У вересні імпорт скрапленого газу скоротився на 22% порівняно з рекордним серпнем — до 69,2 тис. т. Водночас у річному вимірі надходження зросли на 33%. Про це свідчать дані Консалтингової групи «А-95».
Загалом за дев’ять місяців імпортовано 590,7 тис. т газу — на 13,5% менше, ніж за аналогічний період минулого року. Це зниження майже відповідає скороченню роздрібних продажів, які у великих мережах із січня по серпень сумарно впали на 12%.
Падіння імпорту у вересні пояснюється значними залишками серпня та зростанням пропозицій від внутрішніх виробників. Зростання показників порівняно з минулим роком обумовлене низькою базою — у серпні 2024-го ринок готувався до підвищення акцизів, що вплинуло на динаміку вересня.
Попри зниження імпорту, трейдери відзначали профіцит ресурсу.
«Майже весь місяць був профіцитний. Спочатку розгрібали старі залишки, потім вивозили надходження на дунайські термінали», — зазначив один із трейдерів.
Постачання Дунаєм минулого місяця становили 59% (40,7 тис. т) загального імпорту проти 46% (39,6 тис. т) у серпні.
Традиційно найбільші обсяги надходили з Туреччини — 17,5 тис. т проти 15,9 тис. т у серпні. Основна частина — від Likitgaz Dagitim (12,8 тис. т, +85% до серпня), решта — від Aygaz.
Постачання з Румунії становили 10,3 тис. т — на 24% менше, ніж місяцем раніше. 39% припадали на Vixon Gas. Водночас поставки Interport Gaz, яка раніше займала провідні позиції на цьому напрямку, скоротилися до 2,1 тис. т із 5,9 тис. т. Загалом Румунія зберегла лідерство, відвантаживши 20,3 тис. т (-31%).
Суттєвий приріст продемонстрували постачання з Болгарії (переважно з порту Бургас) та Греції — на 77% і у два рази відповідно.
Із Бургаса компанія Port Bulmarket EAD відвантажила 4,8 тис. т американського пропану. Крім українських трейдерів, на дунайські термінали постачає ресурс і сам Bulmarket.
За словами представників паливних компаній, постачання з Бургаса залишатимуться високими.
«Bulmarket підписав TERM-контракт на постачання 30–35 тис. т американського пропану, тому тепер активно просуває його за різними напрямками», — повідомили в одній із компаній.
У вересні до імпортерів із Греції додався AGTG. Разом із «Мартін Трейд», який у серпні розпочав постачання з цього напрямку, вони відвантажили 2,9 тис. т ресурсу з базису Naftomar.
Серед видів транспорту найбільше скоротилися залізничні перевезення — на 55%, до одного з найнижчих показників (5,7 тис. т). Найбільше просіли постачання з Польщі — на 71%, до 1,6 тис. т. Звідти, з базису AmeriGas Polska, ресурс возила лише компанія ОККО. Через високу вартість залізничний напрям не користувався попитом серед трейдерів: середня митна вартість становила $645/т, тоді як морські партії — близько $588/т, а автомобільні — $630/т.
Також на 27% і 43% скоротилися постачання вагонами-цистернами з Румунії та Чехії — до 1,8 тис. т і 1 тис. т відповідно.
Вперше з вересня 2023 року газ (бутан, 516 т) від MOL Group з Угорщини імпортувала група «Барс». Загальний обсяг постачань з Угорщини становив 1,2 тис. т (-10% до серпня).
Автомобільним транспортом ввезено 22,8 тис. т ресурсу — на 38% менше, ніж у серпні. Через вищі ціни різко знизилися обсяги з Польщі — на 76%, до найнижчого рівня з квітня 2022 року (1,47 тис. т).
Постачання з Литви скоротилися на 23% (9,6 тис. т) через тимчасові виробничі обмеження на заводі ORLEN Lietuva.
Натомість зросли автопоставки з Латвії (+13%) і Угорщини (+23%). Із Латвії надійшло 2,3 тис. т пропану, з Угорщини — 0,9 тис. т суміші.
Попит на ресурс Latvijas Propana Gaze дещо знизився в другій половині вересня через дешевші пропозиції на внутрішньому ринку. Проте наприкінці місяця розрив між цінами у Латвії та на українському півдні скоротився, що відновило попит на латвійський продукт.
Через конкурентну перевагу південного напрямку кількість імпортерів у вересні скоротилася до рекордно низького рівня з червня 2022 року — 70 компаній (-16 до серпня). Понад 500 т імпортували лише 29 компаній (35 у серпні).
«БРСМ-Нафта» зберегла лідерство, хоча скоротила постачання на 23% (10,3 тис. т). Різниця між нею та найближчим конкурентом зменшилася з 5,8 тис. т у серпні до 3,1 тис. т. Компанія не вантажила газ залізницею з Польщі, натомість перейшла на вагонний ресурс із Unicom Oil Terminal. Також скоротила автопоставки з Barter і Bialchem Group та призупинила співпрацю з Modern Gas Derivatives.
Основним конкурентом «БРСМ-Нафти» за обсягами імпорту став «Вігазтрейд». Компанія, що посилила присутність на півдні завдяки швидким відвантаженням, імпортувала 7,2 тис. т газу (+8%).
Найбільше зростання у вересні продемонстрував «Мартін Трейд», який збільшив постачання з 1,3 до 7,1 тис. т. Частково це пояснюється перехідними обсягами серпня через затримку судна.
Після високого імпорту в серпні «Надєжда» скоротила постачання. Нагадаємо, у вересні оператор уперше вийшов на Українську енергетичну біржу.
Відчутно знизили імпорт GT Group і «Сентуріон», у якого також затрималося заплановане на вересень судно.
Вперше за три місяці UPG збільшила імпорт газу — з 1,6 тис. т до 2,2 тис. т, зокрема завдяки зростанню закупівель суміші в Угорщині на терміналі Transfer-R.
Натомість WOG і KLO відмовилися від власного імпорту на користь ресурсу внутрішнього ринку.
Імпортер Вересень Зміни до серпня БРСМ-Нафта 10,3 -23% Вігазтрейд 7,2 8% Мартін Трейд 7,1 426% Авантаж 6,9 32% Надєжда 4,3 -42% ОККО 3,8 -15% Сентуріон 3,6 -53% UPG 2,2 31% АТ Енерго Трейд 1,5 -40% Львівський Трейд Холдинг 1,4 -18%ТОП-10 імпортерів LPG у вересні 2025 р., тис. т
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти