Уряд змушує «Укрзалізницю» повернутися до закупівель дизельного пального через публічні закупівлі й відмовитися від прямих контрактів, як це було до травня 2022 року, пишуть «Наші гроші».
Як зазначає видання, пряма угода, яку філія «Центр забезпечення виробництва» АТ «Укрзалізниця» 5 квітня уклала на постачання 29,7 тис. т дизельного пального з іноземним виробником ПАТ Orlen Lietuva, може бути останньою для залізниці.
Справа у постанові №382 від 2 квітня, якою уряд вніс низку змін до іншої урядової постанови, №1178, що регламентує процедури закупівель під час російського вторгнення.
«Більшість цих змін спрямовано на справжнє покращення закупівель, але одна новела виявилася скандальною для самої «Укрзалізниці», — пише видання.
Зокрема, як зазначається, у постанові № 1178 є п. 9 про публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану. За попередньою редакцією, у ньому йшлося про те, що ці закупівлі здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель відповідно до ще однієї постанови Кабміну — № 185 від 2 березня 2022 року.
«Відсилання до всієї постанови № 185 означало, що «Укрзалізниця» відповідно до другого абзацу п. 1 пп. 1 цієї постанови уповноважується виступати замовником для закупівель пального для «безперебійного функціонування залізничного транспорту й зменшення дефіциту нафтопродуктів на внутрішньому ринку України», — пояснюють у НГ.
Але останні зміни зробили відсилання із № 1178 не до всієї постанови № 185, а лише до абзаців третього і четвертого пп. 1 п. 1.
«Ці абзаци регламентують закупівлі товарів, які на самому початку вторгнення було вирішено проводити для обладміністрацій та інших органів влади через «Укрзалізницю». Тобто йшлося про те, щоб «Укрзалізниця» оплачувала контракти інших органів влади й здійснювала постачання гуманітарних товарів і продовольства в регіони, охоплені війною. Ця схема проіснувала всього кілька місяців. І вже влітку 2022 року після звільнення півночі України фактично припинила своє існування, оскільки було налагоджено нормальні постачання товарів», — зауважується у матеріалі видання.
Джерела «Наших грошей» в «Укрзалізниці» вважають, що урядову новелу спрямовано на те, щоб «Укрзалізниця» повернулася до закупівлі пального на тендерах.
Згідно з даними Консалтингової групи «А-95», 2023 року «Укрзалізниця» імпортувала 107 тис. т дизельного пального. З них 74,8 тис. т припало на сингапурський підрозділ американської Exxonmobil. Решту було закуплено в Orlen Lietuva (32,5 тис. т.). Окрім цього, залізниця мала прямі договори з державною «Укрнафтою».
Як зазначили в «А-95», ціни іноземних постачальників, у яких напряму купувала пальне «Укрзалізниця», у більшості відповідають середній закупівельній ціні топ-5-ти найбільших українських імпортерів. Винятком став період квітня-червня минулого року, тоді УЗ оформила ДП на $214-260/т дорожче від українських трейдерів.
Нагадаємо, в кінці травня 2022 року Кабінет міністрів дозволив «Укрзалізниці» проводити закупівлю нафтопродуктів за зовнішньоекономічними договорами. Раніше законодавство вимагало від неї купувати пальне для своїх потреб винятково на відкритих аукціонах у системі ProZorro.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти