У початок

Ринок ризикує зіткнутися з дефіцитом пального через зупинку постачань Proton Energy Group – експерт

Також є російською мовою

Аналізуючи ситуацію з припиненням постачань ДТ і скрапленого газу швейцарським трейдером Proton Energy Group S.A. з 1 квітня, директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн прогнозує можливий дефіцит палива напередодні початку посівної кампанії.

«Напередодні квітня з його піковим весняним споживанням – новина про зупинення постачань, м'яко кажучи, не дуже хороша. Оперативно замістити такий обсяг можна, але вкрай складно (активізація споживання відбувається не тільки в Україні)», – пише експерт на своїй сторінці в соцмережі Facebook.

За його словами, в 2020 році Proton Energy Group S.A. забезпечила близько 22% українського ринку дизпального і скрапленого газу.

Основним виходом із ситуації щодо дизпального експерт бачить збільшення морських постачань, які, на його думку, необхідно наростити вдвічі, до 200 тис. т. «Торік у середньому було 65 тис. т, рекорд зафіксовано восени 2019 року – 153 тис. т. І якщо в квітні долучаться перехідні обсяги (непогані запаси були в портах Одеси й Південного), то в травень ринок увійде абсолютно «сухим», – зазначає він.

Крім того, С. Куюн висловив надію, що до травня трейдери знайдуть додаткові обсяги постачань, зокрема, з Польщі, Литви й Білорусі.

«Ну, і чекаємо реакції українських нафтопереробників, зокрема «Укртатнафти». Вони так хотіли мит і обмежень на російський продукт, ось – отримайте, ваш вихід!» – додав він.

Водночас, на думку експерта, швидко знайти заміну постачанням скрапленого газу на внутрішній ринок не вдасться.

«На ринку дефіцит, наслідки якого вже відчули в ціні всі, хто «на газу». Відсутній обсяг може бути привезено з моря і через сухопутні кордони. Не відразу, але може», – зазначає він.

Як наслідок, на думку С. Куюна, ціна автогазу може вирости на 1 грн/л.

«І це тільки за рахунок більш витратної логістики альтернативних постачань. Незалежно від цієї ситуації ми очікуємо підвищення закупівельних цін через тривалу нестачу на зовнішньому ринку. Так що гривнею на літрі справа явно не обмежиться. Та без пального ця категорія споживачів не залишиться – завжди є бензин», – вважає він.

Тим часом, С.Куюн відзначає, що ситуацію з цінами на дизпальне спрогнозувати складніше. «Тут логістична складова великого значення не зіграє, все залежатиме від достатності пропозиції. Якщо буде нестача бодай 1% в балансі, це здатне неконтрольовано підняти ціни», – заявив експерт.

Утім, як далі розвиватимуться події на українському ринку нафтопродуктів, на думку експерта, за великим рахунком, залежатиме від позиції Кремля і його рішення зупинити постачання в Україну чи знайти нового оператора.

С.Куюн зазначив, що «Протон» не єдиний постачальник, який везе російські нафтопродукти в Україну. Також імпортують «Лукойл», «Татнафта», «Газпромнафта», ТАІФ, «Руснафта» й інші, і їх українські контрагенти тривожних сигналів поки не отримують.

«Проблема в тому, що якщо в Москві вирішили не постачати «Роснафту», то велика ймовірність зупинення й інших експортерів. І ось тоді масштабної кризи не уникнути. З іншого боку, в квітні-травні буде боляче, але до літа все увійде в свою колію, і чекати новин з Росії більше не буде потреби», – підсумував він.

Як повідомляв enkorr, Proton Energy Group S.A. прийняла рішення припинити співпрацю і постачання нафтопродуктів на український ринок з 1 квітня 2021 року. Компанія пояснила це своїми ризиками в зв'язку з відкритим переслідуванням силовиків і ризиками контрагентів.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти