В начало

Під знаком Литви: у постачаннях бензину закріпився новий чемпіон

У квітні імпорт бензину в Україну залишався стабільним і, як і в березні, трохи не дотягнув до 100 тис. т. Але це на 28% вище за торішній показник.

Крім того, вже другий місяць лідер постачань – «Орлен Летува», для якого Україна стає все більш важливим напрямком експорту. 

З початку року постачання бензину становило майже 370 тис. т, що на 19% більше, ніж за аналогічний період 2024-го. Крім того, через набуття з 1 травня чинності норми про обов’язкове додавання біоетанолу квітень став багатим на події. Так, протягом місяця було відвантажено близько 58 тис. т «спиртового», або 60% загального імпорту бензину.

Старий друг

Провідні позиції посів PKN Orlen, який оперативно зорієнтувався в ситуації й почав відправляти українським контрагентам нове пальне. Квітневий результат – 37,5 тис. т – абсолютна перевага у постачаннях бензину з біоетанолом. Тим самим польський концерн продемонстрував здатність оперативно реагувати на запити ринку і отримав за це відповідну премію.

Найбільшими імпортерами традиційно були ОККО, WOG, на частку яких припало 84% загальних закупівель «спиртового». На третьому місці – непорозуміння у вигляді VST з обсягом 2 тис. т.

Лідером серед постачальників бензину з великим відривом став добре відомий українському ринку Мажейкяйський НПЗ (32,2 тис. т, або третина імпорту). Попри зміну логістики з 2022 року, підприємство утримує симпатії українських трейдерів, серед яких провідні позиції у квітні зберегли великі мережі WOG і ОККО. Загалом же з Литви імпортувала 41 (!) українська компанія. Порівняно з квітнем минулого року литовці наростили експорт в Україну в 3,2 раза.

Другий рядок за OMV Petrom – 23,82 тис. т, з яких трохи більш як 15 тис. т – спиртовмісного. Також з румунського напрямку 7 бензовозів надійшло від Oscar Downstream.

Суттєво — на 61% — додала Польща (17,8 тис. т). Результат забезпечили ОККО (+46%) і WOG, яка поновила закупівлю з цього напрямку.

Unimot закріпила за собою 16% польських постачань (2,9 тис. т). Решта, звісно, за PKN Orlen, який додав порівняно з березнем 64% (12,9 тис. т).

На відміну від Польщі, імпорт бензину з Німеччини скоротився на 33%, до 14,8 тис. т. Причина – обвал постачань з НПЗ Holborn з 9,9 до 2,7 тис. т. Через нові вимоги до А-95 цей напрямок покинули найбільші покупці, залишивши там «БРСМ-Нафту» (1,53 тис. т) й мережу «Маркет» (1,18 тис. т).

PCK Schwedt відвантажив для UPG стабільні 12,1 тис. т і розпочав випуск Е5 (1,5 тис. т у квітні). Щодо UPG, то тут сенсаційним став несподіваний провал у постачаннях бензину А-100 – всього 790 т, або на 65% менше, ніж зазвичай. Можливо, в інший час це минулось би непомітно, але не зараз: попит на А-100 злетів через острах перед етанолом, і тому «відпочинкові» комплекси UPG були змушені відпочити від бензину А-100.

Раптовий збій у найбільшого імпортера призвів до зменшення імпорту А-98/100 у квітні на третину (2,23 тис. т). І це при тому, що вперше з 2021 року на ринок вийшов новий гравець ОККО, який одразу взяв 20%. Якби не це, обвал загального імпорту екзотичної марки становив би два рази.

Вершники імпорту

У квітні ТОП-10 найбільших імпортерів збільшили свою частку у загальному імпорті з 83% до 88%, забезпечивши 86,2 тис. т пального (+5%).

Незмінна трійка лідерів — ОККО, WOG і UPG — завезла сумарно 72,7 тис. т. Постачання ОККО збільшилися 16% (38,2 тис. т), WOG зменшилися на 8% (22,4 тис. т), UPG — не зазнали змін (12,1 тис. т).

Десятку лідерів покинули «Люкс Країна» і «Авантаж». Перша взагалі не імпортувала пального минулого місяця, ймовірно, через відмову виробника – «Ромпетрол» – від виробництва Е5 для українського ринку.

Це дало змогу гуртовику «АТ Енерго Трейд», який збільшив постачання з Молдови на 96% (1,3 тис. т), і АЗС «Маркет» потрапити у список.  

*   *   *

Бензин залишається єдиною позицією серед моторних палив, імпорт якого 2025 року зростає, при тому на 19% відносно аналогічного періоду торік. Це неабияк має тішити закордонних виробників, які потерпають від затоварювання європейського ринку бензином і відповідно зниження доходів.

Трохи поправити свої справи може й старт «спиртової» програми, який дозволив європейським НПЗ додати приємну премію за «клопоти» на нестандартний для Європи бензин Е5.

Найкращі позиції утримує польський Orlen, який має давні зв’язки з українськими компаніями, котрі додатково зміцнились після призначення головою концерну Іренеуша Фафари – багаторічного директора Мажейкяйського НПЗ, за головування якого були досягнути історичні рекорди постачання з Литви.

Тим часом поки немає впевненості, що позиції «Орлену» залізобетонні, бо сталої стратегії щодо України ще озвучено не було. 

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти