В начало
Nikola, Tesla і нафта

Nikola, Tesla і нафта

Також є російською мовою

- Игорь Мягченков, технический редактор enkorr

Уряди багатьох країн хочуть поєднати перемогу над пандемією з переходом на безвуглецеву енергетику. Вакцини від коронавіруса ще немає, але мету в галузі «зеленої» енергетики вже поставлено: до 2050-2060 рр. світові наказано відмовитися від викопного палива. Реалізація цих планів потребує трильйонних витрат, однак безвуглецеве майбутнє можуть загальмувати hi-tech бульбашки, що надуваються у сфері «чистого» транспорту.

Увагу світового істеблішменту сфокусовано на декарбонізації транспортної галузі. З 1 січня 2020 р. введено специфікацію IMO-2020; європейські країни тестують водневі вантажівки, потяги і кораблі; у британському небі здійснюють пробні польоти водневі літаки. І все ж головну роль у декарбонізації транспорту відводять водневим (FCV) і батарейним (EV) електромобілям.

Утім, прагнучи «озеленити» автомобілі, прем'єри і президенти, які захопилися декарбонізацією, залишили поза увагою стратегічну дрібницю – на всю світову транспортну сферу припадає лише 12% викидів CO2. Решту 88% продукують промпідприємства, вугільні й вуглеводневі теплоелектростанції, а також сільське господарство. Та ми про транспорт.

Ni_kola, ні двора

Найперспективнішим виробником електричних і водневих вантажівок до недавнього часу вважався стартап Nikola Motor. Після проведення первинного публічного розміщення акцій 4 червня 2020 р. ринкова капіталізація фірми досягла $12 млрд, що перевищує вартість таких автомобільних брендів, як Chevrolet, Ford і Lexus (див. таблицю 1).

Якщо в травні 2020 р. акції стартапу (NASDAQ: NKLA) торгувалися по $12,37, то до 20 червня показник підскочив до $91,80. Однак у вересні цінні папери Nikola знецінилися – керівництво фірми визнало звинувачення Hindenburg Research у тому, що проморолик, на якому її вантажівка самостійно рухається дорогою, був фейком.

Nikola One у русі. Hindenburg Research стверджує, що вантажівку було затягнуто на гірку, спущено накатом, а для вирівнювання горизонту камеру нахилили під потрібним кутом (фото: nikolamotor.com)

Не можна сказати, що реакції не послідувало – деякі акціонери швидко скинули папери Nikola на суму $ 2 млрд. Але за кілька днів до цього стартап устиг продати свої акції концерну GM за ті ж $2 млрд. Ця пікантна угода вже стала предметом розгляду з боку комісії з цінних паперів і бірж США (SEC).

Nikola – явище унікальне. Багатомільярдні замовлення отримала фірма, яка не має в своєму портфелі жодного готового до виробництва EV або FCV: Ni_kola, ні двора, але гобелени куплені.

З каліфорнійським привітом

Формальний лідер світової електромобільної галузі – Tesla. Та якщо винести за дужки її технологічні прориви, то головним досягненням компанії виявиться надмірна капіталізація. Судіть самі.

За даними finance.yahoo.com, у поточному році цінні папери компанії подорожчали в 5,33 раза – з $86,05 до $458,79. У період з 21 жовтня 2019 р. по 13-те жовтня 2020 р. зростання склало 8,98 раза – з $51,12 до $458,79 за папір.

Ринкова капіталізація Tesla на 16-е жовтня склала $410,450 млрд. Для порівняння: аналогічний показник корпорації GM дорівнює $127,14 млрд. І це при тому, що за підсумками 2019 р. GM виробила 7,718 млн автомобілів, а Tesla – 367,5 тис. електромобілів.

Tesla визнано найдорожчим автовиробником світу. Однак у рейтингу FORBES «The 2020 World`s Most Valueble Brends» – 100 найдорожчих брендів світу – для компанії місця не знайшлося. Так само як і в top10 найдорожчих світових автомобільних компаній за версією «Brand Finance», і в гарячій сотці «BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands 2020».

Такий парадокс може мати два пояснення: або ринкова капіталізація Tesla Motors на кшталт «видатних» показників Nikola Motor, або акули фондового ринку США жадають пересадити Америку на EV. Нагадаємо, що на кону стоять трильйони доларів.

Таблиця 1. Вартість автобрендів у рейтингу Forbes «The 2020 World`s Most Valueble Brends»

Бренд

Вартість бренду, млрд USD

Оборот, млрд USD

Місце у рейтингу

Toyota

41,5

187

11

Mercedes-Benz

28,5

121,7

23

BMW

25,9

93,4

27

Honda

24,5

126,2

29

Audi

13,8

59,6

44

Chevrolet

11,3

77,5

66

Ford

11,2

148,1

68

Lexus

10,3

25,3

77

Volkswagen

7,9

111,8

100

Дані: Forbes

Для повноти картини кинемо погляд на вартість найбільших нафтогазових компаній. Зверніть увагу: загальна ринкова капіталізація галузевих гігантів ExxonMobil, Chevron і Royal Dutch Shell з сумарним річним оборотом близько $500 млрд не дотягує до вартості «найдорожчого автомобільного бренду». Нафтова галузь уже пройшла свій пік і звалилася в піке? Можливо! Та можливо й те, що це ще одне свідчення роздутої капіталізації Tesla.

Таблиця 2. Капіталізація найбільших нафтових компаній (дані на 16 жовтня 2020 р.)

Компанія

Ринкова капіталізація, 2020 г., млрд USD

Тікер2

Лукойл1

37,92

MCX:  LKOH

Роснефть1

52,51

MCX:  ROSN

BP Plc

42,76

LON: BP

Chevron

140,32

NYSE: CVX

Eni

23,49

BIT: ENI

ExxonMobil

144,18

NYSE: XOM

Royal Dutch Shell

83,35

AMS: RDSA

Total

74,79

EPA: FP

Дані: біржові майданчики

Примітки:
1при курсі 1 руб.=$0,013;

 перша половина тікера вказує на торговий майданчик, на котрому торгуються акції; друга (після двокрапки) — на фондову абревіатуру компанії

Нездійснені надії

22 вересня Ілон Маск провів захід під назвою Tesla Battery Day 2020. Інвестори й аналітики сподівалися, що співзасновник Tesla розповість про нові технології, які дадуть змогу знизити вартість акумуляторних батарей (АКБ) – найдорожчого компонента EV. Але замість доповіді про «батарею на мільйон миль» (АКБ з гарантією на мільйон миль, або 10 років; зараз Tesla дає гарантію до 240 тис. миль, або до восьми років) і конкретних цифр скорочення витрат на АКБ вони почули розпливчасті обіцянки про 2-кратне зниження вартості виробництва батарей «у найближчі кілька років» і про появу дешевої моделі Tesla вартістю $25 тис. «протягом трьох років».

«Ніщо з того, що Маск розповів про батареї, не є вирішеним питанням, – заявив агентству Reuters аналітик Roth Capital Partners Крейг Ірвін. – Нічого істотного». Керуючий директор аналітичної фірми Benchmark Саймон Мурес висловився ще жорсткіше: «Швидше фантазії, ніж реальні новини».

Що ж сталося на «Батарейному Дні 2020»?

На цьому івенті Tesla представила нову батарейну комірку і озвучила плани щодо переходу на випуск АКБ, «заточених» під різні сегменти електромобільного ринку.

Кілька років тому Tesla перейшла від циліндричного форм-фактора 18650 (такі елементи використовуються в Tesla Molel S Tesla Model X, а також у ноутбуках і павер-банках) до форм-фактора 2170 (Tesla Model 3), що дало змогу збільшити ємність окремо взятого елемента на 50% – з 3 А*год до 4,8 А*год відповідно. На Battery Day 2020 було представлено абсолютно нову комірку, 4680. Її випуск почнеться вже цього року, і до кінця 2021 р. планується вийти на обсяг виробництва в 10 ГВт*год.

Крім того, Tesla використовуватиме різні базові елементи для різних видів електротранспорту. Зокрема, Маск заявив, що Tesla розв'язала проблему заміни графітових катодів на кремнієві й зосередилася на розробленні катодів з підвищеним вмістом нікелю, які, схоже, зарезервовано для високопродуктивних і комерційних автомобілів.

Власне кажучи, все.

Tesla Cybertruck. Дивлячись на цей концептуальний пікап, розумієш, що Hummer - символ витонченості (фото: tesla.com)

Третій світ і 50-й рік

Безсумнівно, до планованої відмови від викопного палива буде розроблено придатні для масового виробництва водневі паливні комірки, дешеві електромобільні батареї і екологічно чисті транспортні засоби. Але дуже сумнівно те, що до цього часу світ відмовиться від нафти! Не дарма ж екологи-оптимісти соромляться відповісти на питання: «Чим годувати мільярди нафтових автомобілів (літаків/тепловозів/пароплавів), які до 2050 р. будуть експлуатуватися в країнах третього світу?»

А відповідь очевидна: паралельно з переходом на «зелену» енергетику потрібно створювати технології, які зведуть до мінімуму викиди, що утворюються при виробництві й спалюванні викопного палива. Тим більше, що досвід використання автогазу показує, що «викопне» авто з майже нульовим викидом виглядає менш фантастично, ніж FCV, що заправляється воднем, виробленим у дворі окремо взятого домоволодіння.

Печать

Коментарии

Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии

Войти