Під час перебудови ланцюжків постачань 2022 року суттєво зросла кількість імпортерів нафтопродуктів, і якщо після початку війни це сприяло подоланню паливної кризи, то на сьогоднішній день, при стабільній ситуації, це тільки шкодить ринку.
Про це повідомив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн під час свого виступу на конференції з питань розвитку українського ринку нафтопродуктів Petroleum & LPG Ukraine 2023, яка відбувається зараз у Києві.
«Основною причиною стало зростання імпорту автомобільним транспортом, яке сягало в окремі місяці 50% за окремими марками пального. Це у той час, як до 2022 року таким видом транспорту світлі нафтопродукти не імпортували взагалі», — каже експерт.
З його слів, якщо 2021 року було 200 імпортерів, то 2022-го – 700. Зокрема кількість імпортерів бензину зросла у п’ять разів, дизпального – в шість, у два рази – скрапленого газу.
«Варто зазначити, що більшість із них — це дрібні імпортери, які купують менше 1 тис. тонн нафтопродуктів на місяць. Разом невеликі компанії забезпечують не більше 15% загального імпорту», — розповідає Куюн.
При цьому, на його переконання, на сьогодні велика кількість створює додаткове навантаження на митницю і розбалансовує ринок, а також сприяє поширенню тіньових схем у торгівлі й зменшує прибутковість бізнесу.
«А головне, у цих гравців немає жодних зобов’язань із постачання. Сьогодні є – завтра нема, що постійно викликало дестабілізацію на ринку газу. То густо – то пусто», — додав Куюн.
«Цей шлях ще до 2022 року подолав ринок скрапленого газу. Саме там завжди було найбільш людно. 2021 року 80% постачальників належали саме до невеликих. Це власники 1-2 газовозів, які не обтяжені зайвою інфраструктурою, завжди були ладні «скинути» товар, якщо відчували щось неладне. Такий демпінг завжди залишав системних гравців без доходу, а ринок – без інвестицій. Менш помітні, але вони формували ринок торгівлі за готівку й давали початок подальшій тіньовій реалізації на бочках», — пояснив експерт.
Зараз, на його погляд, аналогічна ситуація спостерігається на ринках бензину, а головним чином на ринку дизельного пального.
Як вважає Куюн, запровадження системи мінімальних запасів нафтопродуктів має сприяти підвищенню відповідальності учасників ринку й надасть стимул для інвестицій у поновлення і розбудову інфраструктури паливного ринку.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти