У початок

Як Україна допомагає Польщі


Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95»

Хто їздив потягом у Польщу через Хелм, напевно, бачив життєрадісний залізничний склад фірмових цистерн UPG. Але для мене особисто ця картинка цікава не своєю естетикою, це дуже показова ілюстрація й нагадування про зміни на ринку пального й у його логістиці за останні два роки.

Польський напрямок імпорту нафтопродуктів з 0% 2021 року зріс до 36% у 2023-му. В абсолютних цифрах це 2,1 млн т бензину, дизпального й скрапленого газу.

Лише 20% від цього обсягу – пальне польського виробництва. Решта – транзит із польських портів, портів Німеччини, Литви з Латвією.

70% обсягу надійшло залізницею, решта – автомобільним транспортом.

Отже, Україна надала імпульс завантаженню польських НПЗ, портів, залізниці, автошляхам.

Сформовано великий пакет замовлень польським трейдерам, які останні два роки звітують про історичні рекорди прибутків. Останнє можна трактувати і як рекордні податки у польський бюджет.

Скільки це грошей? За моїми розрахунками, якщо взяти середні тарифи на перевалку в портах, залізничне транспортування, перевалку на кордоні з вузької на широку колію й витрати на автоперевезення, отримаємо близько $330 млн за 2022-2023 роки. Не виключаю, що сума насправді більша, бо премії на пальне 2022 року були фантастичними.

Ще раз – це не товарообіг (той вимірюється мільярдами євро), це заробіток державних і приватних компаній Польщі.

І це тільки одна галузь.

Тому мені дивно чути про втому від України, особливо від поляків. Війна надала потужний стимул польській економіці як за рахунок попиту на товари й послуги, так і за рахунок праці мільйонів українців у Польщі, завдяки доступу на величезний ринок, де польські товари в пріоритетному порядку зайняли місце російських і білоруських. Сподіваюся, не сильно помилюся, якщо скажу, що наш стратегічний партнер зростає найшвидше у Європі.

Мені особисто прикро чути, коли польські політики кажуть про Україну винятково у контексті допомоги, хоча ніколи не згадують і не говорять своїм виборцям про те, скільки їхня країна отримала за рахунок появи такого партнера, як Україна.

P.S. На фото той самий залізний склад UPG у Хелмі. 2022 року UPG інвестувала у придбання перевалювального терміналу у польському Щецині, провела модернізацію підприємства й створила чимало робочих місць. Основний обсяг імпорту пального з Польщі сьогодні формують ОККО, WOG і UPG.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти