Торік Україна повністю перебудувала свій ринок пального і завдяки цьому в подальшому буде забезпечена пальним. Про це написав у Facebook директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
«Ніхто в Європі в це не вірив, але ми це зробили й отримали не тільки географічно диверсифікований ринок, але й принципово новий за транспортною логістикою, в якій 40% припадає на автомобільний транспорт. В умовах війни це єдина життєздатна модель», — пише експерт.
На його погляд, провідну роль у цій перемозі відіграв український бізнес.
«Ми першими розвернули усталені європейські потоки нафтопродуктів на 180 градусів, фактично змусивши обертатися у зворотньому напрямку весь енергетичний ринок планети. Ми побачили пальне з Німеччини, Австрії й навіть далеких Нідерландів. Наші трейдери везуть нафтопродукти баржами Рейном і Дунаєм, опанували морські порти на півночі й півдні Європи. Змусили рухатись новими маршрутами європейські залізниці», — зазначає очільник «А-95».
Велику роль у побудові нового ринку, вважає експерт, відіграв і уряд, який знайшов у собі сили побороти популізм, недовіру до бізнесу і зрозуміти, що тільки відкритий і конкурентний ринок здатен вирішувати безпрецедентні задачі.
«У цьому наша сила – бити «батька» разом! Респект Мінекономіки, Міненерго й Мінінфраструктури», — зазначає експерт.
Якщо паливні компанії були архітекторами нового ринку, пише Сергій Куюн, то замовником були споживачі. «Саме вони оплатили нову фантастичну логістику й нову інфраструктуру. Так, за їхні гроші парк бензовозів зріс у 4 рази, придбані європейські цистерни, термінали, танкери. Альтернатива – це завжди дорого, але ми як ніхто інший тепер знаємо, скільки коштує дешеве пальне…», — зазначає він.
З його слів, у ціни такої свободи навіть є свій вимір – мінімум 8 грн/л. Це те, скільки ми переплачуємо європейськими постачальникам і на нових перевезеннях порівняно з довоєнним рівнем. «Але це тимчасово: після нашої перемоги ця «військова» складова майже зникне», — вважає експерт.
На його погляд, головним викликом й у 2023 році лишається війна. «Які форс-мажори вона ще принесе, ніхто не знає. Серед очевидних випробувань — європейське ембарго на імпорт російських нафтопродуктів, яке стартує з 5 лютого. Багато хто в Європі й Штатах нервує, але, схоже, українці найменше», — підсумував Сергій Куюн.
Нагадаємо, 2021 року 62% дизпального й 50% бензину надходило з росії й білорусі. Ще по 10% імпортували з Литви і морем. Сумарно це було 100% імпорту. Війна закрила ці напрямки.
Коментарі
Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі
Увійти