Кабінету міністрів України слід звернути увагу на високу імпортозалежність країни, що зберігається, у сфері нафтопродуктозабезпечення і, зокрема, не допустити збільшення постачань із Росії. Про це йдеться у прес-релізі Консалтингової групи «А-95».
За даними групи, за 11 місяців 2021 року імпорт дизельного пального склав 85% від балансу ринку, що фактично відповідає рівню попереднього року (84%). Водночас у структурі постачання відбулися позитивні зміни.
Частка російського імпорту знизилася до 24% (1,779 млн т), тоді як 2020 року було встановлено історичний рекорд постачань із РФ – 2,614 млн т, що становило 35% ринку. Максимальної частки російського ДП було досягнуто 2018 року – 40% (2,597 млн т).
Падіння постачань з найбільшого джерела призвело до збільшення імпорту дизпального через морські порти з 775 тис. т у 2020 році до 1,1 млн т за 11 міс. 2021 р.. Частка цього каналу забезпечення ринку зросла з 10% до 15% відповідно.
В «А-95» зазначають, що на максимальних обертах упродовж останніх семи років перебуває й українська нафтопереробка.
«Головною причиною позитивних змін у структурі постачань стало зупинення прокачувань дизпального нафтопродуктопроводом «Прикарпатзахідтранс». Відповідно, це і є необхідна, нехай і не цілком достатня умова для збереження й подальшого розвитку диверсифікації джерел постачання пального в Україну», – каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
На думку експерта, Кабмін щонайменше повинен продовжити 4%-е мито на трубопровідні постачання російського дизпального, дія якого спливає 31 грудня 2021 року.
«Скасування мита відкриє шлях масованим прокачуванням обсягом 100-150 тис. т дизпального на місяць, що у сумі з залізничними постачаннями збільшить частку Росії до 50% українського ринку. Це нерозумно й дуже небезпечно, надто в умовах нової політичної ескалації», – вважають в «А-95».
На думку експертів, для зниження імпортозалежності у паливній сфері уряд має стимулювати збільшення нафтопереробки шляхом захисту внутрішнього виробника, а також за допомогою стимулюючих тарифів на імпорт сировини й експорт нафтопродуктів.
Аналогічні заходи у комплексі із забезпеченням достатніх залізничних потужностей потрібні для подальшого нарощування «морського» імпорту пального.
«Потенціал українських НПЗ і морських портів здатний повністю покрити потреби України в бензині й авіапальному, а також може скоротити імпорт дизельного пального з Росії й Білорусі більш ніж на 50%, до сумарних 30-35%. Водночас держава отримає різке зростання доходів від завантаження НПЗ, портів, залізниці й нафтотранспортної системи», – заявили у Консалтинговій групі «А-95».
Нагадаємо, у грудні 2020 р. Кабінет міністрів України на рік продовжив дію 4-процентного спеціального мита на дизельне пальне, що постачається з РФ трубопровідним транспортом, а також 3-процентного мита на російський скраплений газ і спецмита обсягом 65% на імпорт з РФ усіх типів вугілля, за винятком антрацитового, коксівного й бітумінозного.
Спецмита було запроваджено урядом України 17 липня 2019 р. у відповідь на запровадження обмежувальних заходів з боку Російської Федерації.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти