Згідно з даними Energy Intelligence, російський експорт дизельного пального може досягти найвищого рівня з початку війни в Україні, оскільки країна докладає зусиль перед майбутньою забороною ЄС на імпорт нафтопродуктів.
Постачання дизельного пального в російські порти трубопровідною системою «транснєфті» в січні плануються на рівні 660 тис. барелів на добу (б/д), що на 100 тис. б/д більше, ніж було заплановано на грудень.
Обсяги експорту залізницею менш зрозумілі, але попередні дані вказують на щонайменше 180 тис. б/д — такий же рівень, як і в грудні, — таким чином загальний експорт дизельного пального за перший місяць нового року досягне приблизно 840 тис. б/д.
Січень є останнім повним календарним місяцем перед тим, як 5 лютого набуде чинності заборона ЄС на імпорт усіх російських нафтопродуктів, і дизельне пальне перебуває у центрі уваги через залежність Європи від російських обсягів.
Російські нафтопереробники з вересня нарощували виробництво дизельного пального, і за перші три тижні грудня виробництво досягло рекордного рівня — 1,88 млн б/д.
Запаси дизельного пального неухильно зростали з серпня і в середині грудня склали приблизно 23,2 млн барелів, згідно з офіційними даними, найвищий рівень за 10 місяців.
Експорт дизельного пального протягом перших трьох тижнів грудня становив 760 тис. б/д, свідчать офіційні дані.
Це найвищий рівень із березня, коли вони досягли 780 тис. б/д. Експорт досяг піку в 890 тис. б/д у січні, останньому повному місяці перед початком війни в Україні.
Дизель є продуктом преміум-класу на внутрішньому ринку росії, оскільки отримує щедру субсидію від держави, яка оцінюється в $30 за барель на грудень.
Це означає, що крек-спред для дизельного пального зимового класу наближається до $80 за барель, що перевищує нещодавню маржу дизельного пального північноамериканських нафтопереробників.
Експортний чистий прибуток також привабливий — навіть якщо врахувати приблизну пов’язану з війною знижку на рівні $7/барель на російське ДП, згідно з даними цінових агентств. Ослаблення рубля за останні тижні покращило нетто-бек.
Насправді, дизельне й авіаційне паливо є єдиною частиною продукції, яка приносить хороший прибуток для російських нафтопереробників, які зараз стикаються з втратами від експорту нафти через депресивний нафтохімічний сектор Європи й різке скорочення субсидій на внутрішні продажі бензину.
Після того, як європейський ринок буде закритий для російських нафтопродуктів з 5 лютого, таким компаніям, як «роснєфть» і «лукойл», доведеться доставляти своє дизельне пальне на набагато більші відстані — якщо вони зможуть зафрахтувати чисті танкери, які їм знадобляться, — й це призведе до зниження чистих покупок і загального прибутку.
Крім того, очікується, що російські нафтопереробники також зіткнуться з проблемами експорту великої кількості нафти і мазуту.
Таким чином, за прогнозами аналітиків, 2023 року обсяги переробки нафти на російських НПЗ істотно впадуть.
Видобуток сирої нафти цього року, ймовірно, становитиме в середньому близько 5,45 млн б/д, але в новому році вони, ймовірно, впадуть на 10-20%, особливо з огляду на політику москви щодо пріоритетності експорту сирої нафти над експортом продуктів.
Більша частина російського січневого експорту дизельного пального — 410 тис. б/д або близько того — відбуватиметься з терміналу в приморську на Балтійському морі. Для приморська це буде найбільш напружений графік завантаження дизеля з квітня, коли експорт був приблизно на тому ж рівні.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти