В начало

На українських автозаправках знову дефіцит бензину. Цьому є три причини


Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95»

Українські автомобілісти панікують – на АЗС знову майже немає бензину. Причина – не в корисливості трейдерів. Цьому є чіткі причини

Зараз можна почути багато конспірологічних версій щодо зникнення бензину у Києві. Мовляв, це «інформаційний шум» і шантаж трейдерів, які зацікавлені у підвищенні цін, саме тому й влаштували у столиці України дефіцит. 

Причин дефіциту бензину в країні три. 

Перша – зупинка Кременчуцького НПЗ. 

На ресурсах цього заводу український ринок протягнув березень і половину квітня 2022 року. Тоді ж ворог знищив понад 20 нафтобаз, розташованих на території нашої держави. 

Друга – проблеми з логістикою в Європі для доставлення пального в Україну. Бракує цистерн, а для бензовозів існує купа проблем різного характеру, зокрема й нестача самих бензовозів. 

Третя – збереження держрегулювання. 

Через дефіцит гуртові ціни стали вищими за роздрібні, а чимало імпортних ресурсів, особливо які везуть автотранспортом, також дуже дорогі. 

Страждає вся країна

Дефіцит із пальним не тільки в Києві, а також на всій території країни без винятку. Місцеві адміністрації навіть роблять окремі заяви. Насправді сутужно з бензином у більшості регіонів уже кілька тижнів, просто в Києві про це не знали або не звертали уваги.

Несподіванка у столиці пов'язана здебільшого із тим, що її трейдери намагались забезпечувати у пріоритетному порядку. Як я розумію, зокрема й на прохання центральної й місцевої влади. Та останнім часом у місто повернулося багато киян, споживання пального зросло.

Великі мережеві компанії кажуть, що продають зараз стільки ж пального, як і тиждень, і два тому. Та якщо раніше цього вистачало на день, то зараз — на кілька годин. Постачати більше бензину поки немає змоги.

Навіть після кристалізації дефіциту чимало громадян зробили «правильні» висновки: за словами власників АЗС, багато машин навіть не можуть втиснути в бак ті жалюгідні 10 л, які відпускають в «одні руки». Можна вмістити лише чотири-п’ять літрів, бо бак повний.

Також додало тиску на чинні АЗС закриття окремих станцій, які витратили всі запаси пального навіть за нормативної реалізації. Навіть якщо уряд дозволить продавати зараз по 100 грн/л, пальне не з’явиться. Хоч ні, може й з’явиться, але не тому, що хтось виставить «заховане на чорний день» пальне, а тому, що той фіксований обсяг просто не купуватимуть.

За умов, що склалися, пропоную шукати позитив, а також потихеньку змінювати свій світогляд, війна в будь-якому разі прискорить цей процес: 

- доведеться більше ходити пішки або їздити транспортом, який не потребує споживання пального, наприклад, велосипедами, самокатами; 

- буде менше шкідливих викидів;

- зменшення споживання пального українцями – удар по Росії: будемо менше імпортувати, не створюватимемо попит на нафту. Це допоможе нашим європейським партнерам відмовитись від російської нафти й нафтопродуктів;

- менше купуємо пального – допомагаємо критичній інфраструктурі, тим, кому треба їхати в гарячі точки, розвозити гуманітарну допомогу, а не доїхати до офісу; 

- сидимо вдома, а не їдемо містом, коли лунає тривога. Постійні прильоти російських ракет по українських містах – тому нагадування!

Не даватиму прогнозів про швидке подолання проблеми з бензином. Є всі можливості для того, щоб побудувати абсолютно нову систему нафтопродуктозабезпечення. Є ресурси пального в Європі, буде й транспорт для логістики. 

Та для будь-яких великих проєктів потрібен час. У всякому разі це буде безпрецедентне швидке переорієнтування такого великого ринку у світі! 

І це зроблять українці.

Джерело: «Ліга.Бізнес»

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти