Перед запровадженням ембарго ЄС на постачання російських нафтопродуктів ринок відчував надлишок пропозицій дизпального, що призвело до обвалу премій для українських покупців. Протягом січня вони зменшились майже удвічі. Про це каже опитування, проведене enkorr.
«Труднощів законтрактувати обсяг продукту на лютий у нас не було, проблема його продати», — констатує один із польських трейдерів. Через профіцит українські компанії скоротили закупівлі дизпального, але навіть ці обсяги перевищують потреби внутрішнього ринку. За даними enkorr, у січні надійшло 632,7 тис. тонн дизпального. Це на 8% менше, ніж у грудні, але, за свідченнями гравців ринку, реалізація впала на 30-40%.
Цього тижня автомобільні партії продукту зі східних терміналів Польщі відвантажувалися з преміями $100-120, або майже вдвічі порівняно з груднем. Зі слів польських трейдерів, вони давно не постачали продукт на український ринок із такою мізерною націнкою.
На балтійських терміналах дизпальне пропонується з преміями $130-140 до північно-європейських котирувань. Проте деякі учасники ринку зазначають, що отримавши лютневі пропозиції, були змушені відмовитися від укладання угод.
«У лютому ми не веземо продукт із Литви, бо в Польщі зараз більш привабливі ціни, а витрати на логістику менші», — коментує один з імпортерів.
На південному напрямку також спостерігається здешевшання дизпального. Трейдери повідомляють, що продати продукт важко. На терміналах у болгарському Русе продукт пропонується з преміями $125-140. У Бургасі, Варні й Констанці продукт відвантажують з націнкою $95-120 до середземноморських котирувань.
«Мені пропонують дизпальне за +$105 й готові посунутися в ціні», — каже покупець ресурсу у Констанці.
На дунайському терміналі Джурджулешті обсяги продукту пропонуються з преміями $140-160.
Наприкінці січня трейдери повідомляли, що на українському ринку збільшилися обсяги пропозиції турецького продукту з відвантаженням із румунських терміналів. Згідно з даними еnkorr, останні два місяці постачання дизпального з Румунії в Україну збільшилися у 2-2,5 раза порівняно з показниками листопада.
У грудні з турецьких терміналів до Румунії було відвантажено 111 тис. тонн продукту, що вдвічі перевищує обсяги листопада 2022 року. Турецькі термінали у грудні прийняли рекордний за останніх півтора року обсяг імпортного дизпального — 1,137 млн тонн. Майже 55% усього грудневого імпорту склало паливо російського виробництва.
Дуже схоже, що румунське пальне не таке вже й румунське. Наприкінці року російські нафтові компанії у півтора раза збільшили постачання дизпального в Туреччину, оскільки вікно в Європу почало зачинятися. Але окремі співрозмовники заперечують можливість російських постачань через жорсткий контроль походження продукту. Хай там як, але російські нафтопродукти з південного регіону нікуди не зникли.
Ембарго ЄС обмежує ціну на російське дизпальне для продажу у треті країни на рівні $100/bbl, або $746/т, це на $100 менше від поточних середземноморських котирувань продукту. Тому російські виробники намагатимуться продавати дизпальне за напрямками з найменшими логістичними витратами. У балтійських і північноморських портах продати барелі навряд чи вдасться, бо довкола країни ЄС. А от у Середземному морі паливні хамелеони можуть спробувати щастя. Сервіси для відстеження кораблів інформують про збільшення постачань продукту з російських портів у Туреччину й Марокко. Дешеве дизпальне витискує з регіону інших постачальників, які, у свою чергу, змушені шукати альтернативні напрямки. Тому у лютому можна очікувати на подальше зменшення середземноморських котирувань і низьких премій.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти