Завдяки диверсифікації українському ринку вдалося позбутися надмірних премій на бензини, які раніше встановлювали європейські постачальники. Про це у статті «Бензинова незалежність: як будувалася та скільки коштує?» пишуть директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн і кореспондент enkorr Наталя Курган.
Автори пояснюють, що значні націнки були класичною відповіддю ринку на раптовий попит із боку України, яка позбулась 100% джерел постачання нафтопродуктів унаслідок нападу росіян у лютому 2022 року.
«На піку — навесні того року — націнки іноді становили до 100% ціни», — пишуть експерти.
Однак завдяки кристалізації контрагентів і розбудові шляхів постачання націнки падали й 2024-го зникли. Наприклад, формула ціноутворення на литовський бензин повернулася до зразка 2021 року.
Враховуючи це, автори розрахували вартість альтернативних шляхів постачання бензину, які були побудовані у 2022 році внаслідок російського вторгнення в Україну.
Так, бензин Мозирського НПЗ у Києві 2021 року обчислювався за формулою «північноєвропейське котирування» плюс 30 $/т (відстань до 300 км). Зараз же, коли литовський бензин транспортується з Мажейкяя спочатку до Яготина (840 км), а потім до Києва (ще 500 км), це коштує +100 $/т до згаданого котирування.
Таким чином, різниця у вартості доставки становить 70 $/т, або 2,2 грн на літрі, або 4%. Інакше кажучи, білоруський бензин коштував би не 58, а 55,8 грн/л.
«Можна впевнено прогнозувати, що після закінчення війни, коли буде відновлено українську нафтопереробку та відкриються морські порти, ця різниця з російсько-білоруським пальним зменшиться до 1–1,5 грн/л. Чи коштувала незалежність 2 грн/л? Запитання риторичне. Як і те, чому лише війна призвела до цієї відмови?», — розмірковують автори.
Нагадаємо, 2024 року імпорт бензинів в Україну становив 1,24 млн т, що фактично відповідає обсягам 2021 року.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти