Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували статистику реєстраційних дій з уживаними легковими автомобілями за 2023 рік і визначили найпопулярніші марки й моделі серед імпортованих і проданих всередині країни, а також розподіл ринку за пальним і середній вік для кожної групи. Про це йдеться на сайті інституту.
Отже, 2023 року сумарний обсяг вторинного ринку легкових автомобілів становив 1,177 тис. шт., що на 5,5% більше порівняно з 2022 роком. Різниця у щомісячних загальних обсягах торік була меншою, відсутня «хвиля» лютого-квітня, яку було зафіксовано 2022-го у зв’язку з початком повномасштабного нападу рф на Україну. Тоді у перші дні введення воєнного стану, по-перше, громадянам було не до купівлі автомобілів (принаймні — з офіційним переоформленням), по-друге, припинили роботу сервісні центри МВС. Після відновлення їхньої роботи відбулося помітне зростання кількості угод купівлі-продажу і перших реєстрацій, які було відкладено через щойно зазначені обставини.
На внутрішньому ринку 2023 року було укладено 955,6 тис. угод купівлі-продажу, що на 34,3%, ніж 2022-го, який закінчився з підсумком 711,2 тис. перепродажів всередині країни.
«Перших реєстрацій легковиків з пробігом торік зафіксовано 220,9 тис., майже удвічі менше (на 45,3%), ніж 2022 року, коли було імпортовано 403,9 тис. автомобілів. Так тому, що у травні-липні 2022 українська влада запровадила пільги на ввезення автотранспорту, так зване «нульове розмитнення», яке й дало цей помітний поштовх сегменту імпорту», – йдеться у дослідженні.
Цього ж року жодних законодавчих чи інших змін правил імпорту не запроваджувалося, тому загальна ринкова картина виглядає значно рівнішою у розподілі пропорцій і сумарній кількості, ніж роком раніше.
Варто зазначити, що протягом минулого року спостерігалося поступове підвищення інтересу до імпортованих автомобілів: їхня частка у січні-2023 становила 16,3%, у грудні вже 23,6%. Середнє значення для року — 18,8%. При цьому повністю попит на «свіжопригнані» автомобілі не було задоволено — потреба в імпортованих вживаних легковиках щонайменше удвічі більша, ніж поточні показники, однак розвиток цього сегмента стримують війна, обмеження для виїзду за кордон для чоловіків, в окремі періоди — блокування прикордонних пунктів пропуску так званими «активістами», які спершу називали себе «перевізниками», потім, змінивши «фури» на трактори, «аграріями».
Середній вік активної частини ринку, тобто автомобілів, які продавали й купували 2023 року, становив 15,7 року на внутрішньому ринку й 11,1 року для легкових автомобілів, які після розмитнення пройшли першу реєстрацію в Україні.
Внутрішній ринок — найпопулярніші виробники
Кілька років поспіль першість у внутрішніх перепродажах належить німецькій марці Volkswagen, частка автомобілів якої за підсумками 2023 року становила 12,4% — удвічі більше, ніж марка, котра посіла друге місце, «ВАЗ», і яка кілька десятків років мала фактично монопольне становище в Україні та ще низці країн, окупованих росією у форматі «радянського союзу». Поступово ці морально й фізично застарілі транспортні засоби виводяться з експлуатації, українські покупці надають перевагу автомобілям відомих світових виробників — адже низка важливих факторів, таких як безпека, надійність, комфорт, престижність автомобіля, економність, динамічні характеристики тощо, які не викреслити з кругозору покупців лише низькою ціною.
Тому у списку найпопулярніших марок далі — Renault з часткою 5,8%, Skoda (5,5%) й Toyota з 5,2%, яка замикає п’ятірку лідерів.
Топ-20 марок, внутрішні перепродажі-2023:
Внутрішній ринок — найпопулярніші моделі
«У Топ-20 моделей нікому не поступився своїм першим місцем давній лідер українського вторинного ринку Volkswagen Passat, услід за яким ще подає ознаки життя Daewoo Lanos (включно з похідними моделями), якими свого часу в «тепличних умовах» і ще раз у лапках «майже добровільно» (тобто — безальтернативно) насичували ринок кілька приватних бізнесів, подаючи свою роботу як діяльність «національного виробника»», – пишуть дослідники авторинку.
Зовсім близько за кількістю куплених автомобілів на третій позиції Skoda Octavia — модель, у якій справді вдало поєднані ціна й можливості, після якої Volkswagen Golf, якому теж є чим похвалитися, якщо казати про світові рекорди продажів. Замикає п’ятірку рейтингу моделей вторинного ринку зразка 2023 року Renault Megane.
Топ-20 моделей, внутрішні перепродажі-2023:
За типом силової установки 2023 року на внутрішньому ринку переважали бензинові легкові авто, частка яких становила 43,2%. Другі за популярністю — дизельні з 30,2% ринку. Попри тимчасове здорожчання скрапленого газу, яке було у другій половині 2023 року, не втратили своєї привабливості в очах покупців машини з газобалонним обладнанням (ГБО), яких було куплено 23,1%. Електромобілям дісталося 1,7% ринку, легковикам з гібридними силовими установками — 1,3%, ще 0,4% посіли машини, мотори яких працюють лише на газовій суміші.
Імпорт — найпопулярніші виробники
Volkswagen – так само, як і на внутрішньому ринку, – посідає перше місце в рейтингу легковиків, які були вперше зареєстровані в Україні після розмитнення 2023 року. Частка авто з логотипом VW становила маже 19%. З подвійною кількісною різницею на другому місці Renault, чиї автомобілі охопили 10% у сегменті імпорту. Skoda — на третій позиції, з часткою 7,2%, після якої з незначним відставанням Nissan (7,1%). Замикає першу п’ятірку виробник групи «преміум» — Audi, з часткою 15,4%.
Топ-20 виробників імпортованих вживаних легкових авто 2023 року:
Імпорт — найпопулярніші моделі
За підсумками 2023 року у сегменті імпорту першість здобув Volkswagen Golf, успіху якого посприяла наявність електричної версії e-Golf, зарахованої до загальної кількості, оскільки це не окрема модель, а лише версія силової установки фактично у тому ж кузові з назвою, до якої додали одну літеру. Проте навіть без урахування електромобілів, яких було імпортовано 3,3 тис., «Гольф» так чи інакше став би переможцем цього рейтингу.
Також серед «свіжопригнаних» торік був високий попит на Skoda Octavia, Renault Megane, Volkswagen Passat і мінівен Renault Scenic, кількість яких указана за базову версію, без урахування подовжених Grand.
У списку моделей, які поповнили український автопарк торік, окрім згаданих VW e-Golf (і частково Ford Focus Electric, які теж підсумовані з «базовою» моделлю), є кілька електромобілів, розроблених такими від початку: Nissan Leaf (6-те місце), Tesla Model 3 (№ 12 у списку) і Model Y (19 позиція).
Топ-20 моделей імпортованих вживаних легкових авто 2023 року:
Розподіл цього сегмента за пальним виглядає так: 43,9% — автомобілі з бензиновими двигунами. 34,3% — дизельні авто, вагомі 13,6% — електромобілі. Легкових машин з ГБО імпортували порівняно небагато — 4,9%, ще менша частка у «гібридів» — 2,9%, і майже зникають машини з системою живлення двигуна (виключно з нею) скрапленим газом — 0,4%.
Який потенціал імпорту авто в Україну
«Щоб оцінити потенціал (так званий відкладений попит) імпорту легкових автомобілів в Україну, скористаємося річним підсумком з Польщі — країни, з розміром населення подібним до нашого. Отже, минулого року до Польщі було ввезено 737 тис. вживаних легковиків, і цей результат місцеві аналітики називають «порівняно невеликим». Нагадаємо, що в Україні 2023 рік закінчився для сегмента імпорту з підсумком 221 тис. шт., що у 3,3 раза менше, ніж у наших сусідів», – йдеться у дослідженні.
При цьому, зазначають експерти, середній вік легкових машин, які ввозили до Польщі, навіть вищий за показник для України: 13 років проти 11,1 року. Це значить, що умовні середні чеки (вартість імпортованого вживаного авто) подібні. Зрозуміло, що стан економіки Польщі, а також загальний економічний добробут населення там вищі, ніж в Україні, а ще там не ведуться активні бойові дії. Однак навіть з урахуванням цих особливостей потенційна ємкість українського імпорту щонайменше удвічі вища, ніж є зараз.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти