 року», — розповідає Олег Омельницький, директор компанії AUTO-Consulting.

Найближчими роками, з його слів, частка продажів електромобілів серед нових авто буде коливатися у межах 15-20% залежно від стану енергетичної інфраструктури.

11.45. У другій сесії окрему увагу організатори приділили розвитку автомобільного ринку.

11.15. На тлі профіциту бензинів через запуск великого НПЗ в Нігерії, на думку Сікорського, маржі європейських заводів лишатимуться на низькому ринку й це може призвести до закриття деяких виробництв у майбутньому.

11.00. «Польща імпортує бензин з Німеччини. 2025 року його буде ще більше. «Орлен Литва» продає пальне тільки польському «Орлену». Ми його купити не можемо», — каже Сікорський.

10.55. «Польща втратила перше місце у постачанні газу в Україну. Блокування минулого року допомогли нам», — зазначив Адам Сікорський, СЕО Unimot.

При цьому, з його слів, блокування польського кордону критично не вплине на постачання бензину в Україну, бо воно вже було незначне.

10.50. До заходу по відеозв'язку долучився генеральний директор Unimot S.A. Адам Сікорський.

10.35. З його слів, 2025 рік буде переломним для ринку в плані зміни маршрутів постачань палива. Уряд Болгарії вживає заходів з витіснення російських нафтопродуктів. Тоді напрямки будуть змінюватися.

«При створенні МЗНН ми будемо просити від ринку просту річ — це створити баланс. Ми впроваджуємо електронну систему для подання даних від ДМС і ДПС. Звісно, буде перехідний період, щоб підготуватися», — зазначає він.

Електронна система передбачає збір та оброблення даних ринку, розрахунок необхідного обсягу МЗНН, фінансового забезпечення.

10.20. Суб’єктами-учасниками МЗНН є імпортери й виробники, каже Колісник. В Європі прийшли вже до того моменту, коли МЗНН стали домовленістю між державою й бізнесом про баланс ринку.

10.10. Заступник міністра енергетики Микола Колісник розповідає про реалізацію державних програм обов’язкового додавання біоетанолу та мінімальних запасів нафти й нафтопродуктів.

«Біоетанол стає складником нашого повсякденного життя. Зараз у Раді обговорюється питання біодизелю, і це не якась далека перспектива. Це може статися вже цього року», — зазначив він.

З його слів, у Європі частка біовиробництва і біоспоживання зростає, і це не тільки бензин і дизель. Активно зростає і сегмент SAF [екологічного авіаційного палива].

9.55. Зі слів Володимира Задираки, покращити ситуацію з кавою на АЗК можна, якщо зосередитися на технічних параметрах її приготування, зокрема показниках TDS, запозичити досвід європейських партнерів і збільшити залучення українських виробників, поступово скорочуючи залежність від імпорту.

«На сьогодні звичайні суперавтомати дають лише 5-7% TDS замість 18-22%, що є нормою за стандартами SCA», — зазначив він.

9.40. Розпочав першу сесію Володимир Задирака, засновник бренду ONE LOVE. Він розповів про історію спешелті кави в Україні.

«2000 року каву на АЗС неможливо було придбати. Зараз усі мережі перейшли на приготування кави через суперавтомати», — каже він.

9.35. Вступним словом розпочав Petroleum & LPG Ukraine 2024 директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Він привітав учасників заходу і окреслив план роботи на сьогодні. 

9.00. Триває реєстрація учасників Petroleum & LPG Ukraine 2024.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти