Посилений контроль за імпортом з румунського порту «Констанца» призвів до значного скорочення продажу дизпального за готівку, що потягло за собою здорожчання послуг з фіктивного оприбуткування нафтопродуктів. Про це enkorr повідомили кілька трейдерів, що оперують на півдні.
«Кількість імпортерів по воді знизилася, зокрема малими баржами. Переважно їх обирали махінатори, які ввозили частину пального контрабандою чи торгували по так званій другій формі», – каже директор трейдингової компанії.
Зі слів учасників ринку, паралельно зросла вартість послуг з продажу фіктивного податкового кредиту (ПК).
«Якщо раніше на ринку документи продавали за 6-6,5% (винагорода за операцію фіктивного продажу пального, в результаті якого у покупця формується податковий кредит, – ek), то зараз з руками відривають за 7%, а можна ще й поговорити», – розповів менеджер з продажу однієї з компаній-імпортерів.
Інший імпортер підтвердив зменшення проявів нелегальної торгівлі в жовтні.
«Як тільки на ринок потрапляє пальне, що продається з використанням якихось схем, білі трейдери відразу відчувають відтік клієнтів», – пояснив він і додав, що сьогодні великі постачальники пального фіксують появу раніше невідомих клієнтів.
Як відомо, торгівля за готівку і фіктивний продаж пального для формування податкового кредиту – взаємопов’язані речі. Найбільшими споживачами послуг по ПК є невеликі аграрні підприємства, що ставлять на баланс придбане пальне, завищуючи витрати компанії, однак фактично його не отримують. Фізично ж продукт продається за готівку для подальшого реального продажу, зокрема мережами АЗС, які практикують продаж за готівку без видачі касових чеків. Таким чином, формується два контури обігу пального: фіктивний документарний (за безготівковим розрахунком для формування ПК) і фактичний товарний (готівковий продаж, який не відображається в офіційній звітності).
Необґрунтоване зниження цін на ДП, спричинене контрабандою й різними податковими схемами, є найбільшою проблемою гуртового ринку нафтопродуктів. Головний прибуток махінаторів формують саме доходи від реалізації схем, а самі нафтопродукти продаються за собівартістю або й дешевше. Це призводить до безприбуткової й збиткової діяльності легальних імпортерів і втрат державного бюджету. Розв'язанням цієї проблеми могло б стати суттєве підвищення вартості ліцензії на гуртову торгівлю пальним або запровадження інших інструментів підвищення відповідальності за аналогією з країнами Євросоюзу, де сумарні витрати за вхід на ринок сягають мільйонів доларів. Але наразі таких ініціатив на порядку денному немає.
Як повідомлялося раніше, з 1 жовтня 2025 року Енергетична митниця посилено перевіряє вантажі з румунського порту «Констанца» через великий оборот у порту дизпального індійського і турецького виробництва.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти