Сербська нафтова компанія NIS намагається купувати нафту в трейдерів за кордоном, а вдома її колишні клієнти шукають альтернативних постачальників палива, оскільки очікувані санкції США вплинули на діяльність, повідомили Reuters джерела, знайомі з цим питанням.
Більшість NIS належить російській «газпром нєфті» й «газпрому» і як такий є одним з останніх нафтових активів росії, що залишилися в Європі. Це має вирішальне значення для енергетичної безпеки Сербії, оскільки NIS – єдиний нафтопереробний завод (НПЗ) у балканській країні.
Іншим компаніям важко працювати поряд з NIS, оскільки її домінуюче становище на сербському ринку ускладнюється матеріально-технічними обмеженнями в країні, що не має виходу до моря.
Зі слів одного трейдера, NIS постачає близько 80% бензину й дизельного пального Сербії, а також 90% або більше авіаційного палива й мазуту.
Але останні труднощі компанії підкреслюють, що може статися, якщо санкції США набудуть чинності, і президент Александар Вучич попередив, що Сербія може втратити доступ до імпорту нафти.
10 січня Управління з контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США призначило NIS AD Novi Sad компанію під санкціями, давши «газпром нєфті» 45 днів для виходу з інвестиції, а потім продовживши цей термін із 30-денними звільненнями.
NIS, яка зазвичай купує нафту за довгостроковими контрактами, скасувала свій тендер на 2025 рік, повідомляє сайт закупівель.
Натомість компанія робить короткострокові закупівлі на спотовому ринку в міжнародних торгових домів, які все ще готові вести з нею бізнес, повідомили Reuters два джерела. Про зміни у закупівлях нафти NIS раніше не повідомлялося.
NIS також повідомила, що нещодавно успішно завершила угоду з купівлі нафти відповідно до звільнення, і закуповувала нафту у багатьох постачальників. Подробиць не надається.
«Компанія адаптує свою бізнес-діяльність до нововиниклих обставин», — повідомили Reuters.
Імпорт сирої нафти NIS через хорватський порт «Омішаль», куди 80% постачань сирої нафти компанії надходить через трубопровід Janaf, цього року становить у середньому близько 28 тис. барелів на день (б/д), згідно з даними Kpler.
Це можна порівняти з 40 тис. б/д 2024 року й 70 тис. 2023-го.
Тим часом постачальники палива OMV з Австрії й грецька компанія Eko тепер імпортують ключове транспортне паливо для своїх сербських роздрібних мереж замість того, щоб купувати у NIS, повідомили компанії Reuters.
Зі слів офіційного представника компанії, OMV імпортує паливо на річкових баржах на Дунаї з інших своїх європейських НПЗ, тоді як Eko постачає продукцію з Греції.
Обидві компанії призупинили закупівлі палива у NIS через санкції США, заявили вони.
Як каже один із сербських торговців паливом, тільки імпорту буде важко покрити потреби Сербії в 44-49 тис. б/д дизельного пального й 14 тис. б/д у бензині через обмежені потужності й інфраструктуру для барж, залізничних вагонів і вантажівок.
NIS повідомила Reuters, що «готова виконати всі договірні зобов’язання, включно з корпоративними клієнтами й великими покупцями, такими як інші нафтові компанії», додавши, що НПЗ у Панчево працює нормально.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти