- Игорь Мягченков, технический редактор enkorr
Уряди багатьох країн хочуть поєднати перемогу над пандемією з переходом на безвуглецеву енергетику. Вакцини від коронавіруса ще немає, але мету в галузі «зеленої» енергетики вже поставлено: до 2050-2060 рр. світові наказано відмовитися від викопного палива. Реалізація цих планів потребує трильйонних витрат, однак безвуглецеве майбутнє можуть загальмувати hi-tech бульбашки, що надуваються у сфері «чистого» транспорту.
Увагу світового істеблішменту сфокусовано на декарбонізації транспортної галузі. З 1 січня 2020 р. введено специфікацію IMO-2020; європейські країни тестують водневі вантажівки, потяги і кораблі; у британському небі здійснюють пробні польоти водневі літаки. І все ж головну роль у декарбонізації транспорту відводять водневим (FCV) і батарейним (EV) електромобілям.
Утім, прагнучи «озеленити» автомобілі, прем'єри і президенти, які захопилися декарбонізацією, залишили поза увагою стратегічну дрібницю – на всю світову транспортну сферу припадає лише 12% викидів CO2. Решту 88% продукують промпідприємства, вугільні й вуглеводневі теплоелектростанції, а також сільське господарство. Та ми про транспорт.
Ni_kola, ні двора
Найперспективнішим виробником електричних і водневих вантажівок до недавнього часу вважався стартап Nikola Motor. Після проведення первинного публічного розміщення акцій 4 червня 2020 р. ринкова капіталізація фірми досягла $12 млрд, що перевищує вартість таких автомобільних брендів, як Chevrolet, Ford і Lexus (див. таблицю 1).
Якщо в травні 2020 р. акції стартапу (NASDAQ: NKLA) торгувалися по $12,37, то до 20 червня показник підскочив до $91,80. Однак у вересні цінні папери Nikola знецінилися – керівництво фірми визнало звинувачення Hindenburg Research у тому, що проморолик, на якому її вантажівка самостійно рухається дорогою, був фейком.
Nikola One у русі. Hindenburg Research стверджує, що вантажівку було затягнуто на гірку, спущено накатом, а для вирівнювання горизонту камеру нахилили під потрібним кутом (фото: nikolamotor.com)
Не можна сказати, що реакції не послідувало – деякі акціонери швидко скинули папери Nikola на суму $ 2 млрд. Але за кілька днів до цього стартап устиг продати свої акції концерну GM за ті ж $2 млрд. Ця пікантна угода вже стала предметом розгляду з боку комісії з цінних паперів і бірж США (SEC).
Nikola – явище унікальне. Багатомільярдні замовлення отримала фірма, яка не має в своєму портфелі жодного готового до виробництва EV або FCV: Ni_kola, ні двора, але гобелени куплені.
З каліфорнійським привітом
Формальний лідер світової електромобільної галузі – Tesla. Та якщо винести за дужки її технологічні прориви, то головним досягненням компанії виявиться надмірна капіталізація. Судіть самі.
За даними finance.yahoo.com, у поточному році цінні папери компанії подорожчали в 5,33 раза – з $86,05 до $458,79. У період з 21 жовтня 2019 р. по 13-те жовтня 2020 р. зростання склало 8,98 раза – з $51,12 до $458,79 за папір.
Ринкова капіталізація Tesla на 16-е жовтня склала $410,450 млрд. Для порівняння: аналогічний показник корпорації GM дорівнює $127,14 млрд. І це при тому, що за підсумками 2019 р. GM виробила 7,718 млн автомобілів, а Tesla – 367,5 тис. електромобілів.
Tesla визнано найдорожчим автовиробником світу. Однак у рейтингу FORBES «The 2020 World`s Most Valueble Brends» – 100 найдорожчих брендів світу – для компанії місця не знайшлося. Так само як і в top10 найдорожчих світових автомобільних компаній за версією «Brand Finance», і в гарячій сотці «BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands 2020».
Такий парадокс може мати два пояснення: або ринкова капіталізація Tesla Motors на кшталт «видатних» показників Nikola Motor, або акули фондового ринку США жадають пересадити Америку на EV. Нагадаємо, що на кону стоять трильйони доларів.
Бренд |
Вартість бренду, млрд USD |
Оборот, млрд USD |
Місце у рейтингу |
Toyota |
41,5 |
187 |
11 |
Mercedes-Benz |
28,5 |
121,7 |
23 |
BMW |
25,9 |
93,4 |
27 |
Honda |
24,5 |
126,2 |
29 |
Audi |
13,8 |
59,6 |
44 |
Chevrolet |
11,3 |
77,5 |
66 |
Ford |
11,2 |
148,1 |
68 |
Lexus |
10,3 |
25,3 |
77 |
Volkswagen |
7,9 |
111,8 |
100 |
Дані: Forbes
Для повноти картини кинемо погляд на вартість найбільших нафтогазових компаній. Зверніть увагу: загальна ринкова капіталізація галузевих гігантів ExxonMobil, Chevron і Royal Dutch Shell з сумарним річним оборотом близько $500 млрд не дотягує до вартості «найдорожчого автомобільного бренду». Нафтова галузь уже пройшла свій пік і звалилася в піке? Можливо! Та можливо й те, що це ще одне свідчення роздутої капіталізації Tesla.
Компанія |
Ринкова капіталізація, 2020 г., млрд USD |
Тікер2 |
Лукойл1 |
37,92 |
MCX: LKOH |
Роснефть1 |
52,51 |
MCX: ROSN |
BP Plc |
42,76 |
LON: BP |
Chevron |
140,32 |
NYSE: CVX |
Eni |
23,49 |
BIT: ENI |
ExxonMobil |
144,18 |
NYSE: XOM |
Royal Dutch Shell |
83,35 |
AMS: RDSA |
Total |
74,79 |
EPA: FP |
Дані: біржові майданчики
Примітки:
1при курсі 1 руб.=$0,013;
2 перша половина тікера вказує на торговий майданчик, на котрому торгуються акції; друга (після двокрапки) — на фондову абревіатуру компанії
Нездійснені надії
22 вересня Ілон Маск провів захід під назвою Tesla Battery Day 2020. Інвестори й аналітики сподівалися, що співзасновник Tesla розповість про нові технології, які дадуть змогу знизити вартість акумуляторних батарей (АКБ) – найдорожчого компонента EV. Але замість доповіді про «батарею на мільйон миль» (АКБ з гарантією на мільйон миль, або 10 років; зараз Tesla дає гарантію до 240 тис. миль, або до восьми років) і конкретних цифр скорочення витрат на АКБ вони почули розпливчасті обіцянки про 2-кратне зниження вартості виробництва батарей «у найближчі кілька років» і про появу дешевої моделі Tesla вартістю $25 тис. «протягом трьох років».
«Ніщо з того, що Маск розповів про батареї, не є вирішеним питанням, – заявив агентству Reuters аналітик Roth Capital Partners Крейг Ірвін. – Нічого істотного». Керуючий директор аналітичної фірми Benchmark Саймон Мурес висловився ще жорсткіше: «Швидше фантазії, ніж реальні новини».
Що ж сталося на «Батарейному Дні 2020»?
На цьому івенті Tesla представила нову батарейну комірку і озвучила плани щодо переходу на випуск АКБ, «заточених» під різні сегменти електромобільного ринку.
Кілька років тому Tesla перейшла від циліндричного форм-фактора 18650 (такі елементи використовуються в Tesla Molel S Tesla Model X, а також у ноутбуках і павер-банках) до форм-фактора 2170 (Tesla Model 3), що дало змогу збільшити ємність окремо взятого елемента на 50% – з 3 А*год до 4,8 А*год відповідно. На Battery Day 2020 було представлено абсолютно нову комірку, 4680. Її випуск почнеться вже цього року, і до кінця 2021 р. планується вийти на обсяг виробництва в 10 ГВт*год.
Крім того, Tesla використовуватиме різні базові елементи для різних видів електротранспорту. Зокрема, Маск заявив, що Tesla розв'язала проблему заміни графітових катодів на кремнієві й зосередилася на розробленні катодів з підвищеним вмістом нікелю, які, схоже, зарезервовано для високопродуктивних і комерційних автомобілів.
Власне кажучи, все.
Tesla Cybertruck. Дивлячись на цей концептуальний пікап, розумієш, що Hummer - символ витонченості (фото: tesla.com)
Третій світ і 50-й рік
Безсумнівно, до планованої відмови від викопного палива буде розроблено придатні для масового виробництва водневі паливні комірки, дешеві електромобільні батареї і екологічно чисті транспортні засоби. Але дуже сумнівно те, що до цього часу світ відмовиться від нафти! Не дарма ж екологи-оптимісти соромляться відповісти на питання: «Чим годувати мільярди нафтових автомобілів (літаків/тепловозів/пароплавів), які до 2050 р. будуть експлуатуватися в країнах третього світу?»
А відповідь очевидна: паралельно з переходом на «зелену» енергетику потрібно створювати технології, які зведуть до мінімуму викиди, що утворюються при виробництві й спалюванні викопного палива. Тим більше, що досвід використання автогазу показує, що «викопне» авто з майже нульовим викидом виглядає менш фантастично, ніж FCV, що заправляється воднем, виробленим у дворі окремо взятого домоволодіння.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти