У початок

На заході сухо: південь розширює радіус ефективності

Гуртові ціни на дизельне пальне продовжують зберігати нисхідний тренд, який розпочався два тижні тому. Наразі здешевшанню пального сприяли зниження зовнішнього ринку, просідання валютного курсу, зменшення премій зарубіжних постачальників і збільшення обсягів імпорту. Не сколихнуло ринок і зростання нафти до $73/бар. в середині тижня, оскільки ф’ючерси на Лондонській біржі не відреагували. За всім цим спостерігав enkorr.

У третій декаді липня трейдери почали більш активно везти пальне на південь. Виділимо ресурс із підсанкційного порту "Кулеві" (Грузія), постачання з нього були на паузі з травня цього року. Партію пального виробництва азербайджанського заводу Heidar Aliev Oil Refinery (HAOR, Баку) обсягом 2,3 тис. т привіз Wexler. Розмитнили вантаж «Трейд Опт Ресурс» (нова компанія з Кропивницького, яку зареєстровано 15.05.2025 р.) і вже зовсім не нове «ФОП Решотка».

Загалом із 21 по 27 липня на південь зайшло 69,2 тис. т дизелю, що на 36% більше, ніж тижнем раніше.

«Певної миті ми почали відчувати профіцит дизельного пального», – стверджував один із трейдерів.

Суттєво зріс імпорт з Греції: у 2,6 раза, до 21,1 тис. т. А ось із Румунії – знизився на 11% (32,7 тис. т).

Пояснення стандартне грецьке пальне було дешевше від румунського. І це до того ж що румуни знизили премії на серпень порівняно з рівнем середини липня до $32-35/т, але це не змінило ситуацію: дизель з Констанци залишається дорогим порівняно з Грецією чи Туреччиною, де премії становили $25-26/т.

Не на користь Румунії й різниця котирувань CIF Med і FOB Med, яка другий тиждень залишається вищою за $14/т.

Трохи нівелює дорожнечу фрахт. Попри те, що рівень води в Дунаї залишається на мінусовій позначці (-102 см на 1 серпня, + 61 см за два тижні) вартість доставлення баржами знизилася до $21-22,5/т. Транспортні витрати на танкерні перевезення становлять $30-35/т.

«Наразі Констанца дорожча Греції на $15/т. З урахуванням нинішніх цін на півдні ресурс звідти виходить у мінус», — розповів один із південних імпортерів.

Згідно з моніторингом Консалтингової групи «А-95», вартість дизелю на півдні становила 45-45,80 грн/л. Але, зі слів трейдерів, клієнти розповідали й про нижчі ціни. З’явилася на ринку пропозиція від «Єксон ЮК» (45,30 грн/л з відвантаженням 3 серпня), якої не було з середини липня. Трохи нижче пропонував «Укройлпродукт» — 45,25 грн/л. У більшості ціни в першій половині дня стартували від 45,50 грн/л («Мартін Трейд», «АТ Енерго Трейд», УНТК, «Юкас Петроліум» та ін).

Водночас, за підрахунками enkorr, з урахуванням котирувань CIF Med і FOB Med за останні п’ять днів і валютного курсу на 1 серпня собівартість дизпального з Греції становить 45-45,10 грн/л,  з Румунії — 45,75-45,80 грн/л.

Зі слів одного з респондентів, географія постачань ресурсу з півдня розширилася.

«Пальне почало доїжджати до Хмельницька. Замовляють і з доставленням. Це свідчить про відновлення попиту», — додав він.

На тлі цього деякі компанії почали відчувати брак паливовозів.

«Це вперше за досить тривалий час. Цьому є два пояснення. Перше — ресурс із суден злили в авто, друге — аграрії почали активно замовляти пальне», – поділилися думкою в одній із паливних компаній.

Ще однією з причин може бути зростання кількості машин, задіяних у постачанні бензину, як з-за кордону, так і всередині країни.

Помірний захід

Поява «південного» дизелю у Хмельницьку пояснюється досить високими цінами на заході. Причиною чому є незначні вільні обсяги й точковий дефіцит продукту через зростання попиту.

Як зазначив один із польських трейдерів, на тлі зростання цін у Румунії й зменшення обсягів з Угорщини кількість запитів від українських компаній збільшилася.

«Нам вдалося продати залізничний ресурс із премією $68-70/т на кордоні (на початку місяця вони становили $50-56/т до CIF NWE без ескалації – ek)», — розповів він.

На 1 серпня вартість «трубного» ресурсу за прайсом у «АТ Енерго Трейду» становила 48,90 грн/л. «Дюваль компані», «Юкас Петроліуму» пропонували за 48,50 грн/л. Традиційно дорого заявляв «Вог Трейд» — за 49,80 грн/л.

У Волинській області ціни стартували від 47,30 грн/л. Зі слів трейдерів, саме за такою вартістю продавали «палети». Трохи вище пропонував ЗПЕК — 47,50-47,70 грн/л. «Нексен Ойл» і «Дюваль компані» пропонували за 47,95-48 грн/л.

У Львівській області вартість варіювалася від 48 до 48,50 грн/л. Нижня межа належала «Дюваль», верхня — «Юкас Петроліуму».

За прогнозами паливних компаній, у серпні імпорт дизельного пального на всіх напрямках зросте.

«Дешевий ресурс з Греції, який виставив Hellenic Petroleum на серпень, уже весь законтрактовано. Туреччину теж розкуплена. Тепер справа за Румунією. Поки немає економічної вигоди звідти везти. Тому заздалегідь контрактувати обсяги — помилка. Якщо все-таки й звідти багато поїде, то знову заллємо ринок», — розповіли в одній із них.

Щодо ціни, то враховуючи зниження ф’ючерсів на газойль на Лондонській біржі увечері 1 серпня до рівня нижче $700/т, вартість дизельного пального вочевидь збереже нисхідний тренд.

 

 

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти