Мінекономрозвитку РФ скоротило обсяг скрапленого газу за дозволами на експорт в Україну. Про це enkorr повідомили імпортери російського СВГ. Трейдери очікують на зменшення постачань із РФ і невелике зростання цін, проте прогнозують нормальне ресурсне забезпечення ринку в листопаді.
Точний розмір зміни обсягів за спеціальними дозволами не відомо. За даними опитаних трейдерів, він коливається нелінійно. Так, у «Гран Прі Ойл» (імпортер) повідомили, що із заявлених 15 тис. МЕРТ задовольнив 11,5 тис. т. Водночас відомо, що для окремих контрагентів Іркутської нафтової компанії обсяги було урізано з 3 тис. до менше 1 тис. т. Інші трейдери повідомляють про скорочення максимальних номінацій за спецдозволами на 30-50%.
Респонденти enkorr зазначають, що обсяги на спецдозволи завжди заявлялися зі значним запасом, іноді в рази щодо реальних планів імпорту. «З великої кількості виданих МЕРТ дозволів на експорт завжди використовується набагато менше. Тому такий зріз номінацій цілком може виявитися чисткою «пустушок» і суттєво не вплине на постачання скрапленого газу», — вважає голова газового напряму «Надєжди» Станіслав Батраченко.
Наразі точно не відомо про наявність дозволу МЕРТ на СВГ «Роснафти». Як повідомляв enkorr, постачальник обсягів російської компанії в Україну – SNEL – поки що не зміг зацікавити українських трейдерів, і на листопад угод не укладено. Також відомо, що у планах РЗ немає заявок на відвантаження СВГ із заводів «Роснафти» в Україну. Втім, більшість учасників ринку вважає, що затримка якщо і є, то має бюрократичну природу: у РФ період з 30 жовтня по 7 листопада – неробочі дні, й після поновлення нормального графіка низку потрібних документів може бути дооформлено.
Більшість учасників українського ринку вважають, що навіть із урахуванням скорочення постачань із РФ прогнозне наповнення ринку у листопаді буде задовільним. «На ринку є запаси, є джерела, звідки можна замістити обсяги, що випали. Розігрів теми з МЕРТ – це спроба викликати паніку й ажіотажне зростання цін трейдерами, які закупили зайві ресурси у жовтні», – вважає директор великої гуртової компанії з Києва. До спроби маніпуляцій він відносить інформацію, що циркулює по ринку, про нібито призупинення транзиту казахського СВГ через РФ.
За даними Консалтингової групи «А-95», імпорт СВГ в Україну в жовтні 2021 р. зріс відносно вересня на 18 тис. т, до 145,3 тис. т. «Це дуже великий обсяг для жовтня, більша його частина перейде залишками на листопад. Ми не кажемо про серйозний надлишок, проте інформація про сухі ГНС – явне перебільшення», – каже аналітик «А-95» Артем Куюн.
На користь спокійного сценарію говорить і скорочення споживання. «Жовтень був теплим, у листопаді продаж у роздробі знижуватиметься набагато швидше. До середини місяця ще купуватимуть газ на сушки, а далі цей канал також висохне», — поділився думкою гуртовик із Харкова.
Одним із джерел, яке може за потреби компенсувати скорочення постачань із РФ, є «Тенгізшевройл». Компанія у жовтні суттєво наростила постачання газу в Україну, доповнивши обсяги за TERM-контрактами пропозиціями спотових партій. «Ми плануємо збільшити закупівлю у ТШО у листопаді, +$7 (премія до котирування на російсько-українському кордоні на спотовий ресурс, – enkorr) буде добрими умовами у листопаді», — вважає постачальник однієї з найбільших компаній-імпортерів.
Також трейдери обґрунтовано сподіваються на морський ресурс, привабливість якого продовжує збільшуватися зі зростанням сухопутних котирувань. За словами джерела enkorr у великій міжнародній трейдинговій компанії, у листопаді прогнозується хороша ресурсна ситуація у Чорному й Середземному морях. «У вересні й жовтні був реальний дефіцит, обсяги йшли здалеку, але зараз газу й у Тамані, і в Темрюку вистачає. Навіть з урахуванням зростання неробочих днів через негоду пропозиція газу буде достатньою», — вважає співрозмовник enkorr.
Про плани продовжувати імпорт СВГ у порти enkorr повідомили в «Ультрамарін Трейдингу» (оператор перевалочного комплексу в Миколаєві) й «Укртатнафті» (постачає СВГ у порт Одеси). Остання очікує на прибуття судна найближчими днями.
Оператори ринку прогнозують, що найближчим часом ціни на ринку підтягуватимуться до паритету морського ресурсу. Таким чином, на початок наступного тижня очікується зростання до 32 000-32 500 грн/т. «Сьогоднішні котирування на кордоні занижено, за такими цінами вже давно не знайти ресурсу, їхнє зростання неминуче. А воно потягне за собою ціну на внутрішніх аукціонах і на всьому ринку», — прогнозує директор компанії-імпортера, яка оперує у південному регіоні.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти