росія різко скоротила постачання бензину до інших країн: експорт морем у травні становив лише 133 тис. тонн палива. Показник упав на 47% рік до року й на 63% стосовно квітня. Це випливає з огляду центру цінових індексів (ЦЦІ), з яким ознайомився РБК. У результаті за п'ять місяців 2025 року морський експорт бензину зменшився на 3,3% рік до року, до 1,7 млн тонн.
Головною причиною обвального падіння експорту у травні стало припинення постачань до Азії, яке сталося через «несприятливу цінову кон'юнктуру й міцний рубль», зазначають експерти ЦЦІ. При цьому ще у квітні російські експортери продали до Азії 156 тис. тонн бензину. Також на експорті позначилися ремонти на нафтопереробних заводах (НПЗ), які було продовжено до кінця місяця. Так, ремонти установок первинного перероблення на комсомольському НПЗ, «уфанєфтєхімі» й волгоградському НПЗ у сукупності призвели до скорочення виробництва бензину на 72 тис. тонн порівняно з квітнем. Крім того, як йдеться в огляді ЦЦІ, на внутрішньому ринку сезонно зріс попит на пальне.
Ключовим напрямом постачання бензину в цей період залишилися країни Африки. Експорт палива туди сягнув 90 тис. тонн, збільшившись на 90% рік до року й на 17% місяць до місяця. За перші п'ять місяців поточного року в Африку було спрямовано 622 тис. тонн бензину, що на 3% більше за аналогічний показник 2024 року. Другим за обсягами постачань напрямком стала Бразилія, куди у травні було відправлено 41 тис. тонн бензину, що на 17% більше, ніж рік тому.
З даних ЦЦІ випливає, що 2025 року на експорт відправляється лише два-чотири судна з бензином на місяць, підрахував експерт агентства кількісної аналітики «сіала» владімір нікітін. «навесні не було сильних ударів БпЛА НПЗ, а ці ризики явно закладалися. Тому запаси можуть бути надмірними, відповідно, експорт може скоро зрости», — додав він.
Бензин, на відміну від дизельного пального, не є для російських нафтовиків ключовим експортним товаром, зазначає керуючий партнер NEFT Research сергєй фролов. «Обсяг його закордонних постачань відносно невеликий, а на експорт постачається лише надлишок того, що не було постачено на внутрішній ринок, плюс деякі обсяги бензинів, що не відповідають екологічному Класу-5», — пояснив він.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти