В начало

Нові загрози: стабільність гуртового ринку знову під питанням

Паливний ринок країни адаптувався до життя в умовах блокування польського кордону й забезпечив стабільність протягом останніх тижнів. Однак із настанням зими з’явилися нові загрози, здатні знову змусити трейдерів активніше працювати ліктями. Зустріч країн ОПЕК+ принесла нове зниження видобутку й перспективу зростання цін, а до поляків долучилися словаки, що точно не додасть ринку рівноваги.

Мінус Вишнє Нємецьке

Ситуація на українсько-польському кордоні залишається складною. Польща продовжує блокувати чотири основні погранпереходи: «Гребенне–Рава Руська», «Дорогуськ–Ягодин», «Корчова–Краківець» і «Медика–Шегині». Зі слів учасників ринку, на перших двох вантажні машини майже не пропускають. А ось на пункті «Медика-Шегині» бензовози потроху рухаються. «Поліцейські висмикують бензовози з черги і супроводжують їх до КПП», – розповіли в одній із паливних компаній.

А 1 грудня таки сталося те, на що очікували, але у що вірити не хотілося. О 16:05 Спілка автоперевізників Словаччини (UNAS) заблокувала рух вантажного транспорту перед пунктом пропуску «Вишнє Нємецьке–Ужгород». Щоправда, повідомляють у Державній митній службі України, вантажівки з гуманітарною й військовою допомогою, швидкопсувні вантажі й паливно-мастильні матеріали пропускатимуть без обмежень. Решту вантажівок – не більше за 4 автомобілі на годину. Станом на 30 грудня на вищезазначеному погранпереході на в’їзд в Україну чекало 500 вантажних автомобілів.

Але, як показує «польський» досвід, за таких умов забезпечити нормальний рух бензовозів буде проблематично. Якщо це станеться, українським трейдерам доведеться намотати ще кілька сотень кілометрів до Румунії. Є згадки про Угорщину, але щось підказує, що ця шпарина теж швидко зачиниться.

Чимале збільшення плеча постачання пального в обхід польських страйкарів уже призвело до значного зниження відвантажень пального з балтійського напрямку.

«Якщо у серпні-вересні ми на тиждень контрактували 20-25 машин із Литви, то минулого тижня нічого не взяли», – кажуть в одній із паливних компаній. За підрахунками enkorr, якщо везти паливо з південного сходу Польщі через Румунію, ціна на нього додасть 2 грн/л. Не треба бути відмінником з географії, щоб зрозуміти, що для «балтійського» пального це буде ще дорожче.

Попит на постачання залізничним і морським транспортом залишається високим. Минулого тижня їх частка від загального обсягу становила 75% для бензину і 70% – для дизельного пального, коли в кінці жовтня вона становила 51% і 60% відповідно.

Біда не приходить одна

Погіршення погодних умов позначилось на постачанні палива з півдня. Шторми й заметілі на декілька днів унеможливили розвантаження і подальший транзит палива по країні. Крім того, кілька компаній потрапили на демередж. Неприємний факт, який може додати до ціни ще 0,40-0,50 грн/л.

Наразі ситуація покращилась. Компанії кажуть, що вже очікують на свіжі ресурси. Але поки кількість пропозицій менша, аніж була минулого тижня.

«Ми зараз відвантажуємо споживачам дизель, який пропонували до 24 листопада, тому поки нових пропозицій немає», – зазначив один із імпортерів.

Не змінилася ситуація з відвантаженням ресурсу і залізничним транспортом у Констанці, а ось автомобільним — уже другий тиждень поспіль більш-менш, кажуть трейдери.

Болгарський напрямок продовжує бути майже закритим для імпортерів дизельного пального. Минулого тижня одна з паливних компаній відвантажила ресурс Bulmarket походженням з ЄС залізничним транспортом через один із українсько-румунських КПП. Цей ресурс було законтрактовано ще до внесення болгарських терміналів у список базисів з додатковою перевіркою ДП, й він має всі необхідні документи. Нагадаємо, що після того, як деякі болгарські базиси опинилися у «підсанкційному» списку, компанія Bulmarket майже призупинила постачання дизельного пального в Україну.

Перспективи

Згідно з даними моніторингу Консалтингової групи «А-95», протягом тижня (з 27 листопада по 1 грудня) середня вартість бензину марки А-95 коливалась і в кінці тижня, як і на початку, становила 43,5 грн/л, дизельне пальне здорожчало на 0,25 грн/л – до 45,25 грн/л.

Очікування трейдерів щодо зростання котирувань після зустрічі ОПЕК+ не виправдались. Станом на 1 грудня ціна на нафту сорту Brent зменшилась до $80,6 за барель. Крім того, найближчим часом очікується збільшення пропозиції на півдні країни. При цьому попит буде залишатися сезонно низьким.

«Після того, як ресурсу стане більше, за умови, що котирування не зростуть, на півдні ціни на дизельне пальне знову впадуть до 41,5-42 грн/л», – зазначили в одній із великих паливних компаній.

 

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти