У початок

Вони повертаються (а може, й не йшли)


Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95»

Прочитав свіже журналістське дослідження якості пального. Чомусь мені до останнього здавалося, що через руйнування і закриття міні-НПЗ обсяги бодяги на ринку мали б зменшитись. Але, судячи з усього, ні.

Дослідження торкнулись найдешевших пропозицій бензину А-95 і дизпального. Але пишуть різне, мене ж зацікавили документи.

Результати здивували так, що я вирішив подзвонити до Миколи Худолія, директора Випробувального центру паливно-мастильних матеріалів, патріарха контролю якості, який ці дослідження провів. Він підтвердив: робив, і саме такі результати отримали.

Отже, бензин. До 5% – це норм і за рік стане обов’язковим. Зазвичай 10-15% спирту в дешевому бензині були нормою. Але 25-35% – це абсолютні рекорди!

За нормативкою це вже навіть не бензин, а так зване альтернативне пальне. Але, по-перше, на колонках це пальне було позначене як А-95 Е0 (без спирту). По-друге, підвищений у кілька разів вміст сірки й бензолу взагалі робить це пальне некондиційним.

Це однозначно не заводський продукт!

Сірка з бензолом вказують на наявність прямогонного технологічного бензину з міні-НПЗ. Це натуральна бодяга, зроблена із безакцизних компонентів, внаслідок чого вона й стає найдешевшою.

Що таке сірка, бензол і кисень (за такої частки спирту підвищений кисень це неодмінний супутник)? Це привіт лямбда-зондам і каталізаторам, це раз. А по-друге, підвищена витрата пального – мінімум на 10%. Економія ще та!

Але ще більше здивували результати для дизелю. Я давно не бачив перевищення сірки у 6-7 разів.

Річ у тім, що дизель дуже важко зіпсувати. Його тому й не бодяжать масово, бо, на відміну від бензину, нема з чого.

Але бачимо, що є умільці, які знаходять можливість додати ложку дьогтю. Очевидно, що сірка лізе через додавання прямогонної дизельної фракції, яку отримують на тих же міні-НПЗ. Вона може містити 100-200 ppm сірки, бо міні-НПЗ не мають технологій гідроочищення дизпального. Відповідно, після змішування навіть невеличких обсягів «крафтового» дизелю з пальним Євро-5 отримуємо такий показник сірки.

Це навіть не Євро-4, а Євро-3, від якого відмовились ще 15 років тому.

А що таке сірка? Це корозія всього і вся. Можна наекономити на неслабкий ремонт паливної системи.

Чесно, не очікував. Менше вражений тим, у кого це знайшли: «БРСМ», Мotto і маргінальна мережка Luxwen. Перші дві – справжні патріархи малої нафтопереробки й «крафтового» пального. Як бачимо, дотримуються традицій навіть попри війну. Стимули серйозні: акциз + ПДВ = 11 грн/л.

А потім мене запитають: чому така різниця у цінах на АЗС?

Будьте пильними! Пам’ятайте про дешеву рибку й подальші наслідки!

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти