У початок

Частка «тіньового флоту» в експорті російської нафти зросла до 42% — CREA

Відтоді, як у грудні 2022 року набули чинності перші санкції проти російської нафти, у ЗМІ поширювалися історії про «тіньовий флот», який росія використовує для обходу санкцій.

Після кількох місяців спекуляцій щодо можливого флоту «тіньових» танкерів, які транспортують російську нафту, Центр досліджень енергетики та чистого повітря (CREA) опублікував брифінг, у якому докладніше розглядається, хто саме транспортує російську нафту протягом 18 місяців після вторгнення в Україну.

На відміну від деяких попередніх звітів, аналіз CREA показує, що доказів існування скоординованого «тіньового флоту» мало. Однак зростає кількість танкерів, що належать і застраховані в країнах, які не впроваджують політику обмеження цін на російську нафту, і таким чином обходять її. Саме такі танкери в CREA називають «тіньовими».

Після повномасштабного вторгнення росії в Україну CREA виявила, що обсяг російської нафти, що транспортується «тіньовими» танкерами, зріс більш ніж удвічі, збільшившись ще після введення санкцій. До вторгнення росії в Україну 13% тоннажу нафти, що відправлялася з російських портів, перевозилося «тіньовими» танкерами. Станом на липень 2023 року цей обсяг зріс більш ніж удвічі: 42% усієї нафти з росії транспортується за допомогою «тіньових» танкерів.

Зростаючу роль «тіньових» танкерів значною мірою зумовлено більшою кількістю рейсів з росії, а не збільшенням кількості «тіньових» танкерів. Після введення санкцій кількість рейсів «тіньових» танкерів, що перевозять російську нафту, зросла на 82%.

Попри зростання обсягів російської нафти, що транспортується «тіньовими» танкерами, росія все ще надзвичайно залежить від танкерів, які за законом повинні відповідати політиці граничних цін для транспортування більшості російської нафти. «Тіньові» танкери перевезли 36% усього експорту російської нафти (37% сирої й 30% нафтопродуктів і хімікатів) після того, як 5 грудня 2022 року було запроваджено нафтове ембарго й ліміт цін ЄС.

Проте танкери, які належать/застраховані в країнах, що встановлюють граничні ціни, продовжують транспортувати російську нафту, навіть коли ціни на Ural перевищили граничну ціну в квітні й залишаються вищими за граничну ціну в $60 за барель з липня 2023 року. Це свідчить про поганий моніторинг і забезпечення виконання price cap.

«Тіньові» танкери перевозять переважно російську нафту, а не нафту з інших країн. Близько 72% усіх рейсів «тіньових» танкерів із сирою нафтою були пов’язані з транспортуванням російської сирої нафти, тоді як для російських нафтопродуктів і хімікатів ця цифра становила 89%, йдеться у дослідженні.

Понад дві третини всієї нафти, що транспортується «тіньовими» танкерами, надходить в Індію й Китай.

Майже половина всіх «тіньових» танкерів, що транспортують російську нафту, зареєстровані в Об'єднаних Арабських Еміратах. У разі менших «тіньових» танкерів, що перевозять нафтопродукти, 57% із них зареєстровані в росії. 

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти