Покупці скрапленого вуглеводневого газу (СВГ) у Балканському регіоні знизили 2025 року купівлю продукту російського походження через дії санкцій, запроваджених наприкінці минулого року, свідчать дані трейдерів і Reuters.
Болгарські й румунські покупці, великі імпортери СВГ у Балканському регіоні, перейшли цього року на постачання з інших країн, наростивши закупівлі, зокрема у грузинських, грецьких і турецьких портах.
Болгарія знизила морський імпорт продукту через порт у Бургасі у січні-квітні 2025 року на 21% порівняно з січнем-квітнем 2024-го, до 80 тис. т, в основному через скорочення закупівель з російських портів, але при цьому збільшила постачання з Грузії вп'ятеро.
Трейдери зазначили, що морський імпорт СВГ у Болгарію через Бургас загалом за січень-квітень скоротився через сезонне падіння споживання пропан-бутану як автогазу й профіцит палива на внутрішньому ринку, навіть попри ремонтні роботи минулого місяця на НПЗ у Бургасі.
«Споживачі, побоюючись низької пропозиції на ринку через ремонт на місцевому НПЗ, наростили морський імпорт у квітні. Однак це призвело до профіциту палива на внутрішньому ринку», — повідомив один із трейдерів.
Морські постачання СВГ до Болгарії, за підсумками минулого року, знизилися незначно, тоді як сухопутний імпорт упав приблизно на третину. Крім того, збільшилися експортні відвантаження газу з Болгарії до сусідніх країн — до 35 тис. т з 21 тис. 2023 року.
Постачання СВГ танкерами-газовозами до Болгарії здійснюються лише через Бургас. Пропан-бутан з рф й Казахстану до липня 2024 року також надходив у країну залізничними цистернами через поромну переправу з російського порту «Кавказ» до Варни, проте надалі такі постачання припинилися через відсутність поромів, переспрямованих на інші маршрути.
Популярність пропан-бутану як моторного палива в Болгарії залишається високою: середнє співвідношення роздрібних цін на СВГ до бензину Аі-95 у січні-квітні 2025 року становило, за оцінкою трейдерів, близько 49%.
Традиційно співвідношення роздрібних цін на СВГ до Аі-95 нижче від 50% вважається вигідним для переведення автотранспорту на використання пропан-бутану як моторного палива.
Румунія, інший великий споживач СВГ у Балканському регіоні, практично повністю припинила закупівлі СВГ з російських портів: частка постачань із рф ще минулого року впала до 1% з 19% від загального обсягу імпорту 2023-го. При цьому заповнити обсяги СВГ з рф, що випали, румунські трейдери змогли торік в основному шляхом збільшення постачань з Туреччини.
Румунія збільшила морський імпорт СВГ у січні-квітні 2025 року на 15% порівняно із січнем-квітнем 2024-го, до 120 тис. т, за даними LSEG. Як вважають трейдери, попит на автогаз зростає і в самій Румунії, а також частина обсягів СВГ, що надходять до країни через порти, надалі реекспортується до сусідніх регіонів — України, Болгарії, Сербії та інших країн.
Співвідношення роздрібних цін на автогаз до бензину Аі-95 у Румунії у січні-квітні 2025 року становило близько 49%, за оцінкою учасників ринку. Географія країн-постачальників СВГ у румунські порти цього року трохи ширша порівняно з Болгарією: крім постачань із турецьких, грецьких і грузинських портів, скраплений газ до Румунії надходить із Єгипту, Італії, Мальти й Франції, за даними LSEG і джерел.
Румунія збільшила морський імпорт СВГ 2024 року на 4% порівняно з 2023-м, до 303 тис. т, тоді як Болгарія скоротила морський імпорт через порт у Бургасі на 2% порівняно з 2023-м, до 257 тис. т, за даними LSEG.
Споживання СВГ у Румунії становить близько 550 тис. т на рік, у Болгарії – близько 450 тис. т на рік. Румунський ринок СВГ забезпечується шляхом постачання як з місцевих НПЗ, так і внаслідок імпорту, в основному через два порти — у Галаці (73% від морського імпорту 2024 року) й Мідії (24%).
Болгарський ринок забезпечується постачанням із місцевого НПЗ у Бургасі (близько 100-110 тис. т 2024 року), а також завдяки сухопутному імпорту з Румунії (приблизно 25-30% від усього імпорту) й морському – через порти у Бургасі й Варні.
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти