Імпорт дизпального очікувано просів на початку року. У січні компанії завезли лише 315 тис. т, що вдвічі менше за показник грудня минулого року, свідчать дані Консалтингової групи «А-95». Головні причини обвалу — чергове підвищення акцизів з 1 січня, перед яким компанії зробили чималі запаси, й сезонне зменшення попиту.
Закупівлі зменшилися як із заходу, так і з півдня. При цьому надходження палива через західні кордони скоротилися на 42%, тоді як імпорт з південного напрямку обвалився на 60%. Попит на західному напрямку постачань здебільшого забезпечують мережі АЗС, водночас з півдня паливо імпортують переважно трейдерські компанії. Продажі у роздрібному сегменті хоча й продемонстрували зниження, але воно було не таким суттєвим, як у гурті.
Постачання з Румунії минулого місяця скоротилися зі 186 тис. т до 90 тис. т. Компанії Vitol і Euronova Energies зберегли лідерські позиції, але суттєво втратили в обсягах. У Vitol продажі в Україну скоротилися з 82 тис. т до 44 тис. т, а в його найбільшого конкурента — з 64 тис. т до 18 тис. т.
Ще драматичнішим, більш ніж у три рази, було падіння грецьких обсягів. На початку року трейдери привезли морем лише 38 тис. т грецького палива. На відміну від румунської Констанци, яка відвантажує продукт баржами по 1,5-2,5 тис. т, з грецьких портів ідуть танкери по 5-6 тис. т. В умовах украй низького попиту вітчизняні компанії не наважувалися везти великі партії продукту, оскільки їх важче прилаштувати на ринку. Основні обсяги минулого місяця привезли D.Trading (16 тис. т) і Cantarell Trading. Компанія AGTG воліла мінімізувати ризики, тому скоротила продажі у сім разів (4 тис. т).
Турецьких вантажів у січні не було взагалі. Останні місяці імпорт з Туреччини був нерегулярним, через ремонт на НПЗ STAR. Утім, постачання з Tupras теж зникли через непривабливі умови.
«Торік ми привезли три танкери, але, відверто кажучи, економіка там не рахувалася», — розповів один з імпортерів.
Захід згасає
Постачання з Польщі скоротилися на 38%, до 131 тис. т. Відвантаження з термінала Orlen у Журавиці майже не змінилися в січні й становили 56 тис. т. Але решта компаній була змушена зменшити постачання через слабкі продажі.
Польська група Unimot у січні реалізувала втричі менше палива.
Трейдер Select Energy, який співпрацює з компанією «Укрпалетсистем», скоротив постачання з 64 тис. т до 29 тис. т. Вочевидь, на обсягах імпорту дизелю з термінала у Щецині позначилося зменшення попиту в гуртовому сегменті, де «Укрпалетсистем» дуже активна. Своєю чергою компанія знайшла вихід у входи на торги державних споживачів, зокрема «Укрзалізниці», де вже встигла вибороти 28 тис. т.
Продажі у дрібних постачальників, як от Anwim і Solumus, впали ще більше. Зі слів представників цих компаній, їхні телефони були холодними більшу частину січня. На двох вони спромоглися продати 830 тонн палива проти 4,6 тис. т у грудні. Окрім очевидного падіння попиту, іншою причиною зменшення продажів польські фірми називали конкуренцію з литовськими вантажами, які продавалися дешевше.
Імпорт з Литви у січні зменшився на 22%, до 26 тис. т. При цьому основне скорочення відбулося за рахунок залізниці. Продажі автообсягів були лише на 12% меншими за грудневі й становили 21 тис. т.
На початку року в Литві сталося підвищення акцизів на паливо, що спричинило зменшення попиту всередині країни. Як наслідок, Orlen Lietuva у січні продавав автомобільні партії дизелю з низькими націнками, що разом зі зростаючими котируваннями дало компанії перевагу на ринку.
На манежі
Слабкий з погляду реалізації січень дещо змінив позиції компаній у ТОП-10 імпортерів. ОККО і «палети», які завезли 51 тис. т і 33 тис. т відповідно, зберегли свої місця у рейтингу.
Водночас «АТ Енерго Трейд» був змушений поступитись бронзовою сходинкою WOG: у січні «зелені» привезли 30 тис. т дизелю, тоді як АТ встигла оформити тільки 26 тис. т.
На четвертій позиції опинилася «Укрнафта», яка була однією з небагатьох, хто збільшив імпорт минулого місяця. Держкомпанія придбала за кордоном 30 тис. т палива, це на 7% більше, ніж у грудні. Останні місяці в «Укрнафти» видались дуже напруженими через необхідність затаскувати величезні обсяги продукту, зокрема для великих державних споживачів.
З січневої десятки вилетіли гуртовий трейдер «Арстак» і «БРСМ-Нафта». Перший працює винятково на півдні, тому, мабуть, на повну відчув холодний подих ринку. Але за січень компанія Ростислава Якобсона встигла імпортувати 7 тис. т, хоча це й не 20, як у грудні.
Закупівлі «БРСМ» упали до 3 тис. т, швидше за все, через те, що у грудні було 19 тис. т. На це вказує також і ціна на деяких колонках мережі, де ще світяться мінімальні на ринку 49,99 грн/л. З іншого боку, це максимальна ціна серед інших дивних мереж із бочок і ноунеймів.
Новачками у рейтингу стали компанії УНТК і ППЕК, які імпортували 9 і 8 тис. т відповідно.
* * *
Ринок чекає на пробудження споживачів і виснаження грудневих запасів. Але перша декада лютого поки не дає приводу для оптимізму. Продукту явно більше, ніж споживачів.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти