В начало

LPG: чи є життя без рф?


Артем Куюн, експерт Консалтингової групи «А-95»

Як усі, мабуть, помітили, газу на заправках суттєво поменшало. В перші дні через параліч логістики було зовсім порожньо, зараз залежно від регіону ситуацію можна охарактеризувати від майже порожнього до напівпорожнього. Увійти бодай у такому режимі в другий місяць війни нам дали змогу досить великі залишки в країні, та вони вже майже закінчилися.

Спочатку на зникнення скрапленого газу звертали небагато уваги, адже на тлі загального шоку економія відійшла далеко від першого плану. Та люди звикли до новин, почали адаптуватися до життя і питання «Коли буде газ?» постають усе частіше. Газ буде, але, як то кажуть, є нюанси.

За результатами 2021 р. залежність України від постачань, які зрізалися з початком війни (рф, білорусь, транзит із Казахстану), склала 74%. У такій конфігурації оперативно зробити розворот на 180 градусів, тобто на Захід, було неможливо.

Ситуація ускладнюється потужним дефіцитом газу у Східнй Європі (тут, до речі, не без московського сліду, спробую цей аспект підсвітити окремо), але висока ціна, яку готова платити Україна, дає змогу знайти деякі обсяги.

Питання в тому, які саме обсяги нам потрібні. Очевидно, що потреби країни в скрапленому газі впадуть від довоєнних обсягів у рази. Цінові умови для автогазу зараз, м'яко кажучи, несприятливі. Наприклад, за привезений із Західної Європи LPG у Польщі зараз просять до $1 450/т, тоді як бензин можна знайти на $150-200 дешевше. Оптові партії LPG на внутрішньому ринку вже майже досягли імпорного партитету.

Обнулення акцизів і зниження ПДВ в Україні роблять бензин і автогаз на стелі максимально близькими один до одного. Так, ціна на західноєвропейський газ на заправці складе біля 30 грн/л. Поряд із бензином за 34 грн шансів автогаз не має.

Так, дорого, але газ країні потрібен, і трейдери активно шукають обсяги для імпорту в Україну. По-перше, в Україні вже сформувався чималий попит з боку промисловості. Аграрії, склодувні заводи, дорожні будівництва, що перейшли на пропан-бутан, не зможуть його адекватно замінити бензином або чимось іншим. По-друге, є сподівання, що ціни на бензин таки відпустять у вільне плавання, бо за ниніщніх умов з рекомендованою Мінекономіки ціною маржа у кращому разі нульова. Та головне, що в міру «розробки» нових шляхів постачання з заходу знайти ресурс буде легше й у міру насичення ринку України і Східної Європи захмарні премії знижуватимуться, а ресурс дешевшатиме.

Ефективно диверсифікувати постачання нам добре допомогли б західні партнери. Вже відомо про постачання американського дизелю, то чому б не збити дефіцит парою човнів із LPG у Балтиці й Середземномор’ї?! Не менш важливий розвиток інфраструктурних проєктів, адже в найближчій перспективі це буде найвужчим місцем. Так, ми тільки на початку цього нелегкого шляху, але вибору у нас немає, адже розвороту на Схід уявити вже не можна.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти