З другої половини жовтня здорожчання скрапленого газу зупинилося. Основним драйвером стало очікування надходження суттєвих обсягів ресурсу на південь. Через зменшення пропозицій газу внутрішніх виробників фактор «аукціону» втрачає свій вплив на ціни.
Згідно з моніторингом Консалтингової групи «А-95», середня вартість ресурсу знизилася на 110 грн/т, до 54 480 грн/т. На майже таку ж величину (120 грн/т) здешевшав газ на торгах ГЕО Альянс: 56 280 грн/т. Водночас, на аукціоні внутрішніх виробників 22 жовтня на Українській енергетичній біржі цінники на пальне змінювалися різноспрямовано залежно від регіону: якщо північний схід і центр знизився, то захід — додав.
Динаміка середньої гуртової ціни на LPG у жовтні 2025 р., грн/т
Наразі через постійні атаки нафтогазових об'єктів на Полтавщині, обсяги пропозицій газу внутрішніх виробників на УЕБ знизилися до найменшого тижневого значення, щонайменше з початку 2024 року (близько 1,8 тис. т).
Так, 22 жовтня «Укргазвидобування» виставила на торги 608 т газу, коли ще у вересні середній обсяг пального компанії становив 1,7 тис. т.
«Пропозиції були тільки за базисом, який забезпечує споживачів з Харківської і Сумської областей. До столиці цей ресурс не доїжджає», — зазначив один із учасників торгів.
«Зараз більша частина країни споживає газ з півдня через більш привабливі ціни і відсутність альтернативи. Тому ринок дуже чутливий до обсягів постачань звідти», — додав інший.
На цьому тижні чекають або вже розвантажують ресурс «Мартін Трейд», «Джетлайн», «Данкор Трейд», «Сентуріон» і «БРСМ-Нафта». Сумарно це близько 16 тис. т газу різної густини. І це ще не враховуючи обсягів «Вігазтрейд» і Bulmarket. Останній планував привезти судно Kempton в середині тижня, але, згідно з даними marinetraffic, станом на 22 жовтня судно поки знаходиться в порту Бургас.
«Джетлайн» не часто виходить на ринок з пропозиціями пального (в середньому для себе компанія везе одне судно в місяць). Цього разу AGTG привіз судно Monа, яке раніше контрактували «АТ Енерго Трейд» і «Паралель». Зі слів споживачів, свого часу суміш звідти компанія пропонувала по 50 800 кг/м3.
Станом на 22 жовтня, вільні обсяги газу на півдні були у «Мартін Трейд» (пропан густиною 507 кг/м3 по 52 400 грн/т), «Вігазтрейд» (суміш 530 кг/м3 по 52 000 грн/т), «БРСМ-Нафта» (пропан 507 кг/м3 по 51 900 грн/т, бутан 577кг/м3 по 48 200 грн/т). Останній вчергове вийшов з пропозиціями на аукціон УЕБ, де 22 жовтня зміг продати сумарно 57 т ресурсу. До цього останні два аукціони були з нульовими продажами.
На заході активізувалася Польща, з якої минулого тижня надійшов максимальний тижневий обсяг за останні 7 місяців — 2,2 тис. т. Зі слів компаній, через зниження котирувань ARA поляки пропонують гарні ціни $654-691/т DAP або 51 405-53 255 грн/т (з урахуванням валютного курсу на 22 жовтні і 540 кг/м3 густини).
Через це для більшості було неочікуваним зростання вартості пального на західні лоти на аукціоні «Укрнафти» до 53 510-54 500 грн/т з 53 520-53 970 грн/т минулого тижня.
«На ринку легко можна купити суміш по 53 500 грн/т. Пропан буде дорожче 54 200-55 500 грн/т», — розповіли в одній із компаній.
Постачання з Литви залишаються обмеженими. «Думали, що цього тижня ORLEN Lietuva мала дати певну кількість машин, але ні. Поки що ресурсу немає», — розповів один з імпортерів.
«Ринок підлаштовується під нові реалії. Якщо раніше центральний регіон і далі на північ – це були постачання з півдня і аукціон. То зараз це майже повністю південний ресурс. Польща поки осідає на заході», — додав інший — «Наразі є передумови до зниження імпортних цін наступного місяця. Але враховуючи нестабільність нафтових котирувань, поки складно робити прогнози».
Враховуючи динаміку 19 днів жовтня, імпорт пального на кінець місяця може скласти понад 74 тис. т газу (+7% до показників вересня), що перекриває сумарні місячні втрати обсягів внутрішніх виробників.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти