У початок

Висока залежність України від імпорту СВГ зберігає ризики дестабілізації ринку — «А-95»

Також є російською мовою

Припинення або скорочення постачань скрапленого газу з Казахстану в Україну призведе до дефіциту і як результат – до зростання цін. Це є наслідком високої залежності України у сфері постачання імпортного автогазу. Про це повідомили у Консалтинговій групі «А-95».

За даними групи, у 2021 р. на частку казахстанських постачальників припало близько 27% українського споживання скрапленого газу, а в останні кілька місяців цей показник досягав 33%.

«Казахстан завжди був основною альтернативою Росії й Білорусі, а сьогодні саме казахстанський канал потрапив під загрозу перекриття, що може порушити крихкий баланс українського ринку скрапленого газу», – каже аналітик «А-95» Артем Куюн.

Як зазначив експерт, поки що немає достовірної інформації про найближче майбутнє експорту газу з Казахстану, але українським трейдерам слід розпочати відпрацювання з можливих сценаріїв, включаючи повне припинення відвантажень газу через збої в роботі банків або бюрократичних систем.

Ситуацію, вважають у А-95, ускладнює обмежений обсяг газу, який Україна могла б імпортувати з інших напрямків. Так, імпорт із РФ з жовтня 2021 р. обмежено російською владою, а білоруські виробники вичерпали потенціал збільшення виробництва.

«Морські постачання газу здебільшого мали казахстанське походження, тому очевидно, що ускладниться пошук нових партій і на морі», — йдеться у прес-релізі.

Збій постачання з Казахстану, на думку експертів, змусить Україну задіяти дорожчі джерела забезпечення.

«Зараз сформувався потенціал для зниження цін на газ у роздробі, але тепер трейдери займуть вичікувальну позицію, а у разі припинення або скорочення відвантажень газу з Казахстану зростання цін буде практично неминучим», – вважає А.Куюн.

Ситуація, що склалася, також несе ризики скорочення постачань газу з РФ, яка активно використовує експорт енергоресурсів для політичного тиску.

«Перехід України на ринкові рейки, що відбувся давно, виключає трагічні сценарії зростання цін, як це сталося в Казахстані. Дорожча альтернатива додасть цінам не більше 1 грн/л, а за нестачі продукту у споживачів завжди залишиться альтернатива у вигляді бензину», – заявив А.Куюн.

Експерти Консалтингової групи «А-95» вкотре змушені наголосити на потреі зниження імпортозалежності України у паливній сфері шляхом нарощування внутрішньої переробки, імпорту ресурсу через морські порти й зміни структури споживання моторних палив.

Нагадаємо, в Жанаозені (місто в Мангістауській області на заході Казахстану) 2 січня розпочалися мітинги проти підвищення цін на скраплений газ, яким заправляють більшість автомобілів у регіоні. З нового року його вартість на місцевих автозаправках збільшилася більш як удвічі: з 50-60 тенге за літр (близько $0,13) – до 120 тенге за літр ($0,27).

4 січня уряд Казахстану оголосив про зниження ціни на скраплений газ до 50 тенге за літр для Мангістауської області, проте акції протесту не припинилися.

У ніч на середу президент країни Касим-Жомарт Токаєв ввів в Алмати й Мангістауській області режим надзвичайного стану на період до 19 січня і комендантську годину, яка діятиме з 23:00 до 07:00.

6 січня у Казахстані на 180 днів запровадили держрегулювання цін на бензин, дизельне пальне й автомобільний газ.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти