У початок
Orlen проти OMV: хто і скільки привіз в Україну бензину

Orlen проти OMV: хто і скільки привіз в Україну бензину

- Наталя Курган, кореспондент enkorr

Поляки з румунами продовжують тримати лідерство у постачанні бензину. І якщо загальні обсяги з цих напрямків за 9 місяців майже не змінилися, то ключові персони – PKN Orlen і OMV Petrom – збільшили свою роль майже вдвічі, з 33% до 62% загального імпорту. І якщо OMV просто втратив конкурентів, то Orlen відвоював велику частку ринку. Саме це і є головним спостереженням: ринок бензину стабілізувався і на заміну невеличким приватним трейдерам, які добре попрацювали у 2022-23 роках, приходять великі концерни.

За 9 місяців 2024 року імпорт бензину знизився порівняно з аналогічним періодом минулого року на 6% – до 919,5 тис. т.

Більш ніж половина бензину (64%) надійшла в Україну залізничним транспортом, зростання за рік становило 44% (590,5 тис. т).

Водночас імпорт бензовозами впав на 31%, до 220 тис. т. Основним чинником зміни логістики можна вважати польські страйки, які розпочалися 6 листопада 2023 року і тривали до 22 квітня 2024-го. Внаслідок цього Польща втратила майже 86% автоперевезень пального, але замістила їх залізничними.

Також суттєво скоротилося постачання автодорогами з Болгарії (-59%), Словаччини (-58%) й Латвії (майже на 100%).

Литва бере своє

Після дворічного балансування 2024 року західний напрямок імпорту здобув перемогу над південним. Захід додав 22% (498 тис. т), тоді як південь втратив 26% (421,7 тис. т).

Головним чином південний напрямок втратив обсяги через суттєве зниження постачань із Греції, відвантаження звідки 2023 року мали ситуативний характер. У першому півріччі поточного року імпорту звідти взагалі не було, а потім ринок трохи підтягнув обсяги у рамках підготовки до підвищення акцизів з 1 вересня (ця причина обумовила великі грецькі обсяги й 2023 року).

А що трапилось на заході? Буквально вистрелила Литва – на 40%, до 161,2 тис. У вересні Мажейкяй взагалі став найбільшим постачальником бензину – 35,2 тис. т (+38% порівняно з серпнем). Литовці утримують статус одного з найбільших постачальників попри кардинальну зміну системи імпорту після 2022 року.

«Одним із головних чинників цього успіху є історичні зв’язки з українськими контрагентами й відмінна репутація литовського продукту», – вважає директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. Але він додає, що все ж головним чинником реінкарнації Мажейкяя в Україні є ціна.

Найбільшим імпортером литовського бензину є WOG, на який припадає 39% литовського імпорту бензину. У поточному році мережа наростила імпорт з Литви майже вдвічі – на 91% і відповідно сприяла зміцненню позицій литовського виробника в цілому.

Дасіс бензин!

І якщо литовці – аксакали українського ринку, то німецький бензин новачок, популярність якого зростає цього року місяць від місяця. З січня UPG, а потім і інші (ОККО, WOG, «Надєжда», «Мартін Трейд» тощо) розпочали прямі постачання спочатку з НПЗ PCK Schwedt, а згодом і з Holborn Europa Raffinerie. Провідником німецького бензину в Україну також є польський Unimot, який розпочав постачання звідки одним із перших.

За 9 місяців з Німеччини було відвантажено 117,6 тис. т бензину. Найбільшим імпортером є компанія UPG, на яку припадає 66% загальних обсягів. За наявною інформацією, UPG також забезпечує постачання інших українських покупців німецького продукту, зокрема «БРСМ-Нафта».

Секрет наростальної популярності німецького пального вбачається у його високій якості, зокрема завдяки відсутності спиртів.

Зміцнення стовпів

Порівняно з 2023 роком постачання з провідних країн суттєво не змінилося: у Польщі було придбано 201,8 тис. т бензину (203 тис. т торік), в Румунії — 239,4 тис. т (231,4 тис. т).

Проте структура постачальників із Польщі зазначала суттєвих змін. Справжній прорив здійснив Orlen, збільшивши відвантаження майже вдвічі – 187,5 тис. т проти 95,4 тис. т торік. Це стало можливим завдяки найбільшим українським імпортерам – ОККО і WOG, які, схоже, вирішили припинити поневіряння Європою й повернулись до свого старого перевіреного постачальника. Вдвох вони додали польському концерну майже 75 тис. т. Цей обсяг фактично став заміною грецьким постачанням 2023-го.

Крім того, долучилась до зеленої парочки «Укрнафта», замовивши в Orlen ще 14,8 тис. т бензину.

Можна впевнено стверджувати, що польський гігант дуже щасливий від цього, бо продаж бензину є ще тією проблемою у дизелізованій Європі. З урахуванням литовських обсягів PKN Orlen став найбільшим постачальником бензину в Україну цього року 345,2 тис. т.

Але якщо десь прибуло, десь мало піти. Дуже плідно відпрацювавши у 2022-2023 роках, Unimot хоч і посідає другу позицію серед польських постачальників бензину (11,2 тис. т), але втратив 73%. Також фактично зникли з переліку постачальників з Польщі Select Energy, Arcturus, BP Europa, Anwim й інші, які 2022-го першими простягнули руку українським трейдерам.

OMV не спить

Дуже активно розгорталися події і в Румунії – другому найбільшому напрямку постачань бензину. Хоча з урахуванням результатів за 9 місяців цей напрям можна назвати просто «OMV». На рахунку компанії 93% всіх румунських обсягів, а саме 223,1 тис. т. При цьому, як і Orlen у своїй царині, OMV надолужило у своїй: зростання на 61% і повна аналогія з польським сценарієм.

Тим часом Куюн зазначає, що зростання обсягів від OMV не відбулося само собою, а є результатом дуже ефективної роботи трейдерської команди.

«OMV Petrom продемонструвала абсолютно непритаманний великим концернам стиль бізнесу, коли угоди можуть укладатись буквально за один день», – каже експерт «А-95».

Щодо покупців, то на манежі все ті самі. Вказане збільшення обсягів відбулось завдяки всюдисущим ОККО й WOG, компанію яким склав Amic. Остання цього року перейшла на прямий імпорт від виробника, завдяки чому показник обсягів зріс на 53%.

Прямі закупівлі в OMV почали Socar, VST, «Паралель», «Євростандарт», «АТ Енерго Трейд» (колишня «Альянс Енерго Трейд»), «Люкс Країна» та інші. Якщо 2023 року ОККО (частково) і «АТ Енерго Трейд» (весь свій обсяг) імпортували з Unicom Oil Terminal, то цього року вантажили винятково з OMV.

Суттєво зменшився імпорт з Rompetrol Rafinare (на 49%, до 8,1 тис. т). Стратегія цього румунського виробника щодо українського ринку залишається незрозумілою.

Українські кити

Перша трійка імпортерів бензину порівняно з минулим роком не змінилася: ОККО, WOG і UPG. На них припадає 63% від загальних постачань. За звітний період їх обсяги постачання зросли на 7%, 5% і 9%, до 326,3 тис. т, 173 тис. т і 79,7 тис. т відповідно.

Вибули зі списку найбільших «БРСМ-Нафта», KLO і «Приват». Остання не імпортувала пальне взагалі, а імпорт KLO і «БРСМ» зменшився до 5,9 тис. т і 8 тис. т відповідно з 14,3 тис. т і 30,4 тис. т торік.

Водночас у першому десятку з’явилися нові імена: УНТК, «АТ Енерго Трейд», «Паралель» і «Укрнафта».

Слід зазначити, що цьому року ТОП-10 поповнився двома гуртовими компаніями – УНТК й «АТ Енерго Трейд», які наростили закупівлі бензину відповідно у 2 рази й на 67%, до 19,1 тис. т і 15,6 тис. т.

Відчутно збільшив обсяги імпорту бензину Amic – на 55%, до 23,9 тис. т.

Зросла майже вдвічі «Паралель», імпортувавши 14,8 тис. т. Окрім румунських обсягів, компанія купувала в екзотичній Греції. Вочевидь, збільшення закупівель бензину пов’язано з отриманням контролю над мережею Мotto наприкінці 2023 року.

*   *   *

Аналіз постачання бензину за 2024 рік показує стабілізацію ринку й концентрацію покупців навколо виробників і, відповідно, відмову від послуг посередників. Про це свідчать обсяги зростання відвантажень з заводів Orlen і OMV. Абсолютною сенсацією є Німеччина, імпорт звідки неможливо було уявити ще зовсім недавно. Наразі між європейськими постачальниками й українськими покупцями склалася ідеальна ситуація, коли перші розв’язують питання збуту профіцитного продукту, а другі – закривають потреби споживання України.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти