Канада, Велика Британія та Європейський Союз послаблюють цілі щодо електротранспорту на тлі економічних реалій. І навіть Китай демонструє ознаки нестабільності.
У Канаді прем’єр-міністр Марк Карні призупинив запровадження вимоги щодо продажу електромобілів, яка мала набрати чинності наступного року. У Великій Британії прем’єр Кір Стармер дозволив більш гнучкий графік для досягнення національних цілей у сфері електротранспорту. А Європейський Союз минулого місяця піддався тиску автовиробників і погодився переглянути — на рік раніше, ніж планувалося — свою мету щодо повного припинення викидів CO₂ від автомобілів до 2035 року.
З’являється усвідомлення: «Гей, ця трансформація відбувається не так швидко, як ми очікували», — зазначив Патрік Шауфус, партнер консалтингової компанії McKinsey. — Електромобілі — це не смартфони».
У США наслідки стають відчутними. У вівторок компанія General Motors заявила, що спише $1,6 млрд через падіння продажів електромобілів. Причиною такого спаду вона назвала нещодавні рішення уряду припинити субсидії та регуляторні вимоги щодо електротранспорту. Цього року автовиробник активно лобіював пом’якшення правил для EV.
І це може бути лише початком фінансового перегляду для автовиробників, які вклали мільярди доларів у розробку нових електромобілів — від спорткарів і седанів до великих пікапів і позашляховиків, — намагаючись підготуватися до державних вимог щодо переходу на електротранспорт.
Автовиробники заявляють, що споживачі переходять на електромобілі повільніше, ніж очікувалося, а державні ініціативи з поширення цієї технології завдають удару по їхній прибутковості. У заяві про списання $1,6 млрд компанія GM повідомила, що переглядає свої потужності з виробництва електромобілів і попередила про можливі подальші збитки.
«З’являється більше реалізму: електромобілі — ймовірно, хороше рішення на майбутнє, але їх не варто нав’язувати споживачам силоміць, — сказав Крістіан Меньє, голова Nissan Americas, маючи на увазі не лише США, а й більшість країн Заходу. — Це прагматизм».
Автомобілі Toyota в Пекіні. Голова компанії Акіо Тойода поставив під сумнів доцільність глобального переходу на електромобілі. Фото: Gilles Sabrié / Bloomberg News
Автовиробники стверджують, що бізнес-модель електромобілів наразі збиткова — через високі ціни на акумулятори, нерозвинену інфраструктуру зарядних станцій і скорочення державних субсидій. Програми стимулювання вже завершилися або були урізані в Європі, США й Канаді.
Компанія Volkswagen, обтяжена величезними витратами на електрифікацію, спричинила переосмислення електромобільної політики в Європі, коли оголосила про скорочення 35 тис. робочих місць у межах домовленості з профспілкою. Це рішення сколихнуло політичні кола регіону.
За кілька тижнів після цього ЄС розпочав «стратегічний діалог» з автомобільною галуззю, який завершився пом’якшенням графіка виконання екологічних норм, запланованих на 2025 рік.
Після чергового раунду перемовин минулого місяця єврокомісар з питань промисловості Стефан Сежурне, зі слів речника, заявив, що ціль на 2035 рік щодо нульових викидів вуглецю від автомобілів буде переглянуто якнайшвидше.
Європейські автовиробники активізували лобістські зусилля зі згортання вимог до електромобілів під час Мюнхенського автосалону минулого місяця, де вони змагалися за увагу з китайськими новачками, такими як BYD, XPeng і GAC, презентуючи ефектні електромоделі.
Жан-Філіп Імпарато, тодішній керівник європейського підрозділу Stellantis (власника брендів Fiat, Peugeot і Jeep), в інтерв’ю на автосалоні заявив, що вважає цілі ЄС на 2030 і 2035 роки недосяжними.
Генеральний директор Volkswagen Олівер Блюме, виступаючи перед журналістами, закликав до покращення інфраструктури зарядних станцій, здешевшання електроенергії й субсидій для бюджетних моделей. «Ми ще не там, — сказав він. — Не можна карати автомобільну галузь за те, на що вона не мала повного впливу».
Зміни в галузі — і виклики, які вони створюють для автовиробників, — стали темою обговорення, коли Блюме, який також очолює Porsche, презентував нові моделі.
Він представив лінійку компактних електромобілів, створених для конкуренції з новими китайськими брендами на внутрішньому ринку. Також він показав оновлену версію спорткара Porsche 911 Turbo S — ознаку того, що індустрія знову проявляє інтерес до двигунів внутрішнього згоряння, особливо в сегменті люксових авто.
У записці, опублікованій напередодні недавніх переговорів у ЄС, були перелічені поточні виклики для європейської автомобільної галузі — зокрема підвищені мита на постачання до США, низька рентабельність електромобілів і зростання китайських брендів із ціновою перевагою.
«Ми повинні дослухатися до голосів зацікавлених сторін, які закликають до більшого прагматизму в ці складні часи», — заявила президент Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн раніше цього року.
До того як стати прем’єр-міністром Канади, Карні протягом десятиліття активно виступав за боротьбу зі змінами клімату. Але коли він обійняв посаду цієї весни, країна зіткнулася з більш нагальною кризою: президент Трамп запровадив обтяжливі мита на ключові галузі Канади, зокрема 25% на автомобілі, сталь і алюміній.
Після кількох місяців зростання безробіття й падіння ВВП Карні змістив фокус із кліматичних пріоритетів на підтримку економіки Канади. Минулого місяця він призупинив запровадження вимоги щодо продажу електромобілів, яка мала набрати чинності наступного року, — крок, спрямований на полегшення становища автомобільної галузі, яка постраждала від торговельних війн, розв’язаних Трампом.
«Ми лише на початку реструктуризації канадського автосектору, — заявив Карні, оголошуючи рішення. — І призупинення вимоги щодо електромобілів на 2026 рік — частина цієї підтримки».
Карні також повідомив, що уряд перегляне чинну політику щодо EV і шукатиме способи зниження витрат і потенційного розширення доступу до більш доступних електромобілів у Канаді.
Навіть Китай — найбільший ринок електромобілів у світі — демонструє ознаки нестабільності. Продажі продовжують зростати, але дедалі більше — ціною прибутковості, оскільки автовиробники змагаються за покупців на перенасиченому ринку. Консалтингова компанія AlixPartners прогнозує, що більшість зі 118 брендів електромобілів, які працювали в Китаї 2023 року, не зможуть вижити протягом наступних п’яти років.
Поки Китай подвоює ставки на електромобілі, Японія здебільшого уникає потрясінь, просуваючи транспорт, що менше забруднює довкілля, без прив’язки до конкретних технологій. Урядові цілі країни включають гібриди.
На початку буму електромобілів японська Toyota Motor зазнала критики за те, що зробила ставку не на електрокари, а на гібриди. Голова компанії Акіо Тойода тоді назвав себе представником «мовчазної більшості», яка ставить під сумнів доцільність глобального переходу на електромобілі. Toyota натомість зосередилася на гібридних бензиново-електричних авто — технології, яку вона першою запровадила з моделлю Prius.
Поділіться своєю думкою Як ви вважаєте, куди рухається ринок електромобілів? Долучайтеся до обговорення нижче.
Реальність за межами США виглядає менш драматично, ніж удома, де продажі електромобілів останніми роками не виправдали очікувань і тепер, за прогнозами, різко впадуть після того, як Конгрес і адміністрація Трампа фактично скасували федеральну підтримку — від податкових пільг для покупців до екологічних стандартів для автомобілів.
Компанія GM, яка донедавна планувала повністю перейти на електромобілі до 2035 року, разом із головною галузевою асоціацією США цього року успішно пролобіювала скасування права Каліфорнії встановлювати власні стандарти викидів. Ця перемога фактично знищила головний рушій інвестицій у сферу електромобілів у країні.
Також у США скасували штрафи для автовиробників, які не дотримуються федеральних стандартів економії пального, а також податкову знижку у розмірі $7 500 для покупців електрокарів.
Наразі компанія AlixPartners прогнозує, що до 2030 року частка електромобілів у загальному обсязі продажів нових авто в США становитиме 18% — удвічі менше, ніж очікувалося два роки тому.
Джерело: The Wall Street Journal
Коментарии
Войдите чтобы иметь возможность оставлять коментарии
Войти