У початок

Румунія – основний постачальник бензину 2023 року

2023 року в Україну було імпортовано 1,249 млн т автобензинів, що фактично дорівнює показникам 2022 року і на 4% менше, ніж 2021-го. Про це свідчать дані Консалтингової групи «А-95».

Торік імпортери скоротили постачання бензину марки А-92 майже в 10 разів, у грудні вже не було імпортовано жодної тонни.

Імпорт основної марки бензину — А-95 — збільшився 2023-го на 8%. Пік постачання припав на січень минулого року, коли ринок формував запаси напередодні набрання чинності європейським ембарго на імпорт російських нафтопродуктів. Також сплеск імпорту спостерігався у червні через повернення з 1 липня колишніх ставок акцизу і ПДВ.

Постачання бензину марки А-98 за рік збільшилося в 2 рази, до 28 тис. т.

Найбільші обсяги бензину всіх марок було ввезено у I кварталі – 424 тис. т пального.

За підсумками 2023 року основними напрямками постачання бензину були Румунія (25% від загального обсягу імпорту), Греція (22%), Польща (21%) й країни Балтії (13%).

На відміну від решти напрямків, збільшення імпорту з Греції мало епізодичний характер під час червневої активізації.

Другий рік поспіль Румунія посідає перше місце з постачання бензину в Україну, 2023-го звідти надійшло 310 тис. т пального. Постачання здійснювались автомобільним, залізничним і морським транспортом.

Основні обсяги – 90% від загального імпорту з Румунії – відвантажувалися залізницею. Більше половини всього бензину з цього напрямку припало на продукт виробництва OMV Petrom: 206 тис. т, або 67% загального обсягу.

На другому місці імпорт через Unicom Oil Terminal у Констанці – 32 тис. т бензину.

Rompetrol Rafinare зменшила свою частку в імпорті ресурсу з цього напрямку майже вдвічі порівняно з 2022-м.

Обсяги імпорту бензину з Польщі збільшилися за рік удвічі, до 265 тис. т. До вересня переважали постачання бензовозами, де домінувала UPG. Але з вересня ОККО наростила обсяги постачання залізницею, а мережа UPG, навпаки, зменшила — автомобільним транспортом. На це вплинули зміни до Митного кодексу і блокування польськими страйкарями чотирьох основних прикордонних переходів на українсько-польському кордоні. З листопада ввезення бензину автомобільним транспортом із цього напрямку знизилося в середньому до 4,5 тис. т на місяць, хоча ще у вересні було 8,2 тис. т.

Основним постачальником бензину з Польщі був PKN Orlen, за яким – 53% (141 тис. т), що у 5 разів більше, ніж 2022 року.  

Удвічі збільшила експорт бензину й компанія Unimot.

Також на цьому напрямку з’явилися нові постачальники. Наприклад, Select Energy – 39,3 тис. т бензину.

А ось постачання з країн Балтії торік зменшилися на 13%, до 165,8 тис. т. Більш ніж у два рази впав імпорт бензину автотранспортом із Латвії. На відвантаження пального з балтійських країн вплинуло блокування польських КПП. У листопаді обсяги ввезеного латвійського бензину становили 95 т, у грудні — 24 т.

Підкосили польські страйки й імпорт з Литви, хоч у річній динаміці постачання зменшилося на 2%, до 102,6 тис. т. Весь обсяг надійшов автотранспортом.

2021 року основними постачальниками бензину в Україну були білорусь з Литвою, які забезпечували 99% загального імпорту, або 50% ринку. Друга половина ринку живилася з Кременчуцького НПЗ.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти