У початок

Нова система постачання пального в Україну працює і вдосконалюється – «А-95»

За перші чотири місяці року українські імпортери забезпечили стабільне постачання пального в Україну в обсягах 2,3 млн тонн бензину і дизельного пального, що на 9% більше, ніж довоєнного 2021-го.

«Це означає, що нова система постачань пального з Європи й надалі успішно функціонує, руйнуючи колишній міф про неможливість життя без росії й білорусі», — пишуть у публікації «Точка опори: як працює ринок пального у 2024 році» директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн і кореспондент enkorr Наталія Курган.

Водночас, зі слів авторів, нова система постачання палива має і свої особливості, яких раніше не було. Вони нагадують, що діючи на упередження наслідків ембарго проти росії, імпортери 2023 року побили всі можливі рекорди з постачання.

«До ажіотажних постачань тоді доклав руку й уряд, який на той час ще не отямився від кризи навесні 2022-го, а тому наполегливо рекомендував трейдерам створювати запаси. Є інформація й про те, що урядовці транслювали хвилювання Європи й США, які теж побоювалися можливих проблем», – йдеться у публікації.

«У результаті і європейці, й українці навезли стільки, що розпродували його до літа. Це створило високу базу порівняння і враження зменшення ринку. Насправді 2024 рік є просто більш стабільним, зокрема й через спокійне проходження зими», – аналізують поточну ситуацію й ретроспективу розвитку ринку автори публікації.

Водночас, з їхніх слів, ринок має певні ризики й сьогодні. Наприклад, величезним викликом стало блокування польського кордону з перших чисел лютого і до кінця квітня. Такі непередбачувані події призвели до стрімкої втрати частки бензину, який постачається автотранспортом. У відсоткових показниках втрати для постачань із Польщі становлять 84%, а для Литви – 55%.

«Втрачені обсяги було компенсовано «залізничним» ресурсом: імпорт бензину залізницею збільшився більш як удвічі», – вказують на ринкові трансформації автори публікації.

Разом із цим поступово відходять логістично далекі й невигідні напрямки, загострюється конкуренція між тими, хто лишається, зокрема між Польщею й Румунією.

«Якщо торік польських і румунських постачальників бензину налічувалося зо два десятки, то поточного року спостерігаємо фактично за суперництвом двох компаній — PKN Orlen і OMV Petrom», — йдеться у матеріалі.

На дизельному «фронті» все те ж протистояння між Польщею (502,4 тис. тонн, на 19% більше, ніж торік) і Румунією (496,3 тис. тонн, +8%).

Автори зазначають, що географія імпорту пального зменшилася шляхом значного зниження постачань із Болгарії, Молдови й Литви, а також їх відсутності — з Албанії, Франції, Хорватії, Естонії й Північної Македонії. Водночас додалися Ізраїль і Австрія.

Головний результат, на думку експертів, зникнення спекулятивних «премій» у закордонних постачальників й зниження закупівельних цін до мінімально можливих у поточних умовах.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти