У початок

Світова криза ДП загострюється: ринок поповнює запаси

Ринок нафти використовує всі можливі важелі, щоб пом’якшити глобальну кризу дизельного пального, але часу для поповнення запасів обмаль — незабаром виробництво скоротиться через сезон ураганів і технічне обслуговування нафтопереробних заводів.

Як пише Bloomberg, від узбережжя Мексиканської затоки до Роттердама й Сингапуру ціни на резервуари для зберігання лише нещодавно почали зростати з критично низьких рівнів. Трейдери зазначають, що поповнення запасів буде напруженим процесом. З огляду на недавні стрибки цін під час ізраїльсько-іранського протистояння, більшість учасників ринку не очікує значного послаблення.

Такі попередження раніше озвучували аналітики Goldman Sachs Group Inc. та енергетична компанія TotalEnergies SE.

Ситуація з дизельним пальним має далекосяжні наслідки для світової економіки. Зростання цін може вплинути на рівень інфляції й підірвати довіру споживачів і бізнесу — особливо в умовах митної політики президента США Дональда Трампа, яка також підвищує витрати.

Американським фермерам восени знадобляться великі обсяги дизельного пального для роботи тракторів і зерносушарок у період збору врожаю. Водночас водії вже платять на заправках найбільше за останній рік.

Прагнення Трампа покарати Індію за перероблення російської сирої нафти на дизельне пальне, необхідне світовому ринку, робить Європу особливо вразливою. Після заборони прямого імпорту з сусідньої росії континент став більш залежним від постачання з віддалених регіонів.

«Ми налаштовані оптимістично на кінець року, — каже Рамі Рамадан, співкерівник відділу глобальних середніх дистилятів компанії BB Energy. — Нас точно чекають певні потрясіння через те, що Європа була відключена від найближчих джерел постачання».

Запаси дизельного пального у США, яке використовується в локомотивах, вантажівках, виробництві електроенергії й опаленні, впали до найнижчих літніх рівнів за весь період XXI століття. Хоча зазвичай запаси зростають у літній сезон, довгострокові фактори останніх років лише загострили ситуацію.

Серія закриттів нафтопереробних заводів (НПЗ) у США й Європі після краху нафтового ринку, спричиненого пандемією Covid-19, призвела до скорочення постачання у ключових транспортних вузлах. Попри те, що висока маржа змушує компанії Phillips 66 і Valero Energy максимізувати виробництво дизельного пального, запаси у США лише в останні тижні трохи перевищили критичні мінімуми, зафіксовані влітку 2022 року: одразу після того, як москва розпочала повномасштабну війну проти України.

У Європі покупці очікують на танкери з Близького Сходу й Азії.

Після авіаударів Ізраїлю по Ірану ціни на барель досягли еквівалента $110, але згодом знизилися до близько $90. Літнє зростання цін на дизельне пальне підтримало котирування сирої нафти, тоді як ОПЕК+ відновила видобуток швидше, ніж передбачалося.

До початку повномасштабної війни в Україні дизельне пальне в Європі рідко торгувалося на $15 за барель вище за нафту Brent. Відтоді воно майже не опускалося нижче від цієї позначки. Наразі спред — відомий у ринковій термінології як «кряк» — перевищує $20 у Європі й близько $30 у США.

Goldman Sachs прогнозує, що обидва спреди залишатимуться близькими до поточного рівня до 2026 року «через продовження структурної обмеженості нафтопереробних потужностей». У TotalEnergies зазначають, що високі ціни на дизельне пальне стануть «постійною рисою» світового нафтового ринку.

«Напередодні сезону ураганів, якщо виникнуть перебої з постачанням, думаю, ринок відреагує досить різко — з огляду на такі низькі запаси», — зазначає Гері Сіммонс, виконавчий віцепрезидент і головний операційний директор Valero, під час телефонної конференції щодо прибутків. — Очікуємо, що кряки в дизельному секторі залишатимуться сильними».

Дизельне пальне належить до групи продуктів перероблення, відомих як середні дистиляти, до якої також входять реактивне пальне й мазут. Високий попит з боку авіаційного сектору додатково посилив баланс постачання, і холодна зима може мати аналогічний ефект.

«Протягом наступних трьох-чотирьох місяців ми досить позитивно налаштовані щодо підтримки кряків на ринку дизельного пального на рівнях, подібних до нинішніх», — каже Рік Хесслінг, головний комерційний директор Marathon Petroleum Corp., під час телефонної конференції щодо прибутків. Він додав, що попит з боку вантажних перевезень і сільського господарства «дуже здоровий».

Однак не всі трейдери поділяють оптимізм. За останні кілька тижнів спостерігається певне полегшення: окрім ознак відновлення запасів, у липні з Азії й Близького Сходу до Європи було відправлено більше дизельного й авіаційного пального, ніж будь-коли за останні 11 місяців, згідно з даними Kpler.

Один супертанкер з дизельним пальним обсягом 2 млн барелів наразі прямує до Європи, а ще один уже заброньовано — зі слів особи, причетної до потоків. Це додає імпульсу процесу поповнення постачання.

«Одна з речей, які ми робимо, — це спостерігаємо за Близьким Сходом та Індією, де існує глобальна чиста довжина дистиляту для потенційного імпорту до Європи», — сказав Браян Манделл, виконавчий віцепрезидент з маркетингу та комерції Phillips 66, під час телефонної конференції щодо прибутків.

Манделл зазначив, що ціни, ймовірно, з часом знизяться, оскільки Організація країн-експортерів нафти (ОПЕК) та її партнери додадуть додаткові запаси важкої сирої нафти, яка краще підходить для виробництва дизельного пального. Але групі потрібен час, щоб перейти від цільових показників до фактичного видобутку, а потім — щоб барелі були відправлені, перероблені на дизельне пальне та, зрештою, досягли кінцевих покупців.

«Ми вважаємо, що маржа дистилятів залишатиметься високою протягом року, а потім дещо знизиться, коли на ринок повернуться ці додаткові барелі — важкі барелі сирої нафти», — сказав він.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти