Мазут, що використовується на суднах та електростанціях, має неочікуваний попит, а зусилля з обмеження його використання більш ніж компенсуються розширенням «тіньового» флоту нафтових танкерів, що обслуговують росію й інші країни, а також подовженням судноплавних маршрутів, оскільки судна уникають Червоного моря.
Як пише Reuters, замість переходу на чистіші альтернативи, такі як судновий газойль і низькосірчаний мазут, багато вантажовідправників встановили пристрої для очищення вихлопних газів, відомі як скрубери, щоб продовжувати використовувати високосірчаний мазут. Західні санкції й напади на судноплавство в Червоному морі ще більше посилили цей непередбачений попит.
«Ринки мазуту продемонстрували надзвичайну стійкість, попит перевищив очікування завдяки кільком ключовим факторам, таким як все ще стабільний попит на електроенергію на Близькому Сході й перебої в судноплавстві в Червоному морі через напади хуситів», – сказав Ройстон Хуан, аналітик Energy Aspects.
Хоча світовий попит на дизельне й авіаційне паливо знизився з допандемічного рівня 2019 року, а споживання бензину зросло лише на 1,9%, попит на мазут зріс на 4,8% до середнього рівня 6,5 млн барелів на добу (б/д) 2025 року, згідно з червневим щорічним звітом Міжнародного енергетичного агентства (МЕА).
2020 року МЕА прогнозувало, що попит на мазут зросте лише на 1,6% між 2019 і 2025 роками — найповільніші темпи серед основних видів очищеного палива. Аналітик МЕА Кіаран Гілі повідомив Reuters, що використання мазуту у виробництві електроенергії останніми роками дещо перевищило очікування агентства, значною мірою через спекотніше літо на Близькому Сході та в Північній Африці.
За даними компанії Kpler, імпорт мазуту до Саудівської Аравії та Єгипту зріс 2024 року на 33% у річному обчисленні й залишився приблизно на 31% вищим 2025-го порівняно з 2023 роком. Західні санкції проти росії також сприяли цьому, оскільки Саудівська Аравія імпортує російський мазут зі знижкою, щоб звільнити більше власної сирої нафти для експорту.
Більше суден тепер курсують навколо мису Доброї Надії замість Суецького каналу, що збільшує попит на мазут, оскільки конфлікт у Червоному морі триває. З 2023 року судна уникають цього регіону через напади єменських хуситів, пов’язаних з Іраном, які прагнуть порушити світове судноплавство на знак протесту проти війни в Газі.
За даними консалтингової компанії FGE, ці перенаправлення збільшили попит на мазут приблизно на 100 тис. б/д, що становить близько 2% від світового попиту на бункерне паливо. Однак МЕА вважає, що перебої в судноплавстві в Червоному морі призвели до меншого, ніж очікувалося, приросту обсягів бункерування, зазначив Гілі.
Західні санкції проти Ірану й росії також сприяли зростанню «тіньового» флоту старіючих суден, які, ймовірно, працюють на високосірчаному мазуті (HSFO), сказала Валері Панопіо, аналітик Rystad Energy. Такі судна зазвичай мають непрозорі структури власності й плавають без західного страхування чи сертифікації безпеки.
«Тіньовий» флот складається від 1 200 до 1 600 танкерів, згідно з оцінками галузевих джерел та аналітиків, включаючи Lloyd's List Intelligence й брокера Gibson, що становить приблизно п’яту частину світового танкерного флоту. Це означає, що танкери «тіньового» флоту споживають понад 106 тис. б/д, або близько 2% світового попиту, згідно з розрахунками Reuters з використанням даних про бункерування за 2023 рік від Міжнародної морської організації.
«Багато з цих суден будуть схожі на іржаві відра, яким понад 15, а в деяких випадках навіть більш як 20 років», – сказав Юджин Лінделл з FGE, додавши, що ці судна менш паливноекономічні й здійснюють рейси на далекі маршрути, що ще більше збільшує споживання мазуту.
Правила ІМО 2020 року знизили гранично допустимий вміст сірки в судновому паливі з 3,5% до 0,5%, що спочатку зменшило попит на високосірчаний мазут. Однак широке впровадження скруберів — систем, які дозволяють суднам спалювати HSFO, зменшуючи при цьому його вплив на довкілля, — призвело до відновлення споживання.
За даними морської консалтингової компанії DNV, до кінця 2024 року понад 6 тис. суден мали встановлені скрубери, і очікується, що до кінця року їх кількість сягне 6 523 проти 4 348 2020-го.
Попри прогнози МЕА, які показують зниження попиту на мазут після 2026 року — у середньому до 6,1 млн б/д до 2030 року, опір правилам ІМО може підтримувати попит. Energy Aspects зазначила, що адміністрація президента США Дональда Трампа чинить опір жорсткішим правилам ІМО щодо викидів й пропонує ціноутворення на вуглець, що може затримати їх впровадження.
«Попит на мазут буде нестабільним, принаймні до кінця цього десятиліття», – сказав Кеннет Тветер із суднового брокера Clarksons.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти