У початок

«Травневі» пустуни: ринок готується до підвищення акцизів

У травні 2023 року імпорт дизельного палива в Україну склав біля 610 тис. т й збільшився на 27% у порівнянні із квітнем. Це другий по продуктивності місячний результат після рекордного січня (632,7 тис. т). Постачання наростила абсолютна більшість компаній, що пов’язано із підготовкою до збільшення ставок акцизних зборів з 1 липня. Так вважають аналітики «Консалтингової групи А-95», які передбачають, що червень буде не менш, а скоріше навіть більш продуктивним. Тим більше, що по бензинах травневий баланс можна вважати дещо дефіцитним.

Бензин: місцями сумно

На відміну від дизелю, де розгорнулись основні події та зміни у рейтингу, по бензинах майже все лишилось на своїх місцях. Це продукт виключно для АЗС, а тому його обсяги більш-менш сталі й очікувати тут серйозних змін навряд чи слід. Хоча деякі інтриги все ж таки є.

Так, з нульовим результатом завершився травень для найбільшої мережі – «Приват». А вони ще працюють? Начебто так, адже постачання дизпального триває у стабільних обсягах. Щоправда, біля 12 тис. т у травні для системи з 950 АЗС означає 520 л на добу.

Відсутність свіжих постачань бензину можна пов’язати з тими ж мізерними обсягами реалізації, які можна знайти на внутрішньому ринку. Були навіть злі жарти про те, що «Приват» купує пальне в «Укрнафти» (в останній це категорично спростовують, хоча не виключають, що можливий перепродаж).

Більш цікавою виглядає інформація на ринку про те, що «приватівці» облаштували цех з блендінгу бензину на одному зі своїх численних підприємств. Благо, досвіду у нафтопереробці й у блендінгу в них вистачає.

В цілому очевидно, що з такими продажами сітка міцно «мінусує». Скоріш за все цим й зумовлені найвищі ціни на ринку, які утримує «Приват». На скільки в гіганта вистачить запасу міцності, а у її хазяїв – терпіння? Кажуть, вже потроху штормить.

Зворотня ситуація у БРСМ, яка навпаки відновила імпорт після двох місяців паузи. Яким би не було гарним власне виробництво на міні-НПЗ, але й воно потребує хоч чогось справжнього. Нагадаємо, що згідно «акцизних» накладних, бензин на заводах БРСМ виробляється на основі бензину інших виробників з додаванням МТБЕ, спиртів та інших «молекул» покращення.

На останок звернемо увагу на ледве помітний обсяг імпорту мережею «Сокар» – 600 тонн за місяць. А починалось все непогано – 4,3 тис. т у січні. Причини довго шукати не доводиться – достатньо подивитись на станції компанії. Навіть на флагманському комплексі на Дружби народів нечасто побачиш дві машини. Мабуть, всі в Монако…

Якщо взяти сумарний імпорт бензину у 2023 році, добові продажі однієї станції «Сокару» складуть 1000 л. «Сумно», – кажуть аналітики «А-95». Вони відмічають, що мають надію на кращій результат в реальності за рахунок закупівель на внутрішньому ринку. Як, наприклад, KLO, яка же майже відмовилась від імпорту.

В цілому травневий «бензиновий» результат не здивував, нормативний. В «А-95» очікують пожвавлення у червні, бо на зростанні акцизу на 150 євро/т можна трохи заробити, на молоко для дітей.

Долі імпортерів у постачаннях бензинів за січень-травень 2023 р.,%.

Дизель: лідери поспішають жити

Недосяжним лідером як по бензинах, так й по ДП залишається ОККО. «Нудно», - коментують в «А-95».

У травні галичани збільшили імпорт дизелю на 70%, орієнтовно до 70 тис. т. Це далеко не видатний результат, оскільки у січні та лютому було ще більше. Аналогічно й по бензинах, де за ОККО стабільна третина імпорту.

Гостра боротьба точиться за друге місце, де UPG наздоганяє WOG. У травні хлопці та дівчата з Житомирщини збільшили постачання дизелю у півтора рази, до 45 тис. т, в той час як волиняни додали 15% (37 тис. т). Джерела в UPG кажуть, що результат міг би бути й кращім, якби не проблеми з логістикою, притому як у авто, так й у жд-сегменті. І хоча джерела у WOG нічого не кажуть, вочевидь, транспортна проблема накладає відбиток й на їх діяльність.

У пятимісячному заліку WOG утримує другу позицію в рейтингу імпортерів ДП, але ситуація тривожна. У травні за Луцьком навіть не третя, а четверта стрічка. «Палети» обходять «зелених» по обсягах вже другий місяць поспіль та знаходяться у гарній формі, динамічно укріплюючи прикордонну інфраструктуру й маючі власні потужності постачання як з Півдня, так й з Півночі.

Третє місце за «Альянс Енерго Трейдом», який у травні рвонув майже у 2,5 рази (40 тис. т). Для компанії це не тільки рекорд у цьому році, а й взагалі «солідол» навіть по мірках «довоєнного» 2021 року. В «А-95» не виключають, що по загальних обсягах постачань АЕТ міг знаходитись на одному рівні з UPG, адже на відміну від останнього оптовик не нехтує можливістю пилососити ресурси на внутрішньому ринку.

Як UPG за WOG-ом, так за АЕТ женеться «Кантарел» в особі свого агента «Пейда». Одесити піднатиснули у півтора рази (28 тис. т) у порівнянні з квітнем. Гарна динаміка, інтрига зберігається.

Отже, ситуація розвивається згідно з прогнозами: напередодні повернення «довоєнних» податків (читай – підвищення) трейдери почали формувати запаси. Закордонні постачальники кажуть, що масово беруть відпустки на липень, адже Україна залиється у червні пальним по вінця. Тому мінімум місяць можна буде відпочивати.

Долі імпортерів у постачаннях дизпального за січень-травень 2023 р.,%

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти