У початок
МЗНН: короткий F.A.Q. по закону

МЗНН: короткий F.A.Q. по закону

- Enkorr

Впровадження Закону України «Про створення мінімальних запасів нафти і нафтопродуктів (МЗНН)» — одна з наймасштабніших реформ у паливно-енергетичному секторі України за останні роки. Кожного разу коли ми організовували чергову інформаційну подачу по МЗНН на конференціях чи на enkorr, з’являвся сумнів чи не забагато уваги — по цій темі "перемили" все, що тільки можливо. Але почуття було помилковим – питань по реформі не стало менше навіть після її календарного запровадження. 

На наш нещодавній заклик щодо роз’яснень окремих нюансів відгукнулося декілька компаній. Аби прояснити деякі вимоги закону ми звернулися до представників Міненерго. На наш погляд, відповіді вийшли детальними і зрозумілими.

Зберігання МЗНН

1. Жодних примірників договорів, як це пальне має зберігатись, на сьогодні немає. У законі прописано, що передавач пального передає всі права на обсяг зберігачеві, який, своєю чергою, розпоряджаючись цим майном, зобов’язаний керуватися або постановами Кабміну, або розпорядженнями ОВА. Проте на місцях ніхто не знає, як це буде реалізовуватися.

Зберігання створених мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів (МЗНН) можливо на акцизних складах. Нормативно – у трьох варіантах:

  • зберігання суб’єктом ринку власних нафтопродуктів зі складу МЗНН на власних потужностях. При цьому зазначене паливо має окремий облік (бухгалтерський). Для цього кейсу договори не потрібні;
  • зберігання суб’єктом ринку власних нафтопродуктів зі складу МЗНН за відсутності власних потужностей. Тут суб’єкт має знайти/домовитись про місця зберігання, тобто знайти іншого суб’єкта (відповідального зберігача), який може надати послуги зі зберігання. При цьому з відповідальним зберігачем укладається стандартна угода на відповідальне зберігання;
  • тікетс-угода, за якою оператор МЗНН надає суб’єкту ринку послуги з резервування нафтопродуктів з метою виконання вимог законодавства зі створення МЗНН (більш детально прописано у порядку створення, управління й функціонування системи мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів в Україні, затвердженому постановою Кабінету міністрів України від 20.12.2024 № 1455 «Про затвердження Порядку створення, управління та функціонування системи мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів в Україні» (далі – порядок МЗНН)).

Для цього буде запроваджено типову форму тікетс-угоди, яку має затвердити Міненерго. У цьому разі зазначене паливо належить на праві власності оператору. Оператор – це учасник ринку нафти й нафтопродуктів, який відповідає вимогам закону до суб’єкта ринку й відповідального зберігача й на власний розсуд і без будь-яких узгоджень з державними структурами надає послуги з резервування за тікетс-угодою. Достатні вимоги для діяльності оператора полягають у наявності інфраструктури (потужностей (резервуарів)) зі зберігання нафтопродуктів, яку він має на праві власності або користування, та яка відповідає вимогам технічних регламентів сфери й галузевим стандартам. При цьому в оператора має бути принаймні одна ліцензія на право виробництва нафтопродуктів, оптової чи роздрібної торгівлі ними, а також ліцензія на зберігання нафтопродуктів.

Перелік обов’язкових положень, які має містити договір про відповідальне зберігання, наведено в частині 3 статті 12 Закону України «Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів в Україні». При цьому типова форма для договорів про відповідальне зберігання нормативно не регулюється.

Відповідно до частини 4 статті 12 зазначеного закону відповідальний зберігач не може розпоряджатися переданими йому на зберігання МЗНН.

2. Ми не розуміємо, як тарифікувати такі послуги зі зберігання через відсутність якогось регламенту роботи. Адже ці послуги відрізняються від звичайних послуг зі зберігання пального.

Якщо йдеться про відповідальне зберігання, вартість послуг відповідального зберігання визначається ринковими принципами на договірних засадах без регуляторних обмежень.

Якщо йдеться про тікетс-угоди, то ринковий тариф зі зберігання нафтопродуктів застосовується без регуляторних обмежень.

Оператор або відповідальний зберігач має самостійно визначити вартість послуг з резервування, враховуючи ринкову вартість активів з відсотковою ставкою у часі (паливо), вартість зберігання й витрати на створення фінансового забезпечення тощо. Слід враховувати, що

В обох випадках основні вимоги до зберігання МЗНН:

  • місця зберігання (резервуари), які зареєстровано як акцизні склади;
  • збереження кількісних і якісних характеристик нафти та/або нафтопродуктів протягом строку їх зберігання;
  • технічні параметри місць зберігання (резервуарів) дають змогу здійснювати їх приймання й відпуск протягом строку, визначеного урядом у рішенні про кризову ситуацію.

У п.44 порядку МЗНН зазначено, де заборонено зберігати такі запаси.

3. У законі йдеться про те, що зберігач відповідає за кількість і якість пального, яке взяте на зберігання. З кількістю зрозуміло, а стосовно якості…. Як я можу за неї відповідати? При отриманні я можу робити експрес-аналіз цього пального, але з часом воно буде втрачати свої властивості. Тобто, той, хто закладає цей запас, повинен буде його замінити. Регламенту, як це має відбуватися і коли, теж нема.

Вимоги до зберігання МЗНН суб’єктом ринку, відповідальним зберігачем або оператором такі ж, як і для зберігання пального. Договір про відповідальне зберігання має містити процедуру випуску й заміни нафти та/або нафтопродуктів зі складу мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, переданих на відповідальне зберігання (підпункт 4 частини 3 статті 12 зазначеного закону).ʼ

Також упродовж господарської діяльності можливо здійснювати заміну нафтопродуктів зі складу МЗНН (стаття 13). Головна вимога – дотримання відповідної кількості та якості МЗНН, що зберігаються.

Також заміна нафтопродуктів зі складу МЗНН може здійснюватись і раніше, ніж зазначено у документах про якість нафтопродуктів, на розсуд суб’єкта ринку.При цьому нафтопродукти зі складу МЗНН мають зберігатися з додержанням вимог інструкції з контролю якості (47 порядку МЗНН).

4. Як відбувається заміна МЗНН з урахуванням сезонності й терміну зберігання? Наприклад, заміна літнього ДП на зимове. Скільки часу без санкцій дається компанії для поновлення МЗНН (у разі коли відбувається заміна або компанія відвантажила товар зі сформованого МЗНН)?

Упродовж господарської діяльності можливо здійснювати заміну нафтопродуктів зі складу МЗНН (ст.13). Головна вимога – зберігання обсягів МЗНН належної якості пропорційно до введених в обіг нафтопродуктів.

Заміна МЗНН здійснюється за 30 днів до закінчення строку їх придатності або протягом 15 календарних днів після встановлення суб’єктом ринку факту погіршення їхньої якості.

Якщо невідповідність вимогам якості й безпечності нафтопродуктів зі складу МЗНН встановлено на підставі даних моніторингу якості й безпечності нафтопродуктів або на підставі результатів перевірок їх якості й безпечності, то такі обсяги підлягають реалізації й заміні в строк.

Також заміна нафтопродуктів зі складу МЗНН, наприклад, заміна літнього ДП на зимовий, може відбуватися й раніше, ніж зазначено у документах про якість нафтопродуктів, на розсуд суб’єкта ринку.

При цьому нафтопродукти зі складу МЗНН мають зберігатися з дотриманням вимог вже згадуваної інструкції з контролю якості.

Поновлення МЗНН відбувається після припинення дії кризової ситуації (стаття 19 закону й пункти 94-99 порядку МЗНН).

Під час визначення кінцевого строку поновлення обсягів МЗНН Міненерго враховуватиме ситуацію на міжнародних ринках нафти й нафтопродуктів і наявні в учасників ринку та операторів МЗНН.

5. Чи буде мати іноземний зберігач (якщо український оператор формуватиме МЗНН за кордом) доступ до української системи репортингу?

6. Яка процедура акредитації іноземних зберігачів відповідно до чинного законодавства та які вимоги до них ставитимуться? 

Умови зберігання МЗНН за кордоном визначено частиною 5 статті 11, пунктом 6 прикінцевих і перехідних положень закону й пунктами 39-42, 45 порядку МЗНН.

При цьому іноземний зберігач повинен:

  • мати відповідну ліцензію та/або дозвіл згідно з законодавством відповідної держави – члена ЄС;
  • укласти з адміністратором угоду про обмін інформацією щодо обсягів і місць зберігання МЗНН.

Інформацію про зберігання МЗНН за кордоном суб’єкт вносить до електронної системи репортингу (ЕСР) самостійно, адміністратор перевіряє її в іноземного зберігача.

При цьому реєстрації іноземного зберігача в ЕСР діючим законодавством не передбачено.

7. Яка форма і періодичність звітування іноземними зберігачами до системи репортингу (ЕСР)?

Наразі форм і періодичності звітування іноземних зберігачів перед адміністратором не передбачено.

Це питання буде врегульовано в угодах між іноземними зберігачами й адміністратором про обмін інформацією щодо обсягів і місць зберігання МЗНН.

Обсяги МЗНН

8. Чи може компанія для імпорту бензинів і скрапленого газу сформувати МЗНН у бензині? Який мінімальний обсяг МЗНН у бензині має бути сформовано у такому разі для імпорту обох видів нафтопродуктів: загалом 250 тонн чи 250 тонн для імпорту бензину + 200 тонн (250 тонн з коефіцієнтом 0,8), тобто загалом 450 тонн? Як тоді адмініструвати пропорції для можливості введення в обіг бензину і скрапленого газу?

9. Чи можна для імпорту скрапленого газу при формуванні МЗНН комбінувати скраплений газ + бензин? Наприклад, сформувати МЗНН 150 тонн скрапленого газу + 100*0,8=80 тонн бензину, загалом 230 тонн.

МЗНН створюється з того переліку нафтопродуктів, який вводиться в обіг. У разі введення в обіг кількох видів нафтопродуктів МЗНН створюється у відповідних видах нафтопродуктів загальним обсягом 3% від введених в обіг нафтопродуктів, але не менше 250 тонн (протягом першого року дії закону).

Субʼєкти ринку, які вводять в обіг скраплений газ, можуть створювати МЗНН або у скрапленому газі, або в бензинах автомобільних з коефіцієнтом 0,8 до встановленого обсягу мінімальних запасів для скрапленого газу (частина 10 статті 8 закону).

Отже, загальний обсяг МЗНН має бути не менше від 250 тонн (загалом, усіх видів нафтопродуктів). У разі створення МЗНН у бензинах під час імпорту бензинів і скрапленого газу має бути надано деталізацію до ЕСР, що один обсяг бензинів зі складу МЗНН створено під час імпорту бензинів, а інший обсяг бензинів зі складу МЗНН створено під час імпорту скрапленого газу (з коефіцієнтом 0,8).

10. Чи можна для формування МЗНН у скрапленому газі використовувати окрему фракцію (пропан або бутан)?

Так, це можливо.

11. Яка методика розрахунку 3% річного імпорту нафтопродуктів, який період визначено базовим для цих розрахунків і які особливості застосування цього показника 2025 року?

12. Відповідно до ПКМУ № 1455 МЗНН необхідно створити у строк до 31 травня року, наступного за базовим, у кількості, визначеній Міненерго на підставі даних за базовий рік. Однак цей пункт пропонується ввести в дію після закінчення першого повного базового року після набуття чинності законом – з 24.12.2025 р.. Відтак незрозуміло, у якій кількості суб’єктам ринку необхідно створювати МЗНН з 24.12.2024: виходячи з показників 2024 року за власними оцінками чи з запланованого імпорту на 2025 рік за пропорційним методом.

Відповідно до частин 8-9 статті 8 закону для можливості імпорту чи виробництва нафтопродуктів і введення їх в обіг суб’єктам ринку потрібно створити достатні обсяги МЗНН і фінансового забезпечення.

Відповідно до частини 10 статті 8 МЗНН створюється з того переліку нафтопродуктів, який вводиться в обіг. У разі введення в обіг декількох видів нафтопродуктів МЗНН створюється у відповідних видах нафтопродуктів.

Загальний річний обсяг МЗНН, який має створити суб’єкт ринку (2025 року) – 3% від введених в обіг нафтопродуктів за попередній рік (2024-й), але не менше 250 тонн (протягом першого року чинності закону).

Частиною 4 прикінцевих і перехідних положень передбачено поетапне, починаючи з моменту набуття чинності законом (з 24.12.2024), формування МЗНН з визначенням мінімальних його обсягів і механізму обчислення.

Відповідно до частини 8 статті 8 суб’єкт ринку набуває право введення в обіг нафти та/або нафтопродуктів лише в обсязі, пропорційному МЗНН, фактично сформованому таким суб’єктом ринку або замість такого суб’єкта – оператором відповідно до укладеної тікетс-угоди.

Принцип пропорційності використовується суб’єктом ринку у разі перевищення обсягів імпорту чи виробництва нафтопродуктів попереднього року.

Мінімальний обсяг створених суб’єктами ринку МЗНН згідно з визначеними законом вимогами має бути забезпечено перед уведенням в обіг нафтопродуктів. Ці вимоги зі створення обсягів МЗНН, а також оформленого фінансового забезпечення будуть перевірятись ДМС і ДПС щоразу при введенні в обіг чергової партії нафтопродуктів.

У пунктах 11-13 порядку МЗНН ідеться про принципи визначення Міненерго загальних показників обсягів і переліку МЗНН, які суб’єкти ринку зобов’язані створити й зберігати протягом наступного календарного року. Для цього використовуватиметься інформація, отримана з електронної системи репортингу відповідно до порядку моніторингу обсягів й методики мінімальних запасів.

Тікетс-угоди

13. У кого суб'єкт ринку (імпортер) може купили тікети? Наскільки зрозуміло, основний акцент при продажу тікет-угод робиться на нафтобази/ГНС, які формують МЗНН і на підставі нього продають тікети. Як буде відбуватися процес укладання тікет-угод між зберігачами й суб'єктами ринку (покупцями тікетів)? Що потрібно мати зберігачам для таких операцій? Адже більшість нафтобаз/ГНС – просто зберігачі, й тому вони мають тільки ліцензію на зберігання. Чи потрібно зберігачам мати ліцензію на оптову торгівлю, щоб формувати МЗНН для продажу тікетів?

У разі відсутності можливості самостійного створення МЗНН суб’єкт ринку може виконати вимоги законодавства щодо МЗНН, уклавши тікетс-угоду з оператором МЗНН, який надає суб’єкту ринку послуги з резервування нафтопродуктів з метою створення МЗНН (більш детально описано у порядку МЗНН).

Для цього буде запроваджено типову форму тікетс-угоди, яку затверджуватиме Міненерго.

У цьому разі нафтопродукти зі складу МЗНН належать на праві власності оператору.

Оператор – це учасник ринку нафти й нафтопродуктів, який відповідає вимогам закону до суб’єкта ринку й відповідального зберігача і на власний розсуд, без будь-яких узгоджень з державними структурами, надає послуги з резервування за тікетс-угодою. Достатні вимоги для діяльності оператора полягають у наявності інфраструктури (потужностей (резервуарів)) зі зберігання нафтопродуктів, яку він має на праві власності або користування, та яка відповідає вимогам технічних регламентів сфери й галузевим стандартам. При цьому в оператора має бути принаймні одна ліцензія на право виробництва, оптової або роздрібної торгівлі нафтопродуктами, а також ліцензія на зберігання нафтопродуктів.

Електронна система репортингу (ЕСР)

14. Чи буде передбачено якийсь перехідний період на формування МЗНН від моменту готовності ЕСР до моменту зупинки розмитнення без сформованого МЗНН? Тому що залишки нафтопродуктів на ринку вже суттєво нижчі, ніж на 01.01.2025 р., а також в імпортерів постійно є товар у дорозі (щоб не було ризику неочікуваної зупинки в його розмитненні).

Абзацом третім пункту постанови Кабінету міністрів України від 20.12.2024 № 1455 передбачено відтермінування набуття чинності пунктів 31-32 порядку МЗНН.

Отже, упродовж шести місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану не діятиме вимога чинного законодавства щодо відмови ДМС у розмитненні нафти та/або нафтопродуктів на підставі недостатності створених МЗНН і фінансового забезпечення, а також щодо відмови ДПС у реєстрації акцизної накладної під час уведення в обіг вироблених нафтопродуктів на підставі недостатності створених МЗНН і фінансового забезпечення.

15. Який на сьогодні орієнтовний строк завершення робіт щодо ЕСР?

З огляду на ризики численних кібератак з боку рф електронна платформа «Електронна система репортингу» (ЕП ЕСР) функціонує у тестовому режимі експлуатації. Запуск режиму користування планується після здійснення налаштування комплексної системи захисту інформації відповідно до Закону України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах».

Орієнтовний строк завершення підготовчих робіт і запуску ЕСР в тестовому режимі – середина лютого 2025 року. Про точну дату презентації суб’єктам ринку роботи ЕСР Міненерго повідомить додатково.

Якість нафти й нафтопродуктів

16. Чи є обов'язковим наявність українського сертифіката відповідності для нафтопродуктів, які відповідають технічним регламентам згідно з характеристиками і посиланням на стандарт EN590, для залишків продукції, що перебувають як поза межами України, так і на її території?

Згідно з пунктом 5 технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою КМУ від 01.08.2013 № 927 (далі – технічний регламент) дозволяється введення в обіг палив, які ввозяться на митну територію України з держав – членів ЄС на підставі документа, виданого іноземним суб’єктом господарювання або органом з оцінки відповідності мовою оригіналу, що підтверджує відповідність нафтопродуктів стандартам EN 228 (автомобільні бензини) і EN 590 (дизельне пальне) або їх аналогів, – до припинення або скасування воєнного стану в Україні й протягом наступних 90 календарних днів

Тобто обов’язковість проведення оцінки відповідності імпорту нафтопродуктів відтерміновано. У разі, якщо нафтопродукти відповідають вимогам EN 228 або EN 590, то вони вважаються такими, які відповідають вимогам цього технічного регламенту.

Одночасно звертаємо увагу, що вимоги пункту 5 технічного регламенту (ТР) не стосуються виробництва вітчизняних нафтопродуктів. Оцінка відповідності вітчизняних нафтопродуктів повинна здійснюватися згідно з вимогами технічного регламенту.

17. На якому етапі відбиратимуться проби нафти (нафтопродуктів) для перевірки якості?

Перевірка якості здійснюється відповідно до вимог ТР щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою уряду від 1 серпня 2013 р. № 927 (далі – ТР) перед введенням в обіг (імпорт і виробництво нафтопродуктів). Органи з оцінки відповідності проводять випробування палив, що виробляють або імпортують партіями, й палив, які виробляють серійно.

18. Чи можна буде підтвердити якість товару паспортом якості виробника без відбору проб і перевірки у лабораторії в Україні?

Суб’єкти ринку нафти й нафтопродуктів під час подання до електронної системи репортингу достовірної інформації відповідно до Порядку здійснення моніторингу якості й безпечності нафтопродуктів в Україні, затвердженого постановою КМУ від 17.12.2024 № 1443 «Деякі питання здійснення моніторингу ринку нафти, нафтопродуктів та скрапленого газу в Україні», вказують відомості щодо документів про якість відповідного обсягу нафтопродуктів, зазначених у підпунктах 2-4 пункту 15 цього порядку, за формою згідно з додатком 4.

Інші питання

19. При ухваленні рішення Міненерго про розкриття МЗНН у кризові періоди як буде регламентуватися/формуватися ціна реалізації цих нафтопродуктів? Щоб не було реалізації нижче від собівартості.

Відповідно до пункту 92 порядку МЗНН обсяги нафти й нафтопродуктів зі складу мінімальних запасів, що підлягають розкриттю й реалізації, реалізовуються у будь-який спосіб, не заборонений законодавством, за ринковими цінами.

Жодних регламентувань чи державного регулювання чинним законодавством не передбачено.

20. Якщо компанія, яка сформувала МЗНН, вирішила піти з ринку або було анульовано ліцензію, то як відбувається розкриття цих запасів і коли компанія може їх розпродати? У яких випадках компанія сама може прийняти рішення про продаж МЗНН?

Припинення діяльності на ринку нафти й нафтопродуктів і продаж створених суб’єктом ринку МЗНН регулюється статтею 17 закону й пунктами 100-108 порядку МЗНН.

Суб’єкт ринку зобов’язаний офіційно повідомити про припинення діяльності на ринку Міненерго й адміністратора через кабінет користувача ЕСР, зазначивши причину і дату такого припинення.

Продаж створених суб’єктом ринку МЗНН здійснюється не раніше ніж за 30 днів до дати припинення діяльності на ринку.

21. Чи розробляються якісь інструменти страхування МЗНН?

Наразі розроблення й запровадження спеціальних програм чи продуктів зі страхування МЗНН чинним законодавством не передбачено.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти