Пік сезону споживання у вересні ринок пройшов відповідно. Імпорт склав майже 680 тис. т. При цьому загальна кількість імпортерів склала 122, що на 22 менше, ніж місяцем раніше і це найменший показник з червня 2022 року. Як завжди не обійшлось без несподіванок: у вересні найбільше здивували ОККО й «темна» волинська конячка ЗПЕК, увірвавшись у першу десятку імпортерів дизпального.
Почнемо того, що кількість крупних імпортерів з обсягом понад 10 тис. т дизпального на місяць, не змінилася і складала 15 компаній. Своєю чергою найбільше скоротилась кількість дрібних операторів, що завозили від 500 до 1000 т – їх було всього 9 проти 21 місяцем раніше. Дещо нелогічна картина, якщо зважити на максимально продуктивний місяць з точку зору обсягів.
Відповідно на частку ТОП-10 імпортерів прийшлося 70% (477,6 тис. т) від загального обсягу, тоді як у серпні — 67% (436,7 тис. т).
Першу сходинку п’ятий місяць поспіль посідає «АТ Енерго Трейд». Втративши «трубні» обсяги, компанія вдвічі підсилила залізничний напрямок, а також була активною на воді. В результаті майже 95 тис. т і сумарне збільшення постачань за 9 міс. на 20% у порівнянні з 2024 р.
Всього 1,6 тис. т не дотягнула до АТ група ОККО. Але це не головне: найбільший оператор ринку збільшив імпорт за місяць на 57% і таким чином привіз максимальні з лютого 2024 року 93,1 тис. т дизелю. Результат був забезпечений співпрацею з «Орленом», який відправив своєму найдавнішому українському партнерові понад 67,5 тис. т. Судячи зі всього, цей медовий місяць триватиме ще довго. За наявними даними, у партнерів великі плани на зиму і арктичне пальне.
Традиційно на третій сходинці UPG. Якщо на постачаннях бензину приєднання орендованих АЗС вже відчувається, то по обсягах дизелю не дуже. Схоже, компанія перекинула в роздріб частину гуртових обсягів, які давно не тішать маржинальністю. За деякими даними, весь проект збільшення мережі не в останню чергу був зумовлений сумними результатами оптової торгівлі, де UPG давно є одним з провідних гравців.
Впевнені позиції продовжує зберігати група AGTG, яка продає пальне як на борту, так і на внутрішньому ринку, де зокрема представлена компанією «Газтрім». Велика частка постачань припала на імпорт баржами з Констанці, яка з 1 жовтня опинилась під санкціями СБУ. Джерела в enkorr в AGTG кажуть, що оператор болісно сприйняв ці заходи, але був змушений задіяти свої зв’язки в Греції для збереження обсягів постачань.
У своїй системі координат відчутно додав WOG, який несподівано переключився на румунський напрямок (10 тис. т проти 4 у серпні).
Починаючи з серпня «Д.Трейдинг» впевнено крокує вгору по таблиці ТОП-10 імпортерів. Чистий трейдер, який не має збуту на внутрішньому ринку й працює виключно на морі, привіз понад 30 тис. т. Відчутно збільшились вантажі з Туреччини, але фокус на провідному грецькому напрямку зберігся. За оперативними даними, «Д.Трейдинг» зміг домовитись з грецькими виробниками про третину обсягів для України після санкцій відносно румунів.
У вересні Західна паливно-енергетична компанія (ЗПЕК) нарешті реалізувала свою мрію – вперше імпортувала понад 20 тис. т. Це мало статися це у серпні, але проблеми із залізницею внесли свої корективи. Автоматично цей обсяг дозволи волинянам застрибнути у ТОП-10, а оскільки все пальне приїхало у вагонах, ще й посісти п’яту стрічку у рейтингу найбільших імпортерів залізницею. Трейдер продовжив співпрацю з ORLEN Lietuva, але превалюючи обсяги надійшли від польської Oktan Energy.
ТОП-10 імпортерів дизеля залізницею у вересні 2025 р., тис. т
Компанія |
Вересень |
Зміни до вересня |
ОККО |
86,6 |
57% |
UPG |
52,5 |
0% |
Укрнафта |
31,7 |
-3% |
WOG |
29,6 |
16% |
ЗПЕК |
22,6 |
35% |
АТ Енерго Трейд |
19,6 |
102% |
Автотехсервіс |
7,2 |
104% |
Мартін Трейд |
6,6 |
-64% |
АМІК |
4,4 |
394% |
Євростандарт |
4,0 |
-33% |
Реабілітувався за серпневий провал «ТД Старт Агро», відомі також як «Барвисті рушники». Обсяги зросли за місяць на 57% до 14,9 тис. т. Компанія здобула собі трохи сумнівну славу завдяки загадковим цінам на пальне, які зазвичай коливаються біля собівартості. (Секрет майстерності багато хто пов'язує з талантом розмитнювати, що було продемонстровано інцидентом, коли митникам забули надати документи на 350 т пального).
Після рекордного злету в серпні просіли обсяги у «Мартін Трейд»: з 29 тис. т до 17,9 тис. т. Компанія повернулася до більш звичних обсягів по залізниці, коли «підсушений» ринок давав трошки заробити.
Вочевидь серпень був піковим місяцем постачань. Щоправда, останні події в енергетиці дають підстави говорити, що цей опалювальний сезон може виявитись напрочуд активним, адже альтернативи генераторам може і не бути. Крім того, незрозумілий результат блокування Констанці. Поки все йде непогано, але погода погіршується. Схоже, календарний «мертвий сезон» для ринку пального буде досить живим.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти